Sv: Hur hantera detta?
Men det där kunde jag själv ha skrivit, är i PRECIS samma situation! Vår granne är som du beskriver och där bor väl ett 50-tal (?) okastrerade katter som lever på matrester och lite billigt torrfoder ibland. Det kommer fler och fler över till oss, och äter i våran sadelkammare där vi håller våra stallkatter med fri tillgång på torrfoder (de behöver det för att hålla hullet, MKT aktiva katter) Det känns inget vidare med ett 20-tal vilda katter i sadelkammare och stall, de kissar på täcken och i hö, klöser på sadlar och täcken, mm...
Den uppenbart dräktiga katten fångade vi in och tog faktiskt in i huset så hon ska kunna föda i lugn och ro (tror de kommer när som helst. Vi vill eg. inga kattungar ha, men samtidigt ser jag väldigt mkt fram emot när de föds
) Vi kommer försöka hitta nya hem åt ungarna och honan ska kastreras och bo kvar här har vi tänkt, hon är så go! Löser ju inga problem men minskar åtminstone ner antalet nya katter med iaf 15 om året. (denna hona har tidigare haft 3-4 stora kullar varje år
som har förvildats, flera dött av sjukdomar/bilar/hästsparkar) Min förhoppning är att hon bara ska få en unge denna gången (så vi slipper problemet att hitta nya hem till dem. Inte helt lätt!)
men det kan jag ju glömma med tanke på hur mammakatt ser ut:
Vi vet inte heller vad vi ska göra med vildkatterna här, känns svårt att få till det med polis eller liknande utan att det blir gräl i området. Inte roligt att bli ovän med alla när man tänkt att bo kvar här!