Hur göra med tvååriga fröväxter?

snurpe

Trådstartare
Tidigt i somras planerade jag mariaklockor i två av mina rabatter. Tydligen är dessa tvååriga och blommar inte förrän nästa år. Jag har försökt att vårda dem väl (trots min okunskap) och dessa höga klockor är idag en till två decimeter höga växter som ser ut som sallad. Är det normalt?

Och så till min egentliga fråga - jag vill ju väldigt gärna ha blommor på dessa till nästa år. Hur gör jag över vintern? Ska man göra något speciellt med dem? Täcka dem på något vis? Bara låta dem vara?

/snurpe, nybörjare

Sv: Hur göra med tvååriga fröväxter?

Det är fullständigt normalt. Nej Mariaklockor ska du inte behöva täcka om du inte satt dom på ett extremt soligt ställe m tyngre jord.
Vårsolen kan ibland knäcka även sådana perenner då den sätter igång bladen men roten inte kan dra upp vatten.
Då kan man täcka en sväng på vårkanten fast jag tror inte du behöver göra det.

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 100
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar