Hur hade ni delat upp ekonomin?

Tillägg; om en står för mer än 50% av kostnaderna för lån osv så tar jag dessutom för givet att detta också regleras, att det finns skriftligt på att det är så och hur det ska lösas vid en ev separation.

Här förstår jag inte riktigt hur du menar, om vi nu kommit överens om att jag betalar större del av lånet pga att min inkomst är större så ska det skrivas ner och regleras vid försäljning så att den andra hälftenägaren får ut mindre?

Det hade känts totalt främmande för mig att skriftligen reglera hur stor del av lån, mat etc vi ska betala var för sig. Hålls inte muntliga överenskommelser ang ekonomin så är det nog inte en sådan person som jag vill bo ihop med och då hade jag fått agera i den riktningen alt. behöver den personen min hjälp mer än vanligt, allt beroende på orsaken. Jag hade helt enkelt inte flyttat ihop med någon där jag hade känt att jag var tvungen att skriftligen detaljregla fördelningen på låneinbetalningarna, då lever jag hellre själv. Och jag ser ingen anledning till att den med större inkomst och därmed troligtvis procentuellt större betalning av lånet ska bli kompenserad vid försäljning.

Här förstår jag inte riktigt hur du menar, om vi nu kommit överens om att jag betalar större del av lånet pga att min inkomst är större så ska det skrivas ner och regleras vid försäljning så att den andra hälftenägaren får ut mindre?

Det hade känts totalt främmande för mig att skriftligen reglera hur stor del av lån, mat etc vi ska betala var för sig. Hålls inte muntliga överenskommelser ang ekonomin så är det nog inte en sådan person som jag vill bo ihop med och då hade jag fått agera i den riktningen alt. behöver den personen min hjälp mer än vanligt, allt beroende på orsaken. Jag hade helt enkelt inte flyttat ihop med någon där jag hade känt att jag var tvungen att skriftligen detaljregla fördelningen på låneinbetalningarna, då lever jag hellre själv. Och jag ser ingen anledning till att den med större inkomst och därmed troligtvis procentuellt större betalning av lånet ska bli kompenserad vid försäljning.
Kruxet är väl att man kanske inte alltid är rörande överens vid en skilsmässa/separation. I det läget kan det ju vara bra att ha det skriftligt hur saker och ting ska lösas med lån/försäljning/ev vinst osv.

Jag står för boende,el o vatten. Eftersom jag ägde huset innan hon flyttade in. Hon står för alla hushållskostnaderna. Räntor o driftkostnader väger ungefär jämt med hushållskostnaderna.
Sedan tar vi vad vi behöver för egna intressen ur respektive konton
Resor och gemensamma inköp delas. Vid ev skilsmässa delas dessa tillgångar naturligtvis.
Vi har var sitt fordon som vi står för själva.
Papper är skrivna så att hon inte landar naken vid mitt eventuella frånfälle och vice versa.

Bor i ett stort hus med min man, vårt gemensamma barn och hans 3 barn varannan vecka.

Vi räknade ut vad huset kostade på ett år i fasta avgifter så som lån, el, vatten osv. Sedan la vi på en summa för buffertsparande och delade upp det på månadsvisa summor. Sedan betalar min man en större del än mig eftersom han tjänar nästan dubbelt så mycket.

Tycker det är skönt att betala samma summa varje månad. Det finns en buffert på kontot så vi kan köpa ny diskmaskin eller liknande utan att behöva fundera på finansiering. Betalar också större familjeaktiviteter från det kontot, ett exempel är hyra stuga i Åre eller liknande.

Han betalar större saker till sina barn som kläder, aktiviteter osv. Jag köper kläder och julklappar etc när lusten faller på.

Löpande utgifter som mat har vi ingen uppdelning på, den som har tid handlar och betalar helt enkelt.

Vi sätter in en viss procentsats av våra inkomster till ett konto. T.ex. om personer A tjänar 20000 efter skatt och person B tjänar 28000 efter skatt. De bestämmer sig för att sätta in 50%. Person A sätter in 10000 och person B sätter in 14000. Sen går alla gemensamma kostnader från det och gemensamt sparande också. De pengarna som blir över delar vi på, på egna konton och det gör vi vad vi själva vill med.

Vi har en liten specialare. Gården är min enskilda egendom (pappas villkor då jag fick den) så om vi skiljer oss får maken inget av den fasta egendomen.
Han är dock med i huslånet till hälften. Vi har barn så han ser det som en investering i deras framtid. Och skulle han bott ensam så motsvarar hans del i lånet och driftskostnaderna en normal hyra. Vi delar alla utgifter lika, tjänar ungefär lika mycket och kan göra det mesta vi vill - vi har inte så exklusiva behov.

Kruxet är väl att man kanske inte alltid är rörande överens vid en skilsmässa/separation. I det läget kan det ju vara bra att ha det skriftligt hur saker och ting ska lösas med lån/försäljning/ev vinst osv.

Det var inte riktigt det jag svarade på i inlägget.
Men jag köper att det visst kan vara bra att ha papper på hur man har tänkt det om nu något ska specialregleras

Jag och sambon är lite oense om hur vi ska dela så nu vänder jag mig till er och frågar hur NI hade lagt upp/delat det. :D (för en kanske annorlunda syn som vi inte tänkt på)

Nu har vi nämligen köpt hus tillsammans och det gör upplägget lite annorlunda än hur vi hade det tidigare.

Vi har delad ekonomi och bekostar våra fritidsintressen själva.

Sambon tjänar ca 8 000 mer än mig och har 2 barn som kommer och bor varannan vecka.

Hur hade ni delat upp matkostnader? Huset och allt därtill.

Tack för svar :)

Vi har gemensam ekonomi, vilket vi hade även när han stod med boendekostnader och lån för ett hus på annan ort. Jag har ett barn sedan innan som träffar sin pappa varann helg och två veckor på sommaren. Ibland har jag mest i inkomst, ibland han.

Vi har helt gemensam ekonomi och har haft sen vi fick barn.
Vi äger 50-50 av huset som vi köpt gemensamt och vi har två gemensamma barn.
Sambon står som ägare på bilen och den är betald kontant så den finns det inga lån på.
Allt går in på ett konto och alla utgifter tas från samma konto.
Sen har vi lite olika sparkonton för boende, barn, buffert, pensionsspar mm.
Min sambo tjänar tre gånger så mycket som jag gör för tillfället, då jag är långtidssjukskriven.
När jag jobbade var skillnaden inte så stor, kanske att jag tjänade 100-150 000 mindre på ett år.
Blir inte så stor skillnad när skatten är betald.

Psykiskt så vantrivs jag något enormt över våra inkomstskillnader. :(
Rent praktiskt spelar det inte så stor roll. Vi "behöver" inte mer pengar för att dra runt ekonomin.
Skulle vi ha separerad ekonomi skulle det inte funka överhuvudtaget.
Mina pengar skulle vara slut den 30:e varje månad. :crazy:

Vid en separation får jag hälften av huset och våra gemensamma tillgångar.
Han får samma plus bilen, då.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Juridik & Ekonomi En vän till mig har ett hus som hen bor i och har bott i själv många år. Nu har hen skaffat sambo. Sambon äger ingen del i huset och ska...
Svar
14
· Visningar
7 778
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama