Hur göra?

C

Corall

Hej!

Skulle vilja be om råd...
Rider en unghäst som är 4 år, snart 5.
Har ridit henne i ca 7 månader.
Ibland (ganska ofta :-)) får hon för sig att hon inte vill göra saker...rider man på volten så kan hon bara stanna helt plötsligt och inte vilja gå fram...men det största problemet är då jag rider ut själv. Då kan hon helt plötsligt stanna och vill gå hem igen. Försöker jag skänkla på henne så antingen kastar hon sig runt och småreser sig lite eller så backar hon. Tycker det är lite obehagligt då det ofta är ganska djupa diken på båda sidor av vägen och hon har ingen koll på det... Har jag någon att rida med är det inget problem, hon kan fortfarande stanna men brukar alltid gå fram till slut. Men då jag är själv är det hopplöst. Slutar ofta med att jag får sitta av och leda henne framåt men så fort jag hoppar upp är hon igång igen....oftast...
Min känsla är inte att hon är rädd eller osäker då brukar hon mer kasta sig osv, känns inte som att hon är rädd iaf.

Hon kan även ha dumheter för sig i boxen, tex om hon står och käkar och man ska ta ut henne så kan hon vända rumpan till ifall hon inte har lust att komma ut, och det är inte bara mig hon gör så mot.

Jag är inte rädd men tycker det känns lite tråkigt. Försöker att förekomma henne genom att ta med mig något gott ifall jag ska ta ut henne och hon står och äter...bara det att det känns trist....

Men då hon verkligen vill samarbeta är hon underbar!

Har någon tips på vad man kan göra för att lösa detta?

Tacksam för hjälp!!

Sv: Hur göra?

När fick hästen en vila senast?
Hur aggerar du när hästen t ex stannar vid uteritt och/eller vänder om? Låter du henne trippa hemåt eller vänder du tillbaka henne?

Jag skulle tippa på att det antingen beror på ett behov av vila eller osäkert ledarskap. Eftersom hon sköter sig med sällskap ute så skulle jag inte i första hand reklektera till fysiska problem, men det är aldrig något man bör utesluta helt och hållet.

(Det kan iofs vara så att hon helt enkelt bara är ett av dessa STON... :devil:)

/Pyrusan - Äger bara valacker ;)

Hej igen....
Ja, det kan säkert hända att hon är chef över mig :-) Ändå tycker jag att jag är envis, brukar inte ge mig.. :-)
Men hur tar jag kommandot då? Hur ska jag göra för att få henne att vilja göra saker för att det är kul?
Hon tar inte skänkel eller ett spörapp, det är totalstopp ändå...
Jag låter henne aldrig vända hem, försöker få henne att gå dit jag vill! Får jag henne inte vidare på ryggen så hoppar jag av och leder henne en bit och provar igen, ibland funkar det och ibland inte. Men hon får aldrig gå hem i anslutning till att hon backar...
Grejjen är också den att det är inte min häst utan jag rider henne 2 dagar per vecka och då känns det så oerhört tråkigt att behöva tjaffsa... :-( jag vill ju att det ska vara en njutning att rida...

Corall

Ja, ridningen ska absolut vara rolig både för häst och ryttare! :)
Det är lite svårt att ge konkreta tips när man inte ser själva förloppet med egna ögon och själv kan "känna av" hästen.
Jag hade dock problem i början med min ena herre när han ibland försökte vända hem. Han tvärnitade och kastade sig om.
Det jag gjorde var att börja om från marken samtidigt som han fick en kortare paus från ridningen. Jag longerade, tömkörde, gick promenader ute (utan sällskap) och köre mycket miljöträning för att bygga upp förtroendet och ledarskapet mellan oss. Sedan när jag satte mig upp i sadeln aktiverade jag honom mycket även när vi red ut med skänkelvikningar, öppnor/slutor, övergångar osv. På det sättet hade han alltid något att tänka på och arbetsmyra som han är blev uteritterna roligare. Det kom fortfarande återfall några gången i drygt en vecka, men med ett förstärkt ledarskap försvann det snabbt.

Hur är hästen när ägaren rider? Gör hon likadant med henne?

Hej igen...tack för att du svarar :-)
Hon gör nog likadant med ägaren, har iaf fått den uppfattningen då jag frågat.
Såg en gång då ägaren skulle hoppa att hästen inte ville alls, även fast bommarna till slut låg på marken ville hon inte gå över dem...
Har också upptäckt att hon "gillar" olika vägar :-) Om man rider en väg "baklänges" så kan det gå bättre...

min häst hade okså förr för sig att vända rumpan till och lääga öronen bakåt när jag skulle ta henne i boxen m.m
men jag har tränat join up och follow up med henne åtskilliga gånger och det är inte samma häst längre,hon följer mig över allt och tvivlar inte en sekund på att inte följa mig där jag går.hon har helt enkrlt blivit lite av en väldresserad hund...nu säger jag inte att det skulle lösa allt men jag rekomenderar verkligen denna sorts träning! :laugh:

Jag har haft ett par sådana där roliga ston. En ardenner som frös och vägrade gå (förutom hemåt). Henne fick jag sitta av, leda några steg och sedan sitta upp igen, så gick hon som om inget hänt. Den andra fick jag rygga ut från stallgården för att överhuvudtaget komma någonstans. Sedan kunde hon stanna och vägra gå, drev jag då på så sparkade hon och konstarde, men brukade ge sig efter en stund. Mitt tips till dig är att prova dig fram. Om du blir det minsta osäker så kan du hälsa hem =) Bestäm dig för att du ska fram på något sätt om du så ska bära hästen ;) Bli aldrig arg och försök att alltid ligga ett steg före.

Då tror jag att jag hoppar in med det svar som brukas ges vid sådana här frågor:

Ta hjälp av en tränare, någon som är duktig. Eller låt någon annan rida hästen.

Det är ju som bekannt så svårt att ge råd över nätet och visst ska man kunna fråga och kanske få bra svar men det bästa och säkraste är ändå att ha någon att rida för som ser hur det verkligen ser ut.

Hej igen!
Ja, jag förstår att det bästa är att ta hjälp av en duktig tränare men eftersom det inte är min häst så vet jag inte hur det blir med det. Jag har funderingar på att sluta rida henne för att hon är så mycket tuffare i psyket än vad jag är, vi kanske inte passar ihop helt enkelt. Och självklart vill jag inte göra fel då hon är så ung.

Man får ge upp om man inte känner att det fungerar. Det har jag gjort en gång. Hade en lånehäst som var alldeles för känslig och tuff för mig. Jag saknar honom men det känns skönt att nu ha en häst jag passar bättre med.

Ja, jag tycker ju mycket om henne men det kanske är som du säger man får ge upp om det inte fungerar. Oftast har jag ju sällskap då jag rider henne och då funkar det bra men jag vill inte känna att jag är beroende av sällskap... Har fått erbjudande om att rida en annan häst i samma stall och känner mig taskig att byta, det är inte lätt att hitta medryttare. Men samtidigt så måste ju häst och ryttare passa varandra...
Så just nu har jag lite ågren över hur jag ska göra....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 476
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka