Hur hade du gjort?

M

Mie

Bor för tillfället i ett villaområde där vi och barnen verkligen trivs. Det är gångavstånd till det mesta och helt ok kollektivtrafik. Har bostadslån på ca 1,4 mille. Vi klarar gott ekonomin om vi inte unnar oss än det ena o än det andra. Vi har inte råd med häst/hästar..tyvärr. I dagsläget håller vi på med andras hästar.

Vi har nu hittat en mindre hästgård ca 1 mil utanför vårt samhälle. Finns ingen kollektivtrafik så barnen får svårt att ta sig till skolor och kompisar.. Det blir längre till våra arbeten och vintertid är snöröjningen inte den bästa. Fördelarna är att vi klarar oss med bostadslån på långt under en miljon vilket förbättrar ekonomin avsevärt. Hästar kan införskaffas. Gården är bra med en del mark.

Vi vet verkligen inte alls hur vi skall göra..vi trivs ju så bra där vi bor, men......

Om du vore i liknande sits, hur hade du gjort?

Sv: Hur hade du gjort?

Det hänger mycket på åldern, hur gamla dina barn är. Min erfarenhet är att ju yngre de är så klarar de detta mycket bra. Men när de börjar komma åt tonåren, och kanske tidigare får du räkna med att köra runt med barnen på många olika aktiviteter. Det tar tid, en enorm tid faktiskt. Så med lite otur kanske du inte har den tiden över som du trodde dig ha haft från början att spendera på hästarna.

Ett av barnen tjatar om häst, hon är 11. Den andra börjar gymnasiet i höst. Har inga aktiviteter som det skall skjutsas till.

Jag vet inte hur jag skulle ha gjort eftersom jag inte har några barn och så...men jag kan ju komma med ett tips. :D
Gör upp en lista med för och nackdelar med att flytta.
Mvh Xoya.

Flytta inte till gård bara för att kunna införskaffa hästar. Har ni inte råd med EN häst nu är frågan om ni har råd med TVÅ även om ni skaffar gård. Stallhyran är bara hälften av hästens månadskostnad och de kan även bli sjuka eller skadade. Dessutom innebär ju egen gård inte 0kr i stallhyra. Det ska skötas om, målas, perareras, staket ska lagas och stolpas, halm och foder ska införskaffas... Ingår traktor i köpet? Kan vara ganska nödvändigt med traktor faktiskt.

Elen blir högre, vattenkostnaden blir högre...

Självklart kan det gå jättebra, men har man aldrig haft häst skulle jag inte råda till att man skaffar en aldeles egen gård och köper in två hästar eller fler (för du måste ju ha minst 2). Där har du dessutom kanske inte heller så mkt kunnigt folk i din omgivning som kan säga till om saker som du kanske blir hemmablind på. Vanligt misstag när man är ny hästägare trots att man hållt på mkt med hästar. Men såklart är det olika.

Jag skulle inte råda många att köpa egen gård med egna hästar när man inte tidigare haft egen häst och inte heller har råd att ha ens en häst så som man redan bor. Med tanke på att hyran som sagt ofta bara upptar max hälften av kostnaderna för häst. Denna kostnad kommer du mao upp i om du har två hästar utan stallhyra. Då ska det vara en jäklans billig gård. Och då är frågan, räcker marken? Räkna med att du behöver minst 2 hektar/häst om den ska räcka året runt och hästarna ska slippa gå på fyrkanter hela vintrarna.

Men du kan ju själv avgöra om detta scenario gäller er eller om ni är i en annan situation. Vi har ju inte fått alla uppgifter om detta byte. :)

....Jag skulle inte råda många att köpa egen gård med egna hästar när man inte tidigare haft egen häst ...

Fast här sitter en som köpte gård och sex(!) hästar på ett bräde utan att ha haft varken häst eller gård tidigare (kom t o m direkt från stan). Och det gick alldeles utmärkt! Av den enkla anledningen att det var vad jag verkligen ville!

Och, Mie, det är just det som är viktigt i sammanhanget - hela familjen måste verkligen ha viljan att flytta. Ni ska inte bara flytta för att dottern vill ha häst - det ska vara en önskan hos er alla att få komma ut på landet. För det är en stor omställning att flytta från ett villaområde där ni, som du skriver, verkligen trivs och har allt inom räckhåll till att flytta ut på landet utom räckhåll från grannar, allmänna kommunikationer osv. Men har ni tänkt igenom alla för- och nackdelar och kommit fram till att detta är vad vi verkligen vill - så "go for it" och lycka till!!

Vi har gjort ungefär det du frågar om. Vi bodde i ett litet samhälle i en villa och barnen red på ridskola. Vi hade visserligen en egen häst som vi hade inhyrd. Vi hade ganska mkt pengar på den tiden. Barnen var 1, 8 och 10 år.

Vi köpte en liten gård några mil därifrån i närheten av ett annat samhälle. Barnen fick åka skolbuss till skolan, här finns bara ngn sorts kompletteringstaxi dvs några förbindelser om dagen in till byn. Gården kostade inte mkt pengar att köpa och vi fick en del över på villan. Huset gick att bo i men behövde renoveras. De övriga byggnaderna också. Det kostade en hel del pengar och tog mkt tid. Vi köpte så småningom två hästar till. Trots att vi har ganska höga löner så har det inte blivit mkt över. De första åren var ganska tuffa, Mycket att göra och tufft för de stora barnen.

Nu har vi bott här i femton år. De två äldsta barnen har flyttat hemifrån för ett tag sedan. Vi har renoverat och lärt oss att bo på landet. Den yngste börjar gymnasiet till hösten. Han kommer att få en ganska lång restid dit. Vi trivs bra här och kan inte tänka oss att flytta härifrån. Det är mest jag som rider. Det gör jag varje dag. Alla barnen har ridit men de höll inte på mer än tills de var ca 15 år.

Med facit i hand undrar jag om jag hade gjort om det.

Hmm detta blev inte så positivt. Men samtidigt så är det nog bra att veta vad man ger sig in i. Jag har alltid trivts på landet och tycker verkligen om att bo här. Men som sagt det har inte alltid varit lätt.

Senast ändrad:

Tack för alla svar och åsikter.
Att bo på landet är inga problem. Känner oss mer "hemma" där eftersom vi bott så under 17 års tid. Att bo i villaområde är något relativt nytt för oss, men vi trivs här också.
Det är väl framförallt det här med restider för barnen som gör att vi tvekar.. Äldsta barnet måste promenera drygt 2 km morron o kväll till närmaste hållplats. Till den yngste finns ingen skolskjuts såvida hon inte vill byta skola igen. (Bytte när vi flyttade till villaområdet för 2 år sen). Känns inte så skoj att flytta henne igen.

Ingenting är omöjligt och jag tror också att allt går om man vill. :) Men alla lyckas inte.

Med den lilla information TS gav mig är mitt spontana svar: Avvakta. Pga. erfarenhet av folk och hästhållning. Men man kan ju omöjligt veta. Alla är absolut inte lika.

Sen kan man ju flytta från en lägenhet i innerstan som kostar 10 000:- i månaden, till en gård i norrland, inköpt för 500 000:-. Då har man säkerligen råd att köpa in 6 hästar utan problem. Jag vet inte vad TS gård kostar men med tanke på att det inte låpg väldigt långt från nuvarande boendet är det mest troligt att man inte gör en sådan stor kostnadsvinst. Men som sagt, det är ju bara slutsatser efter som att TS inte har berättat om hur mkt de tjänar på att flytta. Ibland gör man fynd.

Ingenting är omöjligt och jag tror också att allt går om man vill. :) Men alla lyckas inte.

Med den lilla information TS gav mig är mitt spontana svar: Avvakta. Pga. erfarenhet av folk och hästhållning. Men man kan ju omöjligt veta. Alla är absolut inte lika.

Sen kan man ju flytta från en lägenhet i innerstan som kostar 10 000:- i månaden, till en gård i norrland, inköpt för 500 000:-. Då har man säkerligen råd att köpa in 6 hästar utan problem. Jag vet inte vad TS gård kostar men med tanke på att det inte låpg väldigt långt från nuvarande boendet är det mest troligt att man inte gör en sådan stor kostnadsvinst. Men som sagt, det är ju bara slutsatser efter som att TS inte har berättat om hur mkt de tjänar på att flytta. Ibland gör man fynd.

Det blir nog att vi avvaktar pga brist på skolskjuts. Vi får ut mellan 1,3-1,6 milj för vårt nuvarande boende och gården vi ville ha ligger på ca 700-800 tkr.

Nu vet jag inte vart ni letar gård men en gård i den prisklassen och med bra mark som du skrev brukar innebära mycket jobb och renovering.

Har ni bott på landet i 17 år vet ni ju själv bäst vilket som känns rätt. En moped till äldsta barnet behöver inte vara så dyr så blir ni av med det problemet.
2 km är ju dessutom en kort sträcka att cykla till skolskjutsen..

Det är bara ni som vet att det är värt det. Jag är rätt ensam i min släkt som trivs såhär på landet. Köpte en gård på landet för två år sen, flyttade ifrån stan. De flesta i min släkt är lägenhetsråttor eller trivs i villaförorterna.. :laugh:

Det blir nog att vi avvaktar pga brist på skolskjuts. Vi får ut mellan 1,3-1,6 milj för vårt nuvarande boende och gården vi ville ha ligger på ca 700-800 tkr.

Brist på skolskjuts ? Är inte det kommunens sak att ordna ?

Mvh Mia

Brist på skolskjuts ? Är inte det kommunens sak att ordna ?

Mvh Mia

Självklart ordnar det sig med skolskjuts om barnet (och vi) är villigt att byta skola. När vi flyttade från landsbygden för 2 år sen bytte hon skola och trivs bra med sina nya klasskompisar så det känns inte rätt att hon skall måsta byta igen. Därför måste vi i så fall själva stå för skolskjutsen vilket blir svårt då våra arbetstider inte stämmer med skoltiderna. Barnen går i första hand så därför får vi nog avstå flytten.

Jag förstår egentligen inte vad du undrade över från början. Om ni har flyttat från landet in till ett villa område för två år sedan och är väl införstådda med att bo på landet så vet du ju vad det handlar om. Om ni efter detta trivs bra med att bo där ni bor så har du nog fattat rätt beslut. det är nog bäst att bo kvar där ni bor.
Det är alltid svårt att svara i trådar där informationen kommer efter hand.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 658
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar