Hur hålla hunden sval i väntan på tävling?

L

Lilahnee

Jag ska tävla i agility på fredag och enligt tidningen så ska det bli 31 (!) grader varmt i skuggan. Jag kommer att sitta utomhus mellan 8 och 15, men för mig gör det inte så mycket. Det värsta är att hunden som jag ska tävla med kommer att bli jättedåsig av värmen även om han självklart kommer att få ligga i skuggan.

Har ni några tips för hur jag ska kyla ner honom mellan passen? Hur gör ni för att hålla hunden så sval som möjligt när ni väntar på tävling/utställning m.m.?

Sv: Hur hålla hunden sval i väntan på tävling?

dumma dumma värme. jag ska tävla på lördag och då ska det bli hemska 30 grader varmt. min hund är stor och svart och blir väldigt tagen. de andra åren har jag kylt ner tassar och öron med kallt vatten, och vid något tillfälle har jag spolat hela hunden, men jag tycker han av någon anledning får lättare till pip (?) när han är blöt och det brukar inte vara så populärt i lydnadsringen. så jag vill också gärna ha tips!

Kylduk, skugga gärna tält med lite fläkt i en tyg bur som släpper igenom vind.

Blöta upp dem i god tid om de inte gillar det så man håller dem svala.

Kylduk och blöta handdukar att ligga på är inte helt fel heller.

Fy fan jag ska på jaktinternat och stå i skogen i tre dagar... Hundarna lär vara som sirap efter ett tag även om man låter dem bada med jämna mellanrum.

Som en liten bonus på värmen är jag dessutom höggravid så man samlar vatten och är smidig som ett kylskåp på köpet...

Senast ändrad:

Jag gjorde "skinkglass" till mina hundar förra sommaren när det var som varmast. Lade en skinskiva i en plastpåse, hällde på en liter vatten och knöt igen påsen. Lade i frysen.

Sen kunde man ge hundarna varsin skinksmakande isklump som de låg och slickade på. Verkade poppis i värmen! Kanske är lättare än att få dem att dricka mycket, ska man tävla lydnad så är ju inte en kissnödig hund något att föredra heller....

Jag har köpt kylklampar, ganska många och tejpat ihop med silvertejp så de sitter fast i en rad.
Den här raden hänger jag på utsidan av buren, borde funka på tygbur också. Kolla bara så att det inte blir för kallt genom tyget, då får du lägga en handduk emellan. Då får hunden en sval vägg att luta sig mot.

KL

Jag är supernoga med att blöta upp torrfodret som mina hundar äter (minst 3 timmar före utfodring), för att känna mej säker på att dom vätskar sej ordentligt.
Fodret suger åt sej sin egen mängd i vatten så mina hundar får i sej 8dl vatten via maten och sen det dom dricker utöver det!

Det har väl egentligen inte så mkt med att "kyla hunden", men väldigt många hundar blir extra slöa för att dom fått för lite vätska i sej!

När jag bodde på varmare bräddgrader brukade jag ge hunden en iskall vattenflaska att "gosa" med. Hon använde den som gosedjur och kramade den när det var som varmast! Annars som någon tidigare sa; kylklampar under en bit av filten så att hunden kan välja att ligga där om dom blir varma, isbitar i vattnet så att det kyler extra bra, fuktig handduk att lägga över hunden. Ladda helt enkelt kylväskan med klampar och kallt vatten, frys några av vattenflaskorna så har man kalla flasor på em.
Om man inte har ett "partytält" kan man ju alltid använda ett stort paraply, eller köpa ett tält för under 1000kr. Tar ingen plats i bilen och lätta att sätta upp, se till att du köper ett av paraply modell, så lyckas man sätta upp det själv!
Lycka till!

Jag har sytt frottétäcken som de kan gå runt med, en handduk glider ju av så lätt. Men det där med blöta handdukar för dem att ligga på - det var bra!

Beroende på hur varma de är har jag täckena mer eller mindre blöta. Här är täcket i torrt tillstånd.

Ett tips för hundar som dricker dåligt med vatten (förutom att ge dem uppblött foder med extra vatten så det blir som en soppa) är filmjölk, kall om det går. Det slickar de flesta hundar glatt i sig medans vatten ratas.

picture.aspx

Senast ändrad:

Wow tack alla för jättemånga bra tips! Vi ska ta med en stor dunk med vatten, handdukar att dränka, och ett parasoll att sitta under! :D Ska se om ja kan fixa kylklampar nu ikväll. Hoppas att han inte blir alltför slö...ska tänka på det där med ordentligt med vätska.

Jag gjorde "skinkglass" till mina hundar förra sommaren när det var som varmast. Lade en skinskiva i en plastpåse, hällde på en liter vatten och knöt igen påsen. Lade i frysen.

Sen kunde man ge hundarna varsin skinksmakande isklump som de låg och slickade på. Verkade poppis i värmen! Kanske är lättare än att få dem att dricka mycket, ska man tävla lydnad så är ju inte en kissnödig hund något att föredra heller....

Men det där är ju jättesmart! :idea: Om inte annat som en kul grej som lär uppskattas! Ska absolut prövas! :D

hur lång tid innan börjar du vätska upp? jag har inga problem att få i min hund extra vatten. bara att hälla i ett par droppar apelsinjuice/saft/mjölk/något som liknar något ätbart i vattnet så dricker han tills det tar slut :D

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 248
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 105
Senast: Farao
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 718
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka