Hur hade ni gjort ?

gylle

Trådstartare
Var iväg och köpte ett nytt sto idag, har gett upp tanken att få krångelstoet dräktigt så när jag sprang på ett högintressant sto så slog jag till och körde ner och hämtade henne. (6 åring e. Come Back II - Carano - Chandulal xx).
Ägaren hade sett antydan till att brunst var i antågande och nu när vi kom hem så syns det tydligt att hoon är på gång. Min fundering är stoet är som sagt 6 år och har aldrig varit ute på någon längre "tripp" tidigare född och uppvuxen på gården jag hämtade henne på, har nu i dag gjort en nätt resa på 6 timmar i transport för att nu landa på en främmande plats med både främmande människor och hästar omkring sig. Hon verkar iofs ta det ganska bra och är inte överdrivet orolig. Funderingen jag har är om det blir för mkt för henne att så direkt betäcka henne (naturlig) också, hur påverkar det chanserna till dräktighet med all stress odyl som flytten säkert medför för henne ? Det är ju mkt sent på säsongen nu så tiden rinner ju ifrån oss. Hur hade ni gjort kört på och betäckt direkt eller kanske ge henne 1 vecka - 10dgr att komma till ro och spruta igång henne då och betäcka ?
Lastningen var ju inte helt okomplicerad..... så det är ingen chans att jag bråkar med henne imorgon igen för att köra bort till seminstationen för att ultraljuda henne för att se vad vi har att betäcka på utan det blir att köra i blindo i så fall och betäcka på vad där nu kan vara. Tyvärr hade uppfödaren inte koll på hur långa hennes brunster brukar vara så där har jag ingenting att rätta mig efter. Känns svårt att veta hur man skall göra iom att man inte känner stoet och därför har lite svårt att läsa av hur hon mentalt har klarat resa och flytt.....

Sv: Hur hade ni gjort ?

innan semin var det vanligaste alternativet så åkte ju de flesta ston iväg till hingstarna, ibland långt bort. Och då betäcktes de ju när de kom fram.

Jag hade nog betäckt, om det är det hon är inköpt för...

Jag skulle köra iväg till hingst och lämna stoet där tills hon är dräktig. Låt henne få 2 brunstcyklar på sig innan du ger upp för säsongen. De som skickar ner sina ston till utlandet el från norra Sverige till södra för att betäcka får ju alltid räkna med att övernatta någonstans (en natt i ert stall är ju som det för henne) Det är vad jag skulle ha gjort iallafall. Jag körde iväg ett sto idag för betäckning ;)

Hingsten finns ju här hemma så det handlar ju inte om att köra henne vidare.... är ju mest hennes psyke jag tänker på vill ju inte att det skall bli för mkt "nytt" på en gång. Vill ju inte skrämma slag på henne för all framtid vet ju att en del maiden ston kan uppfatta naturlig betäckning som skrämmande och tänkte att det kanske blev för mkt så tätt inpå flytten/den långa resan, som hon förövrigt genomförde mkt fint, var lite oroligt att lasta in en häst som tidigare åkt 15 minuter som längst och ha en resa på 6 timmar framför sig. Stod helt still hela vägen utom lite mindre turbulens mitt uppe på högbron gissar att hon fick syn på havet och upplevde det lite skrämmande, för övrigt så kallade hon bara på hjälp var gång vi saktade ner vid betalstationer odyl.....

OM hon "står" bra för hingsten och inte verkar orolig av det Du kan tyda hennes reaktioner, så tror jag inte att det blir något problem med hennes psyke.
Kom ihåg att de inte har nån vidare tidsuppfattning. HON vet inte om hon åkt i en halvtimme elelr 6 timmar...
Om hon har blivit stressad av resan så tror jag att hon avbryter brunsten och i så fall inte tar emot hinsten ändå.

Jag har fått en luring..... Verkar som om jag kan glömma betäcka i denna brunsten. Damen är mkt osäker/försiktig idag. Hon står tillsammans med min gamla fullblodsvalack i egen del av stallet (ligger i vinkel mot det stora stallet) i "karantän". Där i sin box är hon hyffsat trygg även om fullblodet absolut inte får överge henne utan han är hennes trygghet. Han är ganska hingstig och man märker att hon är intresserad och jag tror hon skvätte mot honom i morse.
När jag tog in dem idag så satte jag bara in hingsten i stora stallet och hämtade sedan in de andra två (som går på andra sidan gården mot vad övriga hästar gör, dock har hingsten stått och spanat in det nya stoet hela dagen borta från sin hage) gick bort med henne till hingsten och hon hälsar vänligt men verkar mkt rädd när han börjar flörta med henne och vill bara tillbaka till boxen, hingsten blev heltokig och började nästan klättra ut över boxväggen (normalt stencool) så jag antar att hon ändå luktar super gott. Satte in henne nere i sin del av stallet och allt var frid och fröjd. Skulle senare rida hingsten och satte honom i uppbindningen som har rumpan in mot passagen till deras stall. Stoet är mkt "snackigt" och hon gnäggade när vi ställde oss där då började han hingstsnacka lite tillbaka och vips ställde hon sig och skvätte i boxen (blåste dessutom in i stallet från det hållet så lukten hamnade ju direkt hos hingsten som blev rent till sig i trasorna) så höll det på medans jag gjorde igjordning honom. När jag hade ridet tog jag åter upp stoet i stora stallet men denna gång satte jag henne först i uppbindningen och borstade henne för att hon skulle vänja sig lite vid miljön hon var mkt osäker och knep med svansen när jag försökte kika på slemhinnorna där bak och de var riktigt röda vilket ju borde innebära att hon är i högbrunst. Tog åter bort henne till hingsten denna gång genom dörrgallret för att det skulle gå lugnare till. Hon hälsar vänligt men inget övrigt intresse och vill bara tillbaka till tryggheten i sin box. Hon har inte sagt ett knyst som protest men hon bara står där uppenbart ointresserad. (Hon har inte heller sagt ett knyst när hon hälsade på valacken som ändå var rätt stökig så hon är kanske så i sitt sätt).
Vad gör man ? Finns det ston som inte "ställer sig" eller skvätter trots hingstprovokation mitt i högbrunst ? Problemet är ju att hon inte kan stå och bli provocerad av hingsten iom att jag inte vill flytta upp henne i detta stallet med tanke på smittorisk och boxarna nere i det andra funkar inte för hingst. Hingsten har samtidigt aldrig reagerat så starkt på ett sto innan så hon måste verkligen lukta "färdig". Råd och tips tas tacksamt emot .......

Hon kanske är mer intresserad av din valack ?

hade kunnat döda för den stammen..
sett många fina caranobäbisar o så come back på de... han e ju sååååå läcker.
leta avkommor efter honom för ett år sen men de flesta fanns ju i danmark....=(

Hon blir förmodligen rädd för hingsten när han blir så upphetsad. Inte särskilt ovanligt att maidenston blir det...

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 786
Senast: _Taggis_
·
Avel Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år. Skulle gjort det detta året men livet kom emellan 😏 Har dock en liten fundering... Tänker använda...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: athena
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka