Hur hade ni gjort ?

Hambo

Trådstartare
Min 5 åring ( Islandshäst )började hosta när han kom hem till mig i Maj. Inte så att jag reagerade speciellt . När han fortsatte hosta lite till och från, så började jag fundera på varför ?? Han går på bete . Han hostar inte vid något speciellt tillfälle . För ca 2 veckor sedan så kom min granne som är veterinär och lyssnade på honom . Hon tyckte han lät ren. Hon gjorde inget hostprov .

Han hostade inte på några dagar, men sen började han igen . Ringde då en annan vet som sa att det var vanligt vid miljöbyte på unga hästar ( Mina andra hostar inte ) och att jag skull avvakta med ev medecinering. I dag när vi red, så tyckte jag att han lät något ansträngd genom ena nosborren så att säga, bara när vi töltade och han hostade både i skritt och tölt. När vi kom hem så var han snorig i ena näsborren . Det var så att säga "Vanligt " slemsnor . Annars har det varit lite mer "växtextrakt snor" .

Ska jag fortsätta att avvakta eller ta till nåt homeopatmedel ( lakris och allt vad det nu var )?

Hej från Hambo

Sv: Hur hade ni gjort ?

Hade jag varit som du hade jag ringt en veterinär igen. Låter lite för långdraget för att bara vara en förkylning eller miljöombyte.
Det kan kanske vara något han är allergisk emot?? Något foder??
Eller så har han något problem med luftvägarna??
Eller något helt annat. :P

Jag är också inne på allergi eller problem med luftvägarna .
Fan vill inte ha en sjuk häst igen !!!!!!!!!

Hej från Hambo

Det kan vara mask oxå.

Hade en vännina som köpte ett sto på vårkanten.
Hästen hostade av och till, speciellt vid ridning, gick på bete.

Visade sig att hon hade styngflugemask, fick en rejäl avmaskning och problemet var borta :)

Hmmmm. Jag tog träck prov på honom i April, då hade han ingen mask .
Styngfluge mask syns förvisso inte på Träckprov .
Nu har han gula grejer på benen däremot .

Tack för tipset !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 673
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
2 850
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 971
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka