Hur hade ni delat upp ekonomin?

Alla pengar in till gemensamt, även barnens grejer går från det gemensamma. Sen "egna" pengar till precis vad man vill, just nu har vi 4000 kr var. Även alkohol ingår i de egna pengarna i vår uppgörelse eftersom jag inte dricker alls (inte om vi ska få besök och bjuder på ex. vin).
Så gör vi också, fungerar klockrent, det är aldrig tjafs om pengar :up:
Vi har dock bara gemensamma barn.

Dela procentuellt för hus- samt gemensamma kostnader och sedan betalar han för huvuddelen av maten? Var och en står för sina fritidsintressen.

Har iofs aldrig haft delad löpande vardagsekonomi när jag bott med någon. Ser liksom inte riktigt poängen med det, så alla pengar som kommit in har gått in på ett gemensamt konto och alla utgifter, lån, nöjen osv har då dragits från det gemensamma kontot.

Men ska man dela upp ekonomin och ha var sitt, äger boendet 50/50 så anser jag att alla de vanliga kostnader (bolån, driftkostnader, mat etc) ska delas 50/50 och de extrakostnader som blir pga hans barn får han stå helt för själv.

För mig personligen så känns det mest korrekt. Jag tar iofs för givet att man inte köper in sig 50% i ett boende men bara har råd att betala för 40% eller mindre av lånekostnaderna.

Sen en personlig reflektion och bara utifrån hur jag tänker, varför pratar man inte igenom om sånt här och kommer överens om upplägget innan man köper?

För mig personligen så känns det mest korrekt. Jag tar iofs för givet att man inte köper in sig 50% i ett boende men bara har råd att betala för 40% eller mindre av lånekostnaderna.

Fast det kan jag förstå om tex ens Sambo tjänar 5 ggr så mkt som en själv (som i mitt fall) och vill han köpa något större och flådigare än vad jag någonsin skulle ha råd med , ska han kräva att jag ska betala 50% på boendekostnaden då? Då får han ju träffa en rikare tjej isåfall!

Fast det kan jag förstå om tex ens Sambo tjänar 5 ggr så mkt som en själv (som i mitt fall) och vill han köpa något större och flådigare än vad jag någonsin skulle ha råd med , ska han kräva att jag ska betala 50% på boendekostnaden då? Då får han ju träffa en rikare tjej isåfall!
Som sagt; sånt där diskuterar man väl innan man köper, hur upplägget ska bli...

Upplägget blev annorlunda eftersom vid förra boendet stod inte jag med som ägare utan enbart sambon. Kostnaderna såg också helt annorlunda ut än vad de gör idag med huset. Vi har kört på med samma som vi hade där vi bodde sist och då jag hade ett annat jobb. Nu är allt ändrat vilket gör att vi får ändra. inte konstigare än så

Jag och sambon är lite oense om hur vi ska dela så nu vänder jag mig till er och frågar hur NI hade lagt upp/delat det. :D (för en kanske annorlunda syn som vi inte tänkt på)

Nu har vi nämligen köpt hus tillsammans och det gör upplägget lite annorlunda än hur vi hade det tidigare.

Vi har delad ekonomi och bekostar våra fritidsintressen själva.

Sambon tjänar ca 8 000 mer än mig och har 2 barn som kommer och bor varannan vecka.

Hur hade ni delat upp matkostnader? Huset och allt därtill.

Tack för svar :)
Om man nu ska ha delad ekonomi så..
8000 kr i skillnad kan ju vara mkt eller lite beroende på vart löneligget är.. Men jag hade räknat ut hur den procentuella lönefördelningen är. Dvs hur mkt av er totala inkomst kommer från din lön och hur mkt från hans?
Den procentsatsen hade jag använt för att reglera iaf de stora kostnaderna (bostad ffa) och sen troligen kört 50/50 på de andra. Mat och liknande som påverkas av barnen kan man ju reglera utöver den uppdelningen om det nu är så att barnen kostar mkt, dvs att den som har barn lägger till lite extra. Antar att barnens föräldrar står för annat själva, typ kläder och sånt.

Som sagt; sånt där diskuterar man väl innan man köper, hur upplägget ska bli...

Ja men det var ju inte frågan jag svarade på utan företeelsern att du tar för givet att man inte köper in sig med 50% men bara betalar för 40%. Det är väl varken konstigt eller ovanligt?

Ja men det var ju inte frågan jag svarade på utan företeelsern att du tar för givet att man inte köper in sig med 50% men bara betalar för 40%. Det är väl varken konstigt eller ovanligt?
Det är ju i högsta grad relevant. Om man inte pratar igenom det på förhand så riskerar man ju att köpa in sig i något man egentligen inte har råd med.
Pratar man igenom det hela innan man köper (vilket jag tog för givet att de flesta gör, men tydligen inte...) och kommer fram till att en har råd, den andre inte och sen hittar man efter lite mer diskuterande en lösning på det hela, så uppstår ju inte en sån här situation öht.

Tillägg; om en står för mer än 50% av kostnaderna för lån osv så tar jag dessutom för givet att detta också regleras, att det finns skriftligt på att det är så och hur det ska lösas vid en ev separation.

Tillägg; om en står för mer än 50% av kostnaderna för lån osv så tar jag dessutom för givet att detta också regleras, att det finns skriftligt på att det är så och hur det ska lösas vid en ev separation

Jag pratade om när man äger 50% var.

Jag och sambon är lite oense om hur vi ska dela så nu vänder jag mig till er och frågar hur NI hade lagt upp/delat det. :D (för en kanske annorlunda syn som vi inte tänkt på)

Nu har vi nämligen köpt hus tillsammans och det gör upplägget lite annorlunda än hur vi hade det tidigare.

Vi har delad ekonomi och bekostar våra fritidsintressen själva.

Sambon tjänar ca 8 000 mer än mig och har 2 barn som kommer och bor varannan vecka.

Hur hade ni delat upp matkostnader? Huset och allt därtill.

Tack för svar :)

Jag hade personligen hellre kommit överens om en varsin lagom summa som "egna pengar", och satt in resten av pengarna på ett konto som får täcka mat, tv, lån, renoveringar, barnen etc.
För mig känns det för krångligt att räkna ut vad barnen och allt annat kostar. Hellre att båda får en summa de är nöjda med som sina "egna pengar" och om det blir gemensamma pengar över får man gemensamt fundera ut vart de pengarna kommer bäst till nytta.

Vår ekonomiska situation är så pass komplicerad att vi kör mitt är mitt och ditt är ditt.
Och så bjuder vi den andra på vad vi har.
Men det bygger på att vi båda på egen hand kan dra runt hela familjen om det behövs.
Just nu så jobbar min sambo 4 jobb, det ramlade in litet mer uppdrag än väntat.
Då så finns det inte tid för mig att ha en anställning utan jag får nöja mig med att driva min egna verksamhet.

Vi räknade ut alla fasta kostnader och hur mycket vi sparar på olika konton.
Maken får behålla en fickpeng. Jag har mycket mer på kontot då jag handlar allt förutom makens kläder (å andra sidan köper han inga heller).
Så vi har gemensam ekonomi men egna shoppingpengar.
Lättare att se var det sipprar ut pengar då om man behöver dra ner en månad eller två.

Sambon tjänar just för tillfället mer än mig så än så länge har alla räkningar betalats från hans konto, medans jag har hand om allt som.innebär att man måste åka in i en affär av något slag. Sen åker sparkonto pengarna från mitt konto och sen har vi typ resterande som våra spenderar pengar. Vilket vanligtvis innebär något till familjen :D

Vi tjänar just nu väldigt olika jag och min sambo men har sedan nästan direkt haft helt gemensam ekonomi. Så alla pengar i en pott, efter att allt är betalt som är våra kostnader så läggs en viss procent in på olika sparanden (till hus, resa, bil eller vad som är aktuellt).

Utöver det har vi våra "egna pengar", jag har lite mindre än sambon på den delen eftersom jag har hästen och den går in under våra vanliga kostnader (både fasta och löpande i form av träningar, större inköp som är nödvändiga etc). Därför känns det helt okej att han har mer pengar att göra annat för varje månad än vad jag har. Fördelningen i dagsläget är att jag har ca 1-2000:- och han ca 4000:- att göra annat för. Känns lagom för oss. Jag hinner ändå inte göra så mycket annat utöver hästen :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Juridik & Ekonomi En vän till mig har ett hus som hen bor i och har bott i själv många år. Nu har hen skaffat sambo. Sambon äger ingen del i huset och ska...
Svar
14
· Visningar
7 778
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama