Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!
Ni har inget bra tips på hur man ramar in det hela på ett bra sätt?
Lady Vip: Ang. makadam så är det ju fint med bra dränerande egenskaper men vilken storlek är bäst till hästar? Är det som du själv skriver 1 cm eller ska man ha ännu mindre?
Asfaltskross tycker jag låter kanon i övrigt men jag är ju inte intresserad av att förorena hagen, jag ska läsa på om detta först. Sen är jag tveksam till ifall det blir halt när det sätter sig? Jag skulle inte vilja ha min häst till att rejsa i hagen och nita á la slide stop vid grinden på asfalt
Mynta2: Vi har trästolp med stålrör så flytta staketet är det tyvärr inte tal om
Grindhålen är ca 3,5 meter och grindhålet vid ridbanan större, runt 4 m tror jag. Så lastbilen tar sig in där men där är det stopp. Problemet är att man inte kan köra rakt in, backa tillbaka. Visar nedan en hemmagjord bild i paint, dålig utformning men man ser svårigheterna.
Bilder är oproportionerlig och utelämnar andra stall och hagar men det väsentliga är med i alla fall
Det gröna är delar av de tre hagarna som jag vill sanda i.
Vägen vi går till stallet (mellan stallet och växthuset) är för smal för att kunna passera med bil. Man kan köra över ridbanan och in i första hagen. Dock är man sedan fast där eftersom man inte kan komma ut med lastbilen på stallplanen. Jag tror dock ändå att den enklaste lösningen är att dumpa gruset så långt fram mot grinden man kan komma i den hagen och sedan köra ut gruset därifrån till de andra hagarna.
Jag har räknat med att det kommer att gå åt ca 22,5 ton till de två första hagarna. (Jag har tänkt grusa ca 10 x 7,5 m i varje.) Att köra det med en vanlig släpkärra är ju ett evighetsjobb. Alternativet är att köra flera omgångar med traktorsläpet som rymmer en del. Men det är rätt drygt att sitta i traktorn fram och tillbaka flera ggr. (Ca1,5 mil i alla fall till grustaget.)
Är 10 x 7,5 m lagom storlek? Hur ramar jag in den ytan på bästa sätt? Är mina beräkningar rimliga gällande åtgången? Det är inte lerigt där sanden ska placeras och jag villa grusa ca 10 cm djupt.
Mvh JV