Hur göra när man fått föl?

Sv: Hur göra när man fått föl?

Att påstå att digivande sto inte får kolik är rent nonsens. Vårt sto fick kolik när vårt föl var ca två veckor. Veterinär fick behandla. Men jag kan inte förstå varför sto och föl måste vara inne i en vecka om allt är ok och vädret tillåter? Varför skulle de inte kunna gå ut ett tag? Plats och tid allt efter sunt förnuft.

Mina har alltid varit ute från början, även de som är födda i april,ihop med mamman. De lägger sig och vilar, tar in om det är dåligt väder. Aldrig haft en sjuk häst, varken yngre eller äldre. Min första var x-bent, blev helt perfekt, har gått 8 säsonger i svår klass. De var även ute på natten

Jag brukar släppa ut sto och föl redan första dagen. Om väder, marktemperatur och fölets benstälning tillåter, får de gå ute hela dagen redan från början. De första nätterna tas de dock in, tills fölets syn har blivit bättre.
Om fölet har en benställning som kräver att det vilar ibland, får de gå ut i intervaller, samma om marken är kylig eller blöt. Är vädret dåligt får de istället gå i ridhuset.
Sto med föl får gå själva tills efter att stoet åter är dräktigt. Då släpps de på bete.
Jag tar inte längre ut sto utan föl. Jag gjorde det fötut, men stona rör på sig så bra med föl att det inte finns någon anledning att dela på dem.

Jag låter henne inte vara ute längre än att jag ser att hon orkar. Orken tryter ganska snabbt eftersom hon galopperar runt mest hela tiden. Jag vill inte att hon ligger ute i hagen när det är så här kallt som vi haft det idag.

Jag vet av erfarenhet att windswepta föl behöver röra på sig mycket men de jag har haft tidigare har varit senare födda = varmare ute!

Lite OT men vad är windswepta föl? Har du någon bild?

*lånar knappen*
Mitt sto fölade ute i sommarhagen 1 juni och dom gick ute dygnet runt direkt.
Dom hade tillgång till lösdrift där dom gärna stod på dagen när solen var som varmast..fölis mådde perfekt av det,jag gillar verkligen inte att stänga in föl.Därför skulle jag aldrig välja att ta tidiga föl.

Lite OT men vad är windswepta föl? Har du någon bild?

Söker du i forumet så hittar du nog bild, har varit flera trådar tidigare om detta. Windswepta ser bakifrån lite ut som (( alltså att de är formade som de legat i bakbenen som jag förstått drabbar det framförallt långbenta föl som ju då haft det trängre, rättar upp sig ganska snabbt när fölen får komma ut och röra sig. I grava fall kan de ha problem att stå då får man naturligtvis få hjälp av veterinär.

Hur gör ni när fölet är fött?
Släpper ni ut stoet själv en stund? Hur tidigt tar ni ut fölet? Tar ni ut sto och föl ihop? Eller var för sig? Hur vanligt är det att ston får kolik efter en fölning?
Motivera gärna varför ni gör som ni gör.
Har kommit i konflikt med den som lånar vårat fölsto om hur jag tycker det ska göras och hur de tycker man ska göra.

Hittills har våra ston fölat sent på kvällen eller natten, sto och föl får då stå inne över natten och går sedan ut i egen hage nästa morgon. De första dagarna går de bara ute några timmar åt gången eftersom vi gärna vill ha uppsikt över dem för att se att de lär sig var stängslet går osv. Är vädret väldigt dåligt går de ut flera korta vändor de första dagarna. Vi tar inte ut stoet utan fölungen förutom då de haft svårt att bli av med efterbörden. Har då provat longera lite utanför stallet (utan att lyckas skall tillägga- har blivit veterinär till hjälp). Allteftersom fölet blir större får det gå ute mer och mer. Någon vecka gammalt går det och mamman ute från morgon till kväll.

Beroende på vilken månad stoet fölar så släpper vi ut mor och föl med de andra stona på dygnet- runt bete då ungen är 3-4 veckor gammal.

Jag anser att föl mår bäst av att leva naturligt vilket innebär att röra på sig. Naturligtvis måste man vara noga med att det inte finns saker fölet kan göra sig illa på men jag tror absolut inte på att ha varken föl eller sto inne i flera dagar. (inte heller tror jag då att stoet mår bra av den behandlingen).

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 466
Senast: Teilani
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka