Sv: Tappat självförtroende efter ridolycka nästan rädd, vad gör man?
Jag kan verkligen relatera till det du skriver, dock är jag nog snäppet värre.
När jag var liten och red min första b-ponny i skogen en dag så bockade han av mig. Jag landade med huvudet förre och skrapade upp större delen av ansiktet samt gjorde illa nyckelbenet.
Jag var borta från ridningen ett år, sen började jag på ridskola. Men jag kunde inte förmå mig själv att göra annat än att skritta. Min mamma stötta mig och ville att jag skulle rida(hästförälder) så tiden gick 3 terminer på ridskolan skrittade jag endast inne i mitten när de andra travade och galloperade och varje lektion på samma ponny. Efter ett tag gick det upp för mig att denna ponny aldrig skulle göra mig något dummt och det var början på mina bra ponny år, med henne kunde jag då sen göra allt utan att vara rädd. Hoppa och rida ut. Men så fort jag hamnade på någon annan låste sig min självkänsla och jag vart tjejen som skrittade i mitten.
När det var dags att gå upp till stor häst hade jag tuffat på mig liten, men det fanns bara två av de som fanns på ridskolan som jag kännde mig riktigt trygg på.
Min första egna stor häst kunde jag gå genom eld och vatten med, trots att han enligt många var mer vild än tam. Men jag visste att han litade på mig och jag litade på honom. Sen att han hade lite extra turbo och gjorde skolor över mark och sprang på tok för fort när det var hoppning gjorde mig inget. Men jag kan lova att om jag satt upp på en annan häst som var som han och som jag inte kännde skulle jag ha en ursäkt till att sitta av efter bara någon kvart.
Men med detta tror jag att jag vill säga att för mig handlar det om vilken häst jag sitter på, rider jag på en som jag inte litar på blir allt jobbigt, en jacka som hänger över sarg kanten kan för mig på annan häst förstöra ett helt ridpass då jag tror att hästen kommer reagera på den osv.
Allt detta sitter i mitt huvud, och jag kommer aldrig bli dne orädda ryttaren som sitter upp på vilken häst som helst och hoppar hinder häga som höghus, men jag älskar att rida dressyr och känslan av att sitta på en häst där jag vet att min rädsla försvinner.
Man måste känns sig trygg i situationen man hamnar i, ju jobbigare man gör det för sig själv ju värre kommer det bli. Nu har jag haft otroliga ridlärare som stöttat och hjälpt mig och jag finns i dag fortfarande kvar på samma ridklubb efter snart 13år, hade jag haft en tränare som puschat mig att göra saker jag är rädd för hade jag nog inte ridit idag och inte de senaste 10åren heller.
Så du måste lita på att det du kommer att göra är det som kommer vara det bästa för dig.
Oj vad långt det blev