Hur göra med upptrampade partier i hagar?

Tussemaja

Trådstartare
Hur gör ni med partier som blivit upptrampade i hagarna - tex. vid insläppen? Hos mig är det är ju så gott som bara lera med ett och annat uppstickande grästrå. Kan man på nåt ganska enkelt och snabbt sätt så i något och vad för frö i så fall? Eller måste man plöja och harva efter konstens alla regler?

Sv: Hur göra med upptrampade partier i hagar?

En enkel fråga. Är det inte bättre att hårdgöra marken vid de utsatta ställena så att hästarna slippa trampa runt i leran? Det här problemet kommer igen om man bara sår nytt på de här områdena.

En kompis fick t o m föreläggande från miljö&hälsa att hennes vinterhage var bitvis alltför klabbig:o . Hon la ner dränering och fyllde i med grus, men det blev faktiskt jättebra. Kostade inte så mkt mer än nåra veterinärbesök för mugghästar...

Det finns gummimattor som går att lägga som gräset växer upp i. Det är som rutor som gör att hovar och klövar inte trampar sönder. Man kan fylla dem med grus också. Vet inte vem som säljer dem. Kanske Bole eller Nordpost säljer dem.

Svar till alla: det är så här: jag har flyttat till en gård där det tidigare varit alltför många hästar på för liten areal vilket har skapat det här problemet. Nu vill jag lösa det temporärt i sommar för att det ska bli lite mer bete på de här åkrarna under sommaren. Nästa vår får det blir "totalrenovering" men det hinner vi inte i år. För höst, vinter och vår har vi andra hagar, men tidigare ägare har använt åkrarna i alla väder och alla årstider. Eftersom detta alltså är temporärt söker jag en relativt snabb, relativt enkel och billig lösning. Om det nu finns nån...

Svar till alla: det är så här: jag har flyttat till en gård där det tidigare varit alltför många hästar på för liten areal vilket har skapat det här problemet. Nu vill jag lösa det temporärt i sommar för att det ska bli lite mer bete på de här åkrarna under sommaren. Nästa vår får det blir "totalrenovering" men det hinner vi inte i år. För höst, vinter och vår har vi andra hagar, men tidigare ägare har använt åkrarna i alla väder och alla årstider. Eftersom detta alltså är temporärt söker jag en relativt snabb, relativt enkel och billig lösning. Om det nu finns nån...

Rajgräs växer snabbt. Så in det på de kala fläckarna men du kan inte ha hästarna gående där på ett tag.

Det finns olika sorters Rajgräs att använda, en del lämpar sig som vall och andra som betesgräs. Ett bra betesgräs är Italienskt rajgräs, det är bladrikt och ger inte så många ax. Du måste harva före du sår och sedan ringvälta. Lämplig utsädesmängd c:a 25 kg/ha. För att hålla ogäsen på avstånd så bör man slå av det tidigt. Rajgräs har god återväxt och är det välgödslat så har ogäset svårt att hävda sig sedan och du får ett bra bete. :) Du kan ta kontakt med något närliggande bondeföretagare, han/hon kan hjälpa dig både praktiskt samt med goda råd. Kan ju komma bra tillpass även för nästa års totalrenovering.

Lycka till, Kicki :)

Jag har en liknande fråga: Våran hage har fått väldigt sliten grässvål. Hagen är mellanstor rasthage. Går det en häst där så finns det gott om gräs, men nu när det gått tre hästar så kommer den bli en lervälling till hösten.. Hur ska jag göra för att bäst "rädda" hagen??

En enkel fråga. Är det inte bättre att hårdgöra marken vid de utsatta ställena så att hästarna slippa trampa runt i leran? Det här problemet kommer igen om man bara sår nytt på de här områdena.

Jag håller med. Det är enda lösningen vid hårt belastade ställen. Gräv ur och lägg bergkrossmaterial i mängd.

"Snabb"-lösning är då att bara tippa bergkrossmaterial i mängd.

Att så i frön är bara bortkastad tid.

Jag håller med. Det är enda lösningen vid hårt belastade ställen. Gräv ur och lägg bergkrossmaterial i mängd.

"Snabb"-lösning är då att bara tippa bergkrossmaterial i mängd.

Att så i frön är bara bortkastad tid.

Ska man ordna till ett bete nästa år så går det ju inte att köra ut fyllnadmaterial. Om man använder Rajgräs så kan man inte bara sikta in sig på dom delar som är upptrampade, man måste harva hela hagen och göra insådd. När vi plöjer upp en vall på hösten så kan vi året därpå använda det som bete med Italienskt rajgräs som är ett speciellt framtaget betesgräs, som även får insådd för framtida bruk (kommer året därpå) betet används samma år av hyfsat stora kvigor och det funkar bra. Så i Maj, slå av det i Juni och beta i Juli.

Vill man senare få något bestående sedan så får man plöja upp rubbet, gödsla, harva och göra en ordentlig insådd. Den kan man slå första året och sedan är det bara att köra på.

Kicki :)

Hur gör ni med partier som blivit upptrampade i hagarna - tex. vid insläppen? Hos mig är det är ju så gott som bara lera med ett och annat uppstickande grästrå. Kan man på nåt ganska enkelt och snabbt sätt så i något och vad för frö i så fall? Eller måste man plöja och harva efter konstens alla regler?

Jättebasic, men fungerande är att göra avdelningar.
Vi har gjort sluss-system vid våra insläpp där den yttersta slussen har fyra olika öppningar att alternera mellan.
Hästarna vet heller aldrig vilken öppning som gäller så de står aldrig och trängs vid ett och samma insläpp utan håller sig bara nära staketet när de tycker det är dags att gå in.

Sedan har vi delat av hagarna i 1-2 sektioner så när det är riktigt blött ute alternerar vi sektionerna.
Är det torrt så öppnar vi så hästarna har tillgång till hela hagen.

På detta sätt har vi sluppit upptrampade hagar vilka tidigare år varit mer eller mindre katastrofala under blöta perioder.

Om man har tur så kan man så i och reparera utan att harva upp först. Det har funkat vissa år för mig. Har det blivit för torrt väder så har det dock inte fungerat.

Akta er för gummimattorna det blir fruktansvärt halt!!

Är rajsgräs lämpligt till häst, har för mej att det stått här på buke att det inte lämpar sej till hästar. Kan ju vara olika sorter förstås. Men kolla det först.

Det är som en del säger i tråden - ingen idé att så. Blir det regnigt och bött blir hästarna skitiga och sjuka. Vi körde in 35 ton paddex runt foderbord, in/utsläpp och ligghall och är mycket nöjda.

Paddex!! Ska fungera JÄTTERBA enligt dom som provat! Går att lägga rakt på leran utan en massa förberedelser!

Fördelen (nackdelen?) med paddex är att om man tröttnar så är det enligt uppgift bara att plöja ner det. Så det ska gå att återställa om man vill. Visserligen skär det i hjärtat om man betalat dyra pengar för paddexen.

Om paddex:

varför är paddex bättre än vanligt stenkross/stenmjöl?

Det har ju varit lite diskussioner om paddex och svavelinnehållet. Det är lite tveksamt om man vågar använda mycket paddex i närheten av en egen brunn tex.

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 984
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024