Hur hantera bråk i ridhuset. Tacksam för snabba svar

Elina8

Trådstartare
Idag ska jag till ridhuset med min lilla islänning. Han är 20 år och väldigt lugn av sig, har bockat ett par gånger med mig (väldigt oskyldigt) under de dryga 2 åren jag ridit honom. Förra ägaren däremot kastade han av ett par gånger i rad de sista (samtidigt som jag red honom).

Nu undrar jag lite hur ni skulle hantera bråk och motsättningar i ridhuset. Vi har varit där en gång innan (är ganska säker på att han varit i ridhus förut) och då tog vi det väldigt lugnt, gick runt och tittade och jobbade bara lite snått. Han var då ganska uppe i varv eftersom där var andra hästar där och för att det var nytt.
Men, förra gången så började han göra så som han gjort när vi ridit i en gammal hage, han börjar protestera! Han bockar och går på sidan och är allmänt svår. Det går ju att hantera, men när han gjort så har jag bara stannat honom och sen direkt efter fortsatt med det vi skulle göra. Oftast gör han såhär när vi ska trava eller framförallt galoppera!

Jag misstänker inte att han har ont, eftersom han inte alls är såhär när vi är ute och rider. Då är han väldigt lättjobbad och har aldrig protesterat.

Nu ska vi snart iväg till ridhuset igen och jag är förberedd på att det kan bli såhär igen, och då undrar jag hur jag ska hantera det.

Gör jag rätt i att fortsätta och inte ge mig förrän jag fått några steg galopp tex.
Kan ju säg också att jag uppfattar bara att han gör såhär när han vill tillbaka till de andra hästarna där hemma. Han har aldrig gjort så när hans kompisar är med, och det är väldigt tydligt att han vill vända hemåt. Det märks extra tydlige när vi är i hagen nära stallet.
Jag uppfattar det bara som rena dumheter men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, eller helst av allt, få honom att sluta.
Jag vill ju gärna få ut så mycket som möjligt av träningen, och när han gör såhär så går ju delar av lektionen bort till trams.

Så, hur hade ni gjort, alla tips är varmt välkomna.:bow: Och gärna snabba så kanske jag kan få hjälp redan dagens träning.

Sv: Hur hantera bråk i ridhuset. Tacksam för snabba svar

Jag har alltid fått lära mig att bara fortsätta rida framåt och ignorera "dumheterna". Vill du trava så ska du trava och fortsätt med det tills han går som du vill.

Ok, då är jag lite på rätt spår då.

Problemet börjar oftast när vi ska börja galoppera (ibland börjar det efter vi har galopperat några sträckor) och sen så har han fortsatt lite grann även när vi ska trava, men inte på samma sätt. Utan mer att han krånglar lite och går inte rakt fram. Detta är enkelt att vänta ut, och det går över ganska fort.

Det största problemet är ju när vi ska galoppera, det är inga såna bocksprång som man bara kan fortsätta och rida framåt i. Utan för att få stopp på det utan att riskera att ligga på marken så måste jag stanna, för min egen säkerhet.
Jag är ganska van vid bocksprång (från en annan häst) och har oftast inga problem att bara rida på framåt, men med honom går det inte. Han bockar inte bara uppåt, utan slänger sig åt sidorna och är allmänt hoppig.

Tack för svaret. Hoppas att det går lugnare idag och att han sköter sig.

Jag hade nog försökt att ignorera och drivit framåt....eller helt sonika tagit time_out och bara suttit still tills pållen blivit lugn.... sedan succesivt ökat kraven....men jag hade nog inte officiellt gett mig och farit därifrån...utan jag hade nog tagit reda på en möjlig förklaring och sedan åtgärdat det...även om det nu tog ett tag...:D

Idag gick det hur bra som helst, han var superlugn. Det blev egentligen bara skritt och "trav" (tja de blev mest grispass för han tyckte vi var skitjobbiga som försökte få till en hyfsad form på honom. Men han försökte självmant slå över i galopp när det började bli jobbigt så han verkar inte ha några problem med det nu. Jag slår vad om att om jag bara hade drivit på honom istället för att hålla tillbaka så hade han galopperat på snällt.

Som sagt, att driva på går inte när han "bockar", då hamnar man i backen. På andra hästar har jag inte som helst problem med att driva på och rida vidare, men på denna hästen funkar inte det helt enkelt. Jag försökte med det i början och då blev de fullt ös medvetslös och visst jag satt kvar, men det kunde lika gärna slutat i backen och det blev inte ett dugg bättre. Så jag vågar faktiskt inte det längre. Utan jag stoppar buset först, och sen rider jag på direkt igen.

Men vad härligt... Kul att det gick bra idag...:banana::banana::banana:Du ser... ibland så vänder saker och ting alldeles av sig själv bara vi har lite tålamod och is i magen... ;)

Ja, det var verkligen jättepositivt! Jag tror att mycket med buset är just för att han vill tillbaka till stallet. Det är ju så nära. När vi var i paddocken var det inte alls samma sak.

Och förra gången i ridhuset var det ju mycket nytt och det var andra hästar där som var intressanta. Blev mycket gnäggande och de andra hästarna var väldigt unga och heta. Så inte så konstigt att han var lite spänd och stressad då heller.

Ska bli riktigt kul att komma igång med träningen nu när det funkade så bra, hoppas det håller i sig.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar