Hur hantera detta?

Shenzi

Trådstartare
Vad gör man när ens granne har så många katter att de inte längre vill vara hemma och söker sig till nya hem? Vi har problemet att en katthona (stryker runt flera men skygga) söker skydd i våran ladugård med en mage full av kattungar. Vi vill ju inte ha kattungar :( Är enda "botemedlet" mot detta att ta bort de katter som inte hör hemma hos oss? Familjen är mycket speciell och skiter i folk, ringer man på öppnar de inte :crazy: så att gå och prata med dem om problemet känns rätt avlägset. Tänkte om det finns någon väg att gå för att lösa problemet med oönskade kattungar och lösspringande katter, eller är det upp till oss hur vi löser problemet? Får man avliva andras katter sådär? Kloka råda mottages tacksamt :)

Sv: Hur hantera detta?

Prata med hälsovårdsnämden på din kommun. Det är inte erat problem att lösa detta.

:idea:
Jag tycker inte att du ska avliva dem, men kanske prata med hälsovårdnämden eller sätta upp en lapp att hämtar dom inte katterna så tar du dom till ett sånt hem där dom tarhand om hemlösa katter. Dom verkar ju inte bry sig, men snälla dom kan ju inte hjälpa att dom kommer från ett sådant ställe. Dom kan säkert hitta en husse/matte tilldem.:idea:

Snälla, avliva dem inte:bow: :bow: :bow:

Svårt dilemma. Ring polisen, de kan avliva katterna. Tyvärr kommer det ju bara bli fler så länge okastrerade katter springer ute.

Men det där kunde jag själv ha skrivit, är i PRECIS samma situation! Vår granne är som du beskriver och där bor väl ett 50-tal (?) okastrerade katter som lever på matrester och lite billigt torrfoder ibland. Det kommer fler och fler över till oss, och äter i våran sadelkammare där vi håller våra stallkatter med fri tillgång på torrfoder (de behöver det för att hålla hullet, MKT aktiva katter) Det känns inget vidare med ett 20-tal vilda katter i sadelkammare och stall, de kissar på täcken och i hö, klöser på sadlar och täcken, mm...

Den uppenbart dräktiga katten fångade vi in och tog faktiskt in i huset så hon ska kunna föda i lugn och ro (tror de kommer när som helst. Vi vill eg. inga kattungar ha, men samtidigt ser jag väldigt mkt fram emot när de föds :angel: ) Vi kommer försöka hitta nya hem åt ungarna och honan ska kastreras och bo kvar här har vi tänkt, hon är så go! Löser ju inga problem men minskar åtminstone ner antalet nya katter med iaf 15 om året. (denna hona har tidigare haft 3-4 stora kullar varje år :crazy: som har förvildats, flera dött av sjukdomar/bilar/hästsparkar) Min förhoppning är att hon bara ska få en unge denna gången (så vi slipper problemet att hitta nya hem till dem. Inte helt lätt!):angel: men det kan jag ju glömma med tanke på hur mammakatt ser ut:
10037886.jpg

Vi vet inte heller vad vi ska göra med vildkatterna här, känns svårt att få till det med polis eller liknande utan att det blir gräl i området. Inte roligt att bli ovän med alla när man tänkt att bo kvar här!

I sådana fall behövs det ett samarbete mellan kommunen och de som hjälper hemlösa katter.Sedan underlättar det förstås om djurägaren samarbetar. Ofta kan det ta tid att hitta nya hem till dom särskilt om de är skygga. Man kan kastrera katterna och släppa ut dom igen på gården.Högdräktiga katter och katter med ungar får man försöka ta in och hitta hem till.Men det gäller att få tag på alla katter så att det inte föds mer kattungar på gården.
Det går åt pengar och det krävs mycket jobb.Men det går.

Jo precis, det är det där med PENGAR. Jag kan utan vidare fixa fälla och fånga in många av dessa katter på så vis, men de är alltså så vilda att du på inga vilkor kan ta i dem. När någon råkat bli instängda i sadelkammaren och en männiksa kommer in så blir den/de helt hysterisk/a, studsat mot väggarna och kastar sig mot fönstren :crazy: Att hitta hem åt sådana vuxna katter är snudd på omöjligt, med tanke på att det är svårt nog att finna hem åt gosiga kattungar!

Om jag ska kastreara minst ett 50-tal katter av blandade kön, så pratar vi om kanske 35000kr. Vem vill sponsra? :eek:

Jag hade kontaktat något katthem. De har det också kärvigt med pengar, men ett sammarbete med exepelvis polis borde gå att ordna. Kombinera att kastrera en del, ta in högdräktiga samt kattungar och tyvärr, avliva en del. Som du säger blir det sjukt dyrt att kastrera alla dessa katter, och får man inte stopp på förökningen blir det bara mer.

Och hur gör man detta utan att samtliga grannar blir sura för att man "skvallrat"? Det är bara vi som har problem med katterna, de andra tycker det är så gulligt att det större delen av året finns små goa kattungar att kela med. Jag vill dessvärre inte bli ovän med hela "kvarteret", då skulle vi behöva flytta härifrån!

Åhh va tråkigt..
Kanske katthemmet exempelvis kan sköta det på ett sådant sätt att det inte kommer fram att något "tipsat"
Någon utomstående kan ju faktiskt ha varit i området och uppmärksammat katter.. eller liknande.. Åh, knivig situation!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 045
Senast: Åsa A
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Lager
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 347
Senast: LevelSkin
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka