Hur hade ni gjort?

kolblakkur

Trådstartare
Studerar normalt sett på distans = perfekt när man har hund. Ska dock ha praktik om två månader. Rör sig om tio dagar som vi måste lösa det med hunden. Alternativen som finns:

1. Hunden är hos mina föräldrar mån-fre x2. Hunden har aldrig sovit borta, men är väldigt lätt i övrigt så det är nog inga problem. Hunden får komma hem på helgen (för vi kommer sakna henne för mycket :D) får då åka 7 mil t/r och hålla på att lämna/hämta. Vi missar då ett träningstillfälle på hundkursen.

2. Låta hunden vara ensam hemma, först mellan 7-12, sedan är jag hemma i cirka 30 min på lunch (restiden är borträknad, min praktik är på gångavstånd). Därefter får hunden isåfall vara ensam hemma 12.30-14.30. Husse kan försöka komma hem tidigare, strax innan 14 isåfall. Missar inget träningstillfälle på hundkursen. Hunden har inga problem att vara ensam.

Vilket alternativ hade ni tagit? :) Det rör sig som sagt om tio dagar.

Studerar normalt sett på distans = perfekt när man har hund. Ska dock ha praktik om två månader. Rör sig om tio dagar som vi måste lösa det med hunden. Alternativen som finns:

1. Hunden är hos mina föräldrar mån-fre x2. Hunden har aldrig sovit borta, men är väldigt lätt i övrigt så det är nog inga problem. Hunden får komma hem på helgen (för vi kommer sakna henne för mycket :D) får då åka 7 mil t/r och hålla på att lämna/hämta. Vi missar då ett träningstillfälle på hundkursen.

2. Låta hunden vara ensam hemma, först mellan 7-12, sedan är jag hemma i cirka 30 min på lunch (restiden är borträknad, min praktik är på gångavstånd). Därefter får hunden isåfall vara ensam hemma 12.30-14.30. Husse kan försöka komma hem tidigare, strax innan 14 isåfall. Missar inget träningstillfälle på hundkursen. Hunden har inga problem att vara ensam.

Vilket alternativ hade ni tagit? :) Det rör sig som sagt om tio dagar.

Alternativ 2, under förutsättning att hunden är van att vara ensam några timmar.

Jag hade kombinerat alternativen och haft hunden en vecka hos föräldrarna och en vecka hemma. Tror det kan vara skönt att vara "hundfri" första veckan på praktiken och kunna stanna lite längre någon dag om man känner för det, luncha med nya kollegorna etc. :)

Jag hade kombinerat alternativen och haft hunden en vecka hos föräldrarna och en vecka hemma. Tror det kan vara skönt att vara "hundfri" första veckan på praktiken och kunna stanna lite längre någon dag om man känner för det, luncha med nya kollegorna etc. :)
Har inga nya kollegor, det är bara jag och en enhetschef som jag ska följa :) tänker snarare att vi behöver en paus från varandra :D Längre kan jag ju stanna ändå, husse är först hemma så jag behöver inte stressa :)

Tack för feedback, kände mig först som världens sämsta hundägare och trodde att ni skulle flå mig levande för att jag ens tänkte tanken att lämna hunden ensam i mer än fyra timmar :o

:bow:

Finns väl rekommendation på 6 timmar tror jag, eller om det är att hunden ska rastas var 6e timme... finns vad jag vet inget om 4 timmar.

Ah, då var jag inte helt ute och cyklade då. Men lagen säger alltså sex timmar?
Ja, fast formuleringen är bör inte lämnas längre än 6 timmar, kortare för valpar o seniorer. Detta gäller då inomhus, andra regler för hundgård.
Om man tittar på förarbeten o kommentarer framgår det att det inte är OK att lämna 6 timmar, komma hem o rasta o sen lämna 6 timmar till.

Jag tycker att båda alternativen är ok. Det beror helt enkelt på vad ni föredrar. Alternativ nummer 2 är nog så de flesta som jobbar och har hund har det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 594
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 797
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 107
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar