Hur göra?

lis

Trådstartare
Har ett travsto som jag ev skall hoppa en clearround med.Men det är bara det att jag är väldigt rädd och nervös för att hoppa efter en omkullridning för många år sen.Så det jag undrar är: kan jag åka iväg med mitt travsto och gå in och hoppa 30cm i trav och sen ev prova att hoppa 50cm i trav eller måste jag galoppera? Blir jag totalt utskrattad om jag travar runt och på så låg höjd?Till saken hör att jag är 33år och har hållt på med hästar i hela mitt liv men efter olyckan för 20år sen har jag varit jätte nervös för att hoppa.Nu har en kompis börjat träna mej och min häst och vi har hoppat 80cm:banana: som högst och hon tycker det är dags att ta tjuren vid hornen och ge sig ut på lite clearrounder. tacksam för lite råd och tips.

Sv: Hur göra?

jag travhoppar på min änsålänge föratt han ska lära sig o ta det lugnt :)

Såklart du kan trava runt! Det är inte höjden som räknas, det är vad du vågar! Det är Du som ska känna dig säker! Sit i om publiken sitter och fnissar, dom vet inte varför du bara hoppar 30 cm! Koncentrera dig på dig själv, och skit i vad alla andra tycker! Go for it, girl!

Tack för era positiva inställningar:rofl: Man känner sig lite löjlig när man kommer och är en feg gammal kärring på en avdankad gammal travhäst,jämfört med 7-8åringar på sina jätte fina ponnyer som hoppar 90cm utan att blinka.

Jag hoppas verkligen att det kommer att funka för oss.Hästen kan ju hoppa:smirk: Det är jag som inte kan:crazy: Men går det bra för oss så kanske det blir fler ggr och kanske högre:confused: Men galoppen tar vi när jag känner mej redo.Det hade varit roligt om det var fler som travhoppade på clearrounden när jag ska vara med så jag inte behöver känna mej helt värdelös.

Klart du kan travhoppa! Det brukar jag göra med min travis ;) Han är oftast så pigg så han galopperar själv :angel:

Klart att du kan trava. Och är det ngn som snackar - bry dig inte! De vet inte anledningen till varför du travhoppar så de borde ju vara tysta...
Så ut och träningshoppa:D

Klart du ska! det är för din och hästen skull du gör detta, tävlar, så varför ska du göra det som du tror att andra tycker..Jag ska ut och travhoppa min kille snart, och jag skiter högaktningfullt vad andra tycker..så länge vi har skojj och känner oss säkra!!:p

Lycka till:)

trava runt =) jag rider just nu en travare som bara galopperar i 190km/timmen , så när det gäller hoppning så blir det endast i trav :angel:

Självklart kan du travhoppa :) På dom flesta clear rounderna är det ganska många som travhoppar. Jag galopperar iofs, men det är mest för att min häst blir så pigg när man ska hoppa,så om jag försöker trava så blir det någon av gångarterna som bara hon kan (tex. en där hon hoppar upp och ner som en studsboll och kommer väldigt sakta framåt, väldigt obekvämt för ryttaren :bump: ). Dessutom känner jag mig väldigt säker på min häst. Men självklart kan du travhoppa! :D

Hejsan! :P

Självklart att du kan travhoppa! Man kan ju inte ställa på sig något som man inte riktigt vet om man vill, det måste ju kännas bra och funka. Det spelar ingen roll om plubliken fnissar. Huvesaken är att det går bra för er och jag tror att det kommer gå jätte bra, men tänk inte på vad andra gör. Konsentrera dig på dig sjävl och strunta i vad alla andra tycker. Du ska se att det kommer gå jätte bra för dig i framtiden i hoppningen, det är bara bra att man tar det lungt i början:P

Nu längtar jag nästan till clearrounden pga ert stöttande:bow:
Ibland beöver man lite uppmuntran för att man ska våga gå vidare.
Jag skall hoppträna på måndag så får vi se hur det går då,går det bra så ska jag hoppa clearround i trav och så får vi se vart det leder.Känns så himla bra att veta att det inte bara är jag ensam på jorden som vill hoppa i trav:)

självklart kan du travhoppa!

när jag och medryttarhästens ägare är ute på clearrounder travhoppar vi också oftast. även om det rullar på i galopp kan jag ta ner i trav ändå för att verkligen få till tempo, balans och väg när tanten blir för ivrig :)

vi fick iofs kommentarer sist vi var att hästen hade SÄKERT aldrig hoppat innan eftersom det var en travare och dessutom så lågt (40 cm) plus att hästen är 1,70 och rätt maffig. men det är bara att skita i, man måste börja någonstans! :)

håller med alla andra här, det är klart du kan travhoppa! :bump:

:) Nää du blir inte utsktattad .. Det är bara bra för dej och din häst om ni kommer ut på lite tävlingar .. och försök å släpp det som var för 20 år sen det var juu bara en olykshändelsa juu .. Jag tycker att du ska ut å tävla lite . :) skit i dom som skrattar dom som skrattar är inte duktigare en dej du är säkert bra UT å tävla nuu :smirk: :idea:

Tackar så mycket för allt stöttande:bow: Jag börjar bli lite nervös nu ska ju hoppträna imorgon och jag hoppas verkligen det går bra. Bara det känns bra imorgon så ska jag åka iväg och trav hoppa på lördag:) Jag kommer naturligtvis hålla er underrättade om hur det går för oss.

Säger som övriga här, skit i vad andra tycker och gör som känns bäst för dig och sin häst!
Sen vill jag också passa på att tipsa om Ridtravarföreningen, om du inte redan känner till den...där ordnas ibland träningar o tävlingar för enbart travare så man slipper känna sig 'udda' :idea:

Det blir säkert inga problem ;) Ska titta på dej ifall jag får någon att ta hand om min pålla under tiden :D Men Sanna är ju duktig, även om hon kan göra lite knäppa hopp ibland. :rofl:

Liknande trådar

Hoppning Har ni några bra tips på att komma över en otroligt fånig hopprädsla? Lite bakgrundsfakta: Jag har ridit i stort sett hela mitt liv...
Svar
11
· Visningar
2 565
Hästmänniskan Om tråden ligger fel så flytta den gärna =) Mitt dilema är: Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar...
2
Svar
28
· Visningar
3 659
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Nu har jag insett att jag behöver lite råd, stöd, tips och pepp. Jag ska ta det från början hoppas ni orkar hänga med :) Jag har...
2
Svar
32
· Visningar
5 048
Senast: Elsac
·
H
Fälttävlan Ska ev. starta en terräng-tävling med min D-ponny arab den 23:e Agusti. Är helt ny på detta så skulle behöva lite allmänna tips på hur...
Svar
3
· Visningar
1 442
Senast: wickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka