Hur göra?

Lazio

Trådstartare
När min hund ska få mat sätter jag ner matskålen och sen tittar hon på mig tills hon får lov att äta, detta har vi tränat sen hon var valp.
Det går jättebra.

När hon blev 7-8 mån (minns inte riktigt) började hon med en grej.
Jag blöter maten så den står i ca 5 min på diskbänken medan hon sitter vid matplatsen, eller nedanför diskbänken och väntar. Under den här tiden kan man inte stå i närheten av hennes, prata med henne eller klappa henne då morrar hon och visar tänder. :confused:

Om jag säger åt henne att gå bort från matplatsen fortsätter hon att morra och visar tänderna och tittar på mig, morrar högre och högre sen avslutar hon med ett skäll och lommar iväg och sätter sig nån annanstans i köket men det spelar ingen roll för då är det samma sak igen, man kan knappt titta på henne utan att hon morrar. Det går liksom inte att få nån kontakt med henne under den här tiden. Hon är helt fixerad. Hon verkar tycka att jag hotar henne men jag måste ju kunna stå vid matplatsen (som är mellan diskmaskinen och skafferiet) eller titta på henne utan att hon ska morra åt mig.

När jag har ställt ner matskålen och gett henne lov att äta kan jag stå vid matplatsen eller varsomhelst, då bryr hon sig inte. Men innan verkar hon som besatt av matplatsen.

Även med ben och sånt kan hon bli sån, hon låter jättearg, om man säger loss släpper hon men fortsätter morra? :confused:
Jag har provat massa olika saker, att säga loss och säga åt henne att gå och lägga sig nånstans, då gör hon det men ligger hon och morrar ändå. Jag kan ta benet och hon lyssnar på loss men hon morrar och visar tänderna i alla fall.

Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag säga åt henne på skarpen eller låta henne vara? Hon lyssnar ju och går bort från sin matplats men hon håller ju på ändå och morrar och det tycker jag inte alls om.

Sv: Hur göra?

Jag skulle ha totalignorerat, så liten reaktion som möjligt visar ju henne att hon inte kan påverka dig genom att morra. Du slipper konflikter med hunden utan att det slutar med att hon får som hon vill.

Ja jag har sagt åt henne, tex att hon ska gå iväg från matplatsen eller gå ut från köket, då morrar hon värre och sen går hon iväg och sätter sig där jag sa, men hon slutar inte morra för det och säger jag åt henne då morrar hon lite smått i alla fall.

Hur tycker du jag ska göra för att visa att jag inte accepterar det?

Senast ändrad:

Det ska jag testa imorgon. Men det där med benet då? Hon morrar ibland och tittar på mig om jag går förbi henne när hon har ett ben, ska jag ignorera det? Det låter som att hon säger "Passa dig, det här är mitt ben", hon gör så åt andra med. Det är det jag inte tycker om, jag vill kunna röra mig runt henne när hon gnager på ett ben utan att hon ska hålla på och morra åt mig. Ignorerar jag henne där känns det som hon får som hon vill på nåt sätt?

Min hund testade när hon var i samma ålder. Och sånt tjafs tillät jag inte. Hon morrade när jag skulle flytta på henne när hon tuggade ben. Så då började jag träna att ta maten ifrån henne och ge tillbaka, och berömma som sjutton när jag fick ta de och ge något extra gotta. Men inte locka med gottat när hon tugga på benet utan när hon gett mig benet ge henne godis. Sen nu går jag bara och tar mat, eller ben som hon äter och säger tack, väntar för att sedan ge tillbaka.

Du kan ju börja med att hanmata henne och hålla i benet när hon äter de.. Vet inte hur din hund fungerar men de är de tips jag kommer på..
För då går du inte in i kamp utan du styr det, som jag ser de..

Hon kan loss och det, det är inte det som är problemet. Jag kan ta ifrån henne ben och annat hon äter, det funkar bara bra.

Men det är det här när jag går förbi henne eller bara rör mig i närheten, jag vet inte alls hur jag ska göra där. Då morrar hon jämt och tittar på mig. Om jag då säger loss så släpper hon, morrar och då tränar jag loss och det en stund och det går jättebra, sen låter jag henne få gnaga igen. 10 min senare om jag går förbi är det samma visa igen, morr morr.

Så hur gjorde du då? För att inte tillåta sånt tjafs?

Svea morrade bara 2 gånger, sen dess har hon varit tyst.
Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det det.

Men kan inte vissa hundar morra när de är osäkra på vad det är man vill?

Ja jisses då hade min hund fått sitta där... Jag skulle sätta maten på svällning direkt efter frukost varje dag och så skulle hunden få sitta där tills den lessnade. Efter nån vecka så tror jag att beteendet skulle ändras. Det handlar ju om betigning och hon vet att hon får mat om 5 min = värt att vänta.

Det låter som att du inte riktigt klarar av att bara schasa iväg hunden eftersom att hon verkar vara "lite väl spänd", vilket så klart skulle varit det mest naturliga (för mig) Men lyckas du mlinska förväntan så blir hon kanske mindre spänd och du kan ta tag i problemet genom lydnad (t.ex. gå och lägg dig) Men personligen tror jag att du måste börja med att dämpa hennes beteende först.

Eller så får hon gnaga ben på ett ställe där ni inte behöver se varandra. Stäng in henne i ett rum, kasta ut henne på gården där ingen passerar etc. Mina hundar vaktar också sina ben. När jag kommer så kör de fram huvudet på ett speciellt sätt och tokviftar på svansen. Det är deras sätt att visa att de faktiskt vill ha det själva. Jag tar aldrig ben ifrån dem, jag äter inte ben!!

Senast ändrad:

Ja, det lät som ett bra råd.
Hur menar du med att jag inte klarar av att schasa iväg henne?

Ang benet, jag vill inte att min hund ska morra åt mig bara för att hon ligger och äter på ett ben, det var därför jag tänkte att nån här kanske hade nån ide, jag äter faktiskt inte heller ben.. jag vet väl att hon vill ha det själv men hon behöver inte morra åt mig för det.

Du kanske skulle kunna sitta i närheten av hunden och läsa en tidning eller något.. utan att ens titta på henne eller benet, så att hon förstår att du kan vara i närheten utan att hon behöver försvara det.

Hade jag höjt rösten och bett min hund dra så hade hon lommat iväg med svansen mellan benen. Jag uppfattade inte riktigt att du kunde det?

Uppenbarligen så morrar din hund åt dig när hon har ben... En önskan är ju att hon ska sluta, men i någon ände måste man börja. Tydligen anser hon att du är en typ som tar ben, annars hade hon väl inte morrat?

Ja jisses då hade min hund fått sitta där... Jag skulle sätta maten på svällning direkt efter frukost varje dag och så skulle hunden få sitta där tills den lessnade. Efter nån vecka så tror jag att beteendet skulle ändras. Det handlar ju om betigning och hon vet att hon får mat om 5 min = värt att vänta.

Så rätt så rätt.
Men jag hade även varit snabb med att belöna när hon la ner de vaktrande tendensernam, så hon förstår att det är lugnet som lönar sig.

Alternativet är annars att hunden ska ligga plats nån annanstans i huset medans matern görs i ordning och sedan inkallas när det är varsågod.

Du kanske skulle kunna sitta i närheten av hunden och läsa en tidning eller något.. utan att ens titta på henne eller benet, så att hon förstår att du kan vara i närheten utan att hon behöver försvara det.

Aaa tack! Det ska jag prova! :bow:

Hade jag höjt rösten och bett min hund dra så hade hon lommat iväg med svansen mellan benen. Jag uppfattade inte riktigt att du kunde det?

Uppenbarligen så morrar din hund åt dig när hon har ben... En önskan är ju att hon ska sluta, men i någon ände måste man börja. Tydligen anser hon att du är en typ som tar ben, annars hade hon väl inte morrat?

Jaha då förstår jag vad du menade.
Jo jag har höjt rösten åt henne och sagt att hon ska gå, då går hon visserligen iväg men hon morrar ändå.

Hon tror nog att alla vill ha hennes ben, alla älskar att äta ben så var det ju. ;)

Funkar det inte så har du åtminstone inte förstört något.. så det kan ju vara värt att prova :)

Jag hade valt att sätta maten där den brukar stå att svälla direkt efter varje mål. När jag ställt den där skulle jag hitta på nå´t kul, en promenad, leta godis eller så tills hunden inte längre kopplar sambandet "mat på bänken=snart är den min". När det sedan väl är matdags skulle jag själv äta något, kex t.ex. som ser ut att komma ur hundens skål. Det är viktigt att hunden ser att du äter ur hennes skål tills du är nöjd och att hon först då får äta.
Jag skulle aldrig någonsin gå med på att min hund morrade åt mig. Ögonkontakt, morra tillbaks och slutar hon inte så lägg henne på rygg och håll henne fast så tills hon slappnar av.
Morrar hon åt dig utmanar hon dig som ledare och det är stor risk att det blir värre om hon tillåts göra det. Att ignorera det ser jag som att acceptera det, men jag vet att det finns delade meningar om det där.

Det är ju egentligen svårt att uttrycka sig när man inte sett beteendet med egna ögon.

Men för mig låter det som att hon ifrågasätter vad du har i hennes mat att göra. Det låter som att hon markerar att benet är hennes och inte ditt.

Jag skulle återta maten till att börja med, förtydliga att jag är alfa och jag äter först, det är min mat och hon får vänta på sin tur.

Sen kan det ju bero på något annat också, men det är den bild jag får av att läsa ditt inlägg.

Svarar till alla som kommit med råd.

Igår och idag har jag blött maten, låtit den stå på diskbänken, hunden har suttit på sin matplats, och jag har pysslat runt lite, typ öppnat skafferiet, gått runt lite i köket, läst tidningen, även tittat på henne då och då och pratat med henne och hon var knäpptyst.
Inte ett morr! :) Idag la hon sig till och med. Sen har jag gett maten när jag tyckte det var dags.
Så det har funkat bra att inte bry sig om henne. Hon har inte ens börjat morra, hon har inte sagt nånting.
Så jag ska fortsätta med det och förhoppningsvis kommer hon fortsätta att vara tyst.

Tack för era råd! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 436
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka