hur göra?

Zizzy

Trådstartare
en kompis till mig sålde ett gäng valpar efter sin tik för snart ett år sedan. men hon har inte fått betalt av en person än. dealen mellan dem ar att köparen skulle betala av hunden på avbetalning, vilket hon godtykte till då denna har varit hundvakt till henne och litade då på denna person.
men tyvärr har inga pengar kommit, inte ens efter påtryckningar med telefon samtal, besök och sms..
när de ringer, svarar ingen längre, och när de åker dit, öppnar ingen dörren. sist förra veckan var de där, det stog mat på spisen, dörren olåst, med hunden skällandes innanför....

hur skall de göra för att få betalt? hunden mår ju bra där den är men de vill ju ändå ha sina pengar?
kan man kontakta kronofogden eller ska man göra en polis anmälan?
de har ingett kvitto på att de har betalt hunden.. (iochmed att de faktiskt inte har betalt.. )
så äger hon fortfarande hunden då?
vi har funderat på att bara åka dit och hämta tiken, men jag tror att vå båda då kommer få en polisänmälan på oss. vilket är onödigt. ..

så vad göra? kan man göra något alls?

Sv: hur göra?

Har de ett köpekontrakt?

Om inte, så kan inte heller din kompis bevisa att hon sålt just den hunden till valpköparen, lika lite som köparen kan bevisa att hon betalat in delar av köpesumman.

Hur som haver, så har din kompis ingen rätt att hämta hunden, då den i och med att hon lämnade över den till köparen är deras. Hon får tyvärr bita i det sura äpplet och inse att hon tappat de pengarna som köparen fortfarande är skyldig.

det gör min vännina, inget köpekontrakt. tyvärr. men hur kan köparen bevisa att hon äger hunden om hon inte har kvitto på att hon kölpt hunden? detta är blandras valpar.

Hunden är köparens. Inte uppfödarens.

Tyvärr, men så är det.. Även för blandrasuppfödare :cool:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
9 536
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 371
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix