Hur hade ni delat upp ekonomin?

Diabetikern

Trådstartare
Jag och sambon är lite oense om hur vi ska dela så nu vänder jag mig till er och frågar hur NI hade lagt upp/delat det. :D (för en kanske annorlunda syn som vi inte tänkt på)

Nu har vi nämligen köpt hus tillsammans och det gör upplägget lite annorlunda än hur vi hade det tidigare.

Vi har delad ekonomi och bekostar våra fritidsintressen själva.

Sambon tjänar ca 8 000 mer än mig och har 2 barn som kommer och bor varannan vecka.

Hur hade ni delat upp matkostnader? Huset och allt därtill.

Tack för svar :)

Jag och sambon är lite oense om hur vi ska dela så nu vänder jag mig till er och frågar hur NI hade lagt upp/delat det. :D (för en kanske annorlunda syn som vi inte tänkt på)

Nu har vi nämligen köpt hus tillsammans och det gör upplägget lite annorlunda än hur vi hade det tidigare.

Sambon tjänar ca 8 000 mer än mig och har 2 barn som kommer och bor varannan vecka.

Skulle nog ha kört 50-50 och så hade personen med barnen fått pytsa in lite mer pengar på mat/hygien. Vet inte hur gamla barnen är men kanske 2 000 kr extra/månad vore rimligt?

Vi delar på en del utgifter, men har separat ekonomi.
Den enda form av delad ekonomi jag skulle gå med på är att man betalar procentuellt efter inkomst.
Jag skulle inte ha problem med att betala barn-relaterade kostnader, men - procentuellt efter inkomst. Då har båda pengar kvar i slutet när alla utgifter är betalda.

Två frågor:
1. Hanteringen av barnens kostnader. När han tjänar såpass mer är det inte svårt att han betalar det själv. Andel av mat och annan förbrukning. Och sen har han ju deras andra kostnader själv. Bestäm ett fast schablonbelopp/mån.

2. Ev. utjämning mellan er pga olika inkomstnivå. Ja om era inkomster är 20 000-28 000. Nej om de är 40 000-48 000. Hänsyn inräknad till att sambon har försörjningsplikt, dvs. inte bara procentfördelning rakt av.
Vid lägre inkomstnivå 8 000 minus basala barnkostnader delat på 2. Vid högre inkomst mindre t.ex genom att mer lyxiga barnkostnader dras av.

Dela huslånet och husrenovering 50-50 om ni äger 50-50 av huset. Löpande kostnader (el, internet, TV-licens etc) procentuellt efter inkomst (hans tillgängliga inkomst minus ev försörjningsplikt). Tänk på livförsäkring på din sambo med dig som förmånstagare så du kan lösa ut barnen om du vill ha kvar huset om han skulle gå bort. Har han andra tillgångar som täcker deras laglott utan att huset ingår är ju det inte lika kinkigt men det är sällan så.

Barnen hade jag inte betalat något för om jag inte köper någon lyx till dem när jag känner att jag har råd, tex något klädesplagg någon av dem suktat efter etc. Kom ihåg att tonårsbarn kan äta kopiösa mängder mat, det kan bli mycket pengar.

Jag hade delat 50/50 på alla kostnader som ni två som par har förutsatt att det ger er båda en summa var som ni klarar er på kvar. Och sen hade han fått betala för barnen, kolla på Konsumentverket vad barnen bör kosta och så får din sambo lägga på det schablonmässigt.

Två frågor:
1. Hanteringen av barnens kostnader. När han tjänar såpass mer är det inte svårt att han betalar det själv. Andel av mat och annan förbrukning. Och sen har han ju deras andra kostnader själv. Bestäm ett fast schablonbelopp/mån.

2. Ev. utjämning mellan er pga olika inkomstnivå. Ja om era inkomster är 20 000-28 000. Nej om de är 40 000-48 000. Hänsyn inräknad till att sambon har försörjningsplikt, dvs. inte bara procentfördelning rakt av.
Vid lägre inkomstnivå 8 000 minus basala barnkostnader delat på 2. Vid högre inkomst mindre t.ex genom att mer lyxiga barnkostnader dras av.

Förlåt men detta hängde jag inte alls med på. Kan du skriva det lite enklare? Fördumma det lite? Jag är nog lite trött i huvudet men tack för ditt svar :D

Alla pengar in till gemensamt, även barnens grejer går från det gemensamma. Sen "egna" pengar till precis vad man vill, just nu har vi 4000 kr var. Även alkohol ingår i de egna pengarna i vår uppgörelse eftersom jag inte dricker alls (inte om vi ska få besök och bjuder på ex. vin).

Förlåt men detta hängde jag inte alls med på. Kan du skriva det lite enklare? Fördumma det lite? Jag är nog lite trött i huvudet men tack för ditt svar :D

Barnen har han försörjningsplikt för, men inte du. Det är mer en fråga om hur petigt man ska räkna med att dela upp deras andel från de gemensamma kostnaderna. Speciellt med saker som man ändå hade haft samma utgift oavsett antal personer i hushållet (t.ex. TVabonnemang). Kan lösas med schabloner eller räkna i detalj på kvitton.

Om man ska göra någon grad av utjämning av den levnadsstandard man har beroende på olika inkomstnivå är en väldigt ideologisk fråga. Där blir det viktigare att personerna själva känner vad som är rätt för dem och inte bara följer någons råd. Ska man rakt av ta sin andel av kostnaderna eller ska man se till att båda har lika mycket överskott kvar när det viktigaste är betalt. Eller något däremellan.

Tänker bara att det är lättare att se vad man tycker är rätt sätt att hantera det om man bestämmer vilka principer man vill följa för dessa två frågor separat först. Och sedan räknar ihop vad den totala ekonomiska modellen ger för resultatbilden av ekonomiska fördelningen blir efter det. Tydligare vilka ställningstaganden man gör.

Vet inte om jag lyckades formulera min tanke bättre?

Tänk på livförsäkring på din sambo med dig som förmånstagare så du kan lösa ut barnen om du vill ha kvar huset om han skulle gå bort. Har han andra tillgångar som täcker deras laglott utan att huset ingår är ju det inte lika kinkigt men det är sällan så.
Bra påpekande! Med gemensamt hus blir frågan om ev. arv till särkullbarn viktig att ha tänkt på hur man vill hantera.

Alla pengar in till gemensamt, även barnens grejer går från det gemensamma. Sen "egna" pengar till precis vad man vill, just nu har vi 4000 kr var. Även alkohol ingår i de egna pengarna i vår uppgörelse eftersom jag inte dricker alls (inte om vi ska få besök och bjuder på ex. vin).
Tillägg: Jag har två barn som inte är hans, jag tjänar mer också. Så barnen liksom är med i det gemensamma utan att han känner sig "lurad" på något sätt.

Först och främst undrar jag om ni skrivit samboavtal eller dylikt.
I annat fall, när han dör går ju hans del oavkortat till hans barn - hälften av möblerna osv. Så köper du handdukar, grytor eller en tavla så ska värdet av det gå in i ett arvskifte.
Kan du ens bo kvar i det läget? Barnen ska ha ut sitt arv och du måste lösa ut dom.
Sen till vardagen;
Barn sliter ordentligt på ett hus och dom äter som hästar. Jag tycker definitivt att han ska betala mer än du till drift och mat.
3/4 den vecka barnen är hemma och hälften då ni är två.
Om dom bor varannan vecka förutsätter jag att han tar hälften av kostnaderna för kläder o annat till barnen och har hälften av barnbidraget. Alltså inget underhållsbidrag betalas.

@Luff Vi har skrivit alla papper som behövs ja. Vi är skyddade på den biten båda två så gott som går vill säga. Jag kan bo kvar om han skulle gå bort och tvärtom. Nej han har inte ngt barnbidrag detta går till deras mor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Juridik & Ekonomi En vän till mig har ett hus som hen bor i och har bott i själv många år. Nu har hen skaffat sambo. Sambon äger ingen del i huset och ska...
Svar
14
· Visningar
7 778
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama