Sv: Hur göra?
Jag har både sagt åt henne, tagit tag i henne och lagt henne på rygg och hållit fast henne när hon först började med det här beteendet, hon slappnar inte av och hon slutar inte morra för det. Hon blir bara ännu svårare att få lugn om man gör så, börjar kämpa och det blir kamp av det. Jag vill inte gå in i kamp med henne på det sättet, för det funkar inte. Sen är hon rätt stor nu, lycka till att hålla fast henne liksom, om jag lägger mig på henne kanske..
Så jag testade andra linjen istället och det funkade ju.
Jag hade valt att sätta maten där den brukar stå att svälla direkt efter varje mål. När jag ställt den där skulle jag hitta på nå´t kul, en promenad, leta godis eller så tills hunden inte längre kopplar sambandet "mat på bänken=snart är den min". När det sedan väl är matdags skulle jag själv äta något, kex t.ex. som ser ut att komma ur hundens skål. Det är viktigt att hunden ser att du äter ur hennes skål tills du är nöjd och att hon först då får äta.
Jag skulle aldrig någonsin gå med på att min hund morrade åt mig. Ögonkontakt, morra tillbaks och slutar hon inte så lägg henne på rygg och håll henne fast så tills hon slappnar av.
Morrar hon åt dig utmanar hon dig som ledare och det är stor risk att det blir värre om hon tillåts göra det. Att ignorera det ser jag som att acceptera det, men jag vet att det finns delade meningar om det där.
Jag har både sagt åt henne, tagit tag i henne och lagt henne på rygg och hållit fast henne när hon först började med det här beteendet, hon slappnar inte av och hon slutar inte morra för det. Hon blir bara ännu svårare att få lugn om man gör så, börjar kämpa och det blir kamp av det. Jag vill inte gå in i kamp med henne på det sättet, för det funkar inte. Sen är hon rätt stor nu, lycka till att hålla fast henne liksom, om jag lägger mig på henne kanske..
Så jag testade andra linjen istället och det funkade ju.