Hur göra vid försäljning av häst?

MsSleepalot

Trådstartare
Ska sälja min häst snart och har en tjej som vill ha honom på prov en månad.

Hur gör man då?
Ska jag skriva köpkontrakt att han lämnas på prov 1 månad och sen sker köpet med betalning?
Eller ska man kräva betalning innan provmånaden? Och skulle dom inte passa ihop så går köpet tillbaka?

Hur har ni gjort som lämnat häst på prov innan köp?

Sv: Hur göra vid försäljning av häst?

Låtit bli.

Jag vet att det är jättetjatigt, men har du verkligen tänkt igenom vilka risker det finns med att lämna ut hästen på prov? Går det inte att lösa genom att hästen står kvar och spekulanten provar flera gånger hos dig, eller har hästen på foder medan den står kvar?

Jag håller med föregående talare :bow::bow:

Tänkt dig in i hur mycket fel det kan bli på en månad både med ridning/hantering o mat för att inte tala om skader

Senast ändrad:

Prov för mig är viktigt eftersom jag vill att det ska kännas rätt mellan häst och ryttare. Men samtidigt är det precis som du säger att mycket kan förstöras på en månad om dom skulle ändra sig.

Nu kommer detta ske nu under sommaren = hästen kommer bara äta gräs så någon större förändring på fodret blir det inte.

Men som dagt, vill ju inte att dom förstör honom under tiden han är där.

Hur gör man då?

Han går ju på bete nu och där står han inte i vanliga fall utan bara nu på sommaren fram till sista augusti. Varken rids eller jobbas med nu under sommaren.

Åh, jobbigt.... Vet inte hur jag ska göra:confused:

Kan du inte ta hem hästen till den vanliga stallplatsen och låta spekulanten bli fodervärd (stå för alla kostnader i samband med detta intag av hästen)?

När jag köpte min första häst fick jag ha den på prov i två veckor. Jag betalade hela summan av hästen när jag hämtade henne. Om jag skulle ångra mig skulle jag få tillbaka alla pengarna. Plus att jag var ansvarig för att lämna tillbaka henne i samma skick som hon var när jag hämtade henne. Om hon skadat sig under öppet köp tiden hade jag fått stå för skadorna.

Vi använde oss av ett färdigskrivet kontrakt som jag köpte i en ridsportbutik. Där fanns en punkt om just prövotid.

Hur gör man då?
Ska jag skriva köpkontrakt att han lämnas på prov 1 månad och sen sker köpet med betalning?
Eller ska man kräva betalning innan provmånaden? Och skulle dom inte passa ihop så går köpet tillbaka?

Håller med övriga här om att jag låtit bli, men om du absolut ska lämna ut på prov.

Hade jag gjort så att dom hade fått köpa hästen, med full betalning innan den lämnas iväg, så att säga öppet köp.

Men hade även vetrinärbesiktigat själv, innan hästen åker för att själv ha papper på att hästen är frisk när den åkte, så att dom inte kan lämna tillbaka en sjuk eller skadad häst.

/Camilla

Hur gör man då?

skulle aldrig aldrig lämna på prov en hel månad. Mycket kan hända.
Det enda jag skulle kunna tänka mig är köpet inte är igenom innan de själva hunnit ta ut veterinär och göra en egen besiktning. Då måste man skriva in i kontraktet att man inte kan lämna tillbaks hästen för att man "ångrat sig", utan isåfall ska det ju vara pga upptäckter i veterinär besiktningen enbart. (du ska självklart också själv ha besiktat hästen innan den lämnar dig).

all betalning skall ske sekunden hästen lämnar din gårdsplan. Om det blir tal om att lämna hästen åter får isåfall pengarna lämnas åter vid det tillfället. skriv in detta i kontraktet också isåfall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 511
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama