Hur göra med upptrampade partier i hagar?

Sv: Hur göra med upptrampade partier i hagar?

Om paddex:
varför är paddex bättre än vanligt stenkross/stenmjöl?
Jag upplever att paddexen även i tunna skikt (6-10 cm) binder leran mycket bra. När det gäller svavelinnehållet så kan jag inte uttala mig, det beror nog bland annat på hur hårt det är bundet i materialet. Det är nog ett mindre problem än att sprida konstgödning (med årlig tillförsel av tungmetaller).

Skillanden är att det binder lera och vatten mycket bättre!

Vi har Paddex på våran ridbana och det kan regna hur mycket som helst utan att vi får en endaste pöl!

Skillanden är att det binder lera och vatten mycket bättre!

Vi har Paddex på våran ridbana och det kan regna hur mycket som helst utan att vi får en endaste pöl!

Intressant helt klart. Vi har lerjord som kanske behöver förstärkas på vissa ställen så småningom.

Är det dyrt att transportera? Jag menar paddexen kommer väl inte från Skåne.

Vi har dessutom gummiflis idag och det är ju sämsta tänkbara för miljön. Så även om padexen läcker svavel så är det säkert hanterbart. Det lär ju inte vara sämre än gummiflis i alla fall.

Gå in på www.paddex.se där finns telenummer så du kan ringa och fråga.. Vet tyvärr inte vad transporten kostar, det fraktas från SSAB i Oxelösund. Det är verkligen jättebra mot lera och våta partier!

Jag tror inte att det är så farligt mycket svavel den kan läcka, iaf kan det inte påverka miljön så mycket! VI har nämligen en otroligt nitisk kommun vid mitt stall som kommer och kollar och letar "miljöfel" hela tiden hos oss och den banan har de inte sagt något om. Helt klart bättre än gummiflis ur miljösynpunkt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 984
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve