Hur göra?

caradan

Trådstartare
Vill och ska köpa häst. Ekonomin säger att en häst på max 20000kr har jag råd med just nu. Hjärtat skriker häst men huvudet talar om för mig att denna gången när jag köper häst ska det vara just den hästen med stort H. Alltså ingen fd travare eller halv dålig sak utan en med framtidsutsikter så att jag kan ta mig ut på tävlingsbanorna.
Men...då måste jag ju vänta i minst 1 men troligtvis 2 år innan det kan bli möjligt (vill slippa lån)
Foderhäst är ju oxå ett alternativ men då vill jag ha möjlighet att köpa loss hästen om allt fungerar bra men jag har ju inte råd att spara lika mkt när jag ska hålla häst oxå.

Ska man följa hjärtat eller huvudet. Tittar på alla annonser hela tiden och bara vill NU!
 
Sv: Hur göra?

Du kan ju titta vidare på foderhäst, som du kan erbjudas köpa givetvis. Sen så kan du ju bli medryttare på en häst under tiden du sparar ihop till egen häst.

en sak du behöver tänka på: hur ser ekonomin ut för fortlöpande kostnader? inköpspriset på en häst är egentligen inte den största kostnaden, utan det är den fortlöpande..
 
Sv: Hur göra?

Det finns fina hästar och ponny för det priset;) jag köpte min c-ponny för 20 .000
 
Sv: Hur göra?

Jag har inga problem att lägga mellan 3-5000kr i månaden på löpande utgifter men om jag ska göra det så har jag inte råd att spara lika mkt för att kunna köpa loss en ev foderhäst.
 
Sv: Hur göra?

Jo visst finns det det. Men jag söker en stor häst som är utbildad MSV och minst tävlad tom LA i både hopp och dressyr (och gärna fälttävlan) och då kostar de liiite mer :-)
 
Sv: Hur göra?

Följ huvudet. Hjärtat kan du följa när huvudet är klart med beslutet och hästen står i ditt stall. :) Självklart skriker hjärtat "nu" just nu, det är ju sommar och kanonväder. Tar du dig igenom den och kommer in i hösten så dämpar sig nog skriken en gnutta och kanske infinner sig en aning tacksamhet för att man kan hålla sig inne regninga och trökiga dagar?

Så, fortsätt spara ett år till och se fram emot nästa sommar då kan börja leta häst!
Dessutom är det inte fel att spara undan lite extra som buffert "utifallatt" eller för "nöjesskull". Det är inte kul att köpa häst och sen behöva snåla det första man gör.

Blir du rastlös - ta ett extraknäck så "dödar du tid" samtidigt som du får in ännu mer pengar.
 
Sv: Hur göra?

Ja jag var lite inne på det oxå men frågan är vad en unghäst (runt 4 år) skulle gå på som har förutsättningarna....
Får väl ta mig en ordentlig funderare.
 
Sv: Hur göra?

Jo visst finns det det. Men jag söker en stor häst som är utbildad MSV och minst tävlad tom LA i både hopp och dressyr (och gärna fälttävlan) och då kostar de liiite mer :-)

Om du hittar en sån häst för 20 000 så blir jag omåttligt imponerad. Jag förmodar att det inte är ett "halvblod" du ska ha för där får du knappt ett föl för den summan i dagsläget.
 
Sv: Hur göra?

Det är ju därför jag skriver att jag inte har råd med den hästen jag söker i nuläget och då blir det att jag köper en häst som jag inte alls vill ha (utbildningsmässigt)
 
Sv: Hur göra?

Ja det blir nog allt så. Är ju alltid bra att ha det där lilla extra både på banken och i hästen :-)
 
Sv: Hur göra?

Det är ju därför jag skriver att jag inte har råd med den hästen jag söker i nuläget och då blir det att jag köper en häst som jag inte alls vill ha (utbildningsmässigt)

Ber om ursäkt, men jag läste nog lite slarvigt så jag missförstod:o.

Skogstrollet har ju redan lämnat ett klokt svar som jag instämmer helt i. Jag är ju lite grann i samma situation som du för jag ska också köpa häst och vill ha en med samma utbildningsnivå som du. Har räknat med runt 80 000 så jag sparar allt jag kan och kommer få vänta med köp tills i början på nästa år. Trots det så läser jag annonser som en tok redan nu och det kliar i fingrarna varje gång jag hittar en som stämmer in på mina kriterier:D. Tänk om det är min drömhäst och så hinner någon annan före bara för att mina pengar inte räcker just nu:eek::eek:!! Jag måste sluta läsa annonser tills dert är dags.

Vad är det för typ av häst du söker? Utbildningsnivån har du ju nämnt men vad har du mer för önskemål?
Jag vill helst ha en häst som inte är tittig på hinder och som har en bra och reglerbar galopp eftersom jag har som mål att tävla hoppning och FT. Lite småbusig kan den få lov att vara och den bör vara minst 160 i mkh eftersom jag är ganska lång.
 
Sv: Hur göra?

Vill och ska köpa häst. Ekonomin säger att en häst på max 20000kr har jag råd med just nu. Hjärtat skriker häst men huvudet talar om för mig att denna gången när jag köper häst ska det vara just den hästen med stort H. Alltså ingen fd travare eller halv dålig sak utan en med framtidsutsikter så att jag kan ta mig ut på tävlingsbanorna.
Men...då måste jag ju vänta i minst 1 men troligtvis 2 år innan det kan bli möjligt (vill slippa lån)
Foderhäst är ju oxå ett alternativ men då vill jag ha möjlighet att köpa loss hästen om allt fungerar bra men jag har ju inte råd att spara lika mkt när jag ska hålla häst oxå.

Ska man följa hjärtat eller huvudet. Tittar på alla annonser hela tiden och bara vill NU!

:rofl: Haha här var vi förr året, läste annonser så ögonen blödde. Men vi var på det klara med att vi skulle satsa på unghäst, 2 åring.
Alla nätets annonser slukades, papperstidningar likaså, telefonräkningen steg i antalet kronor, men vilken underbart rolig tid. Spännande som den värsta deckare, varje dag när man slog igång burken så undrade vi vad som kommit in. Svarade på mängder med annonser, möttes av intresserade säljare som var öppna, trevliga :bow:. Klart att man kanske inte får en 2 åring för 20.000 men man kan sikta på en fölunge, där ligger priset från 30.000. Kan man avvara upp till 5.000 i månaden i sparande, men känner att man vill ha häst snabbt såååå 20.000 + 2-3 månaders sparande till sen är du kanske i MÅÅÅL :banana: En unghäst får du många roliga timmar tillsammans med
 
Sv: Hur göra?

Det går att hitta halvblod med helt ok stam för de pengar du har. Men du får inte vara jättekräsen. Jag har köpt några fina ston för 20 000 st, två vuxna hästar som knappt var inridna och en ettåring som var välhanterad. Självklart var hästarna fullt friska och hade potensial som tävlingshästar dock med lite jobb.
 
Sv: Hur göra?

Kanske ackordhäststiftelsen vore något för dej. Ring och hör vet jag:)
Du kan dock inte köpa deras hästar tror jag.
 
Sv: Hur göra?

Klart du ska följa huvudet om du redan har som mål att tävlingsrida!
 
Sv: Hur göra?

Jag vet en hemsida med halvblods-unghästar på lösdrift
för den pengen ungefär. 1-3åringar.
Det är väl vad du får köpa om du vill komma undan billigt, men ändå
vill ha en häst som har bra stam & framtids utsikter.
Självklart endast om du har denna kunskap & tålamod.
Kan PM:a dig den hemsideadressen sedan om du vill.

Det var ett tips ialla fall ;)
 
Sv: Hur göra?

Följ både hjärtat och huvudet :idea:

Om du hittar någon billig häst som du skulle kunna tänka dig, så är det ju bara att åka och kolla på hästen. Den KAN ju vara drömhästen ;)
Min kompis köpte nyligen en relativt billig häst, som itne hade gjort så mkt.
Jag tror att den kommer bli ganska bra såsmåningom. :)
På vissa ställen kan man ju faktiskt hitta rediga kap, men då förutsätter det nog att du har tid&tålamod att kanske vidareutbilda hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 118
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 413
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp