Hur hantera åskrädd hund?

Malin87

Trådstartare
Jag har en 4årig hund som är rädd när åskan går. Han reagerar genom att vandra runt och genom att skrapa med tassarna på dörrar, kvittar om det är ytterdörren, kylskåpsdörren eller en skåpsdörr. Han går inte att avleda med trickträning, lek eller godis och vi brukar punktmarkera när han skrapar då han inte får göra så i vanliga fall heller. Ignorerar man skrapandet så börjar han skrapa med båda tassarna. Att beordra honom att ligga kan fungera en liten stund men sedan är han uppe och vandrar igen.

Jobbigast är det på nätterna om det åskar. Han sover med oss i sovrummet med kompostgaller för dörrhålet, dörren öppnas inåt och då skrapar han på den eller på altandörren. Ibland har jag fått sova med hunden kopplad vid min sida på golvet och kopplet trätt upp på min arm.
Rädslan är så jobbig för honom att han reagerar inomhus när det regnar ett par dagar efter, men då genom att springa runt och skälla som en idiot, ett förstadium till skrapandet, då går det heller inte att avleda honom.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera honom när han är så fylld av skräck. Han söker ingen kontakt med oss och jag skulle aldrig få för mig att ömka honom om han gjorde det. Känner att det är rätt att punktmarkera när han skrapar men känns inte rätt att förfölja honom när han vandrar runt mellan sina dörrar. Det räcker inte med en verbal tillsägelse utan man måste ställa sig mellan honom och dörren.

Jag är rädd för att vi ska få beteendet att eskalera så jag skulle gärna vilja ha någon slags rutin för hur vi gör när han kommer till det stadiet. Helst av allt skulle jag vilja få honom såpass trygg att beteendet försvinner.

Har ni något bra tips på ett bra tillvägagångssätt att hantera honom i sin skräck?
Vet att det finns en cd skiva med skott och knallar att träna med, det vore kanske något?
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Vi har haft 3 åskrädda hundar, den ena en drever han ville gärna sitta i städskrubben av någon anledning som jag inte vet varför :S där satt han och skakade tills allt var över, rörde man honom så högg han hejvilt så han lät vi bara vara, sen har vi haft två lapphundar som varit rejält åskrädda. Den ena gick att avleda med mat och tuggben (matvrak till hund) men sen hade vi en tik som var precis som din, hon vandrade runt i hela huset, krafsade på allt, vi ömkade faktiskt henne, sa inget åt henne mer än att hon skulle komma upp i soffan, så hon låg i soffan och vi klappade bara på henne och läste högt ur en bok, hon vart aldrig riktigt av med beteendet men hon slutade vandra och krafsa på saker iaf, idag är hon 8 år och är fortfarande lite åskrädd men nu ligger hon i soffan och så länge någon läser så är det lugnt. Jag vet inte om det kan funka på din hund, men prova går ju alltid?

Kanske går att leka med honom?
Har han inget favorit godis eller leksak som du kan distrahera honom med?
Är det ljudet han är rädd för? då kanske man kan stoppa bomull i öronen på honom så han inte hör ljudet :)

Hoppas vovven slipper vara åskrädd och lycka till! :)
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Har haft en Beardis som var åskrädd. Tyckte vi hade provat allt för att hjälpa honom. Men en gång satt jag och yngsta dottern på verandan när det åskade, hunden mådde skit. Så jag sa åt dottern att lägga en filt över hunden, helt täckt. Han slutade skaka med en gång och somnade. Kände sig nog trygg där i mörkret under filten. Så den varianten fungerade perfekt under åskväder i alla år. Tyvärr hjälpte det inte på smällare/raketer.
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Det finns åsk och fyrverkeriskivor att köpa på nätet. Då kan man vänja hunden succesivt vid ljudet. Helt enkelt börja på låg volym och höja efterhand. Jag har även hört att vissa frekveser av åska på nåt vänster inte går att spela in så det hörs korrekt.

Men en viss effekt har det i alla fall.

Sen kan man ge lugnande vid själva åskan, typ valeriana. Finns även receptbelagt hos vet. om det behövs rejälare grejor.
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Det finns åsk och fyrverkeriskivor att köpa på nätet. Då kan man vänja hunden succesivt vid ljudet. Helt enkelt börja på låg volym och höja efterhand.
Min rädda hund brydde sig inte om det alls.
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Min tik reagerar på åska. Det som har hjälpt oss är att jag säger åt henne att lägga sig bredvid oss, med kontakt, t.ex framför tvn. Vi ömkar inte utan ignorerar mest men hindrar henne från att gömma sig. Att ligga nära samtidigt som vi är lugna verkar hjälpa.
DAP funkar för oss. Ett sånt halsband på nyår gav omedelbar effekt.
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Han är ingen hund som gillar att ligga i soffan och är inte speciellt gosig av sig så jag tror inte på den idén, har lyft upp honom i soffan till oss någon gång när han varit rädd men då hoppar han ned direkt igen.

När vi bodde i stan så låg vårt hus nära militärens skjutbanor då de sköt nästan var dag blev hans skotträdsla bättre så pass att det gick att promenera honom när de sköt och han blev lugnare successivt i hemmet med. Men han reagerar fortfarande lite på skott så det sitter djupt i. Kan nog vara en idé att testa med en cd skiva att träna med.

I våra tidigare bostäder har vi "tagit betäckning" på toaletten då den legat utan fönster, så ibland går han in på toaletten och sätter sig. Har blivit en tryggare plats. Tyvärr har vi inget rum utan fönster i huset vi bor i nu. Hunden är lite klaustrofobisk så att krypa under möbler eller finna trygghet i en bur eller så funkar inte.
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Hur funkar det med DAP, kan man ha ett sånt liggande ett tag och bara ha på det vid behov eller blir det försvagat i effekt fort? Eller är det bättre att ha på konstant en period?

Ibland är det ju svårt att veta att det ska åska så då blir vi överraskade av åskan även om jag brukar ha ganska bra koll på väderleksrapporterna.
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Att en hund är åskrädd betyder inte per automatik att den är rädd för skott o/e fyrverkerier.
Ljuden ligger inte på samma frekvensområde.
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Hur långt innan måste man ge valeriana för att det ska hinna få effekt? Köper man det i hälsokost/apotek till människor eller? Hur får man doseringen rätt då?
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Vår hund är rädd för de flesta höga ljud. Så fyrverkerier och skott är han också rädd för tyvär...
 
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Hur långt innan måste man ge valeriana för att det ska hinna få effekt? Köper man det i hälsokost/apotek till människor eller? Hur får man doseringen rätt då?

Det finns en hundmodell av Valeriana, eller så köper man människomodellen i hälsobutik då får man i och för sig räkna lite på givan, men den är billigare.

Eller så använder man DAP som vallhund föreslår, vissa rekommenderar att man använder DAP tillsammans med Zylekene som en cocktail med extra fart.

DAP kan du köpa i djurbutiken, finns som halsband som har effekt i två veckor, spray som du använder efter hand, men tar ca 20 min innan effekt. Du spejar på det hunden ligger på, alt en skarf som du knyter runt halsen, aldrig direkt på hunden.
Sen finns även DAP i en vägguttagsmodell, som avger feromoner lite efterhand.
Zylekene säljs, åtminstone här, hos vet. som ett recepfritt preparat

Alla hundar påverkas olika av preparaten, vissa blir riktigt lugna, vissa bryr sig inte alls. Precis som med fyrverkeri-skivorna, funkar på vissa.

Det tjuriga med båda DAP och Valeriana är att båda bör tas några dagar i följd innan åskan, så det är ju skitsvårt att veta. Vilket kanske talar för DAP-halsbandet, men då bör det åska innan en tvåveckorsperiod, annars är det typ 400 spänn i sjön. Inte helt lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera åskrädd hund?

Läste om DAP halsband på tillverkarens hemsida där det står att effekten varar i 4 veckor.. Kanske skulle testa en omgång för att se om hunden påverkas, Får kanske positiva effekter i andra avseenden med..
Han är en lättstressad individ, har dock blivit bättre under de dryga 2år vi har haft honom bara genom lagom fysisk aktivitet och mental stimulans.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp