Hur göra med treåring?

_moa_

Trådstartare
Vad bär en tre åring kunna inom körningen? Vad bör man inte göra med en tre åring?

Jag har kört in min lilla plutt nu i sommar. Han kan gå rakt fram, svänga och göra halt. Svänga gör han i alla gångarter (till exempel ett halvt varv på volten i galopp). Jag är jätte rädd att jag går för fort fram med honom eftersom han är så trygg och snäll. Än så länge bråkar han mest bara ut, till exempel så gååår det ju inte bara att sakta av just precis här eller så är just den där stenen göör läskigt just idag:rofl:

Kör mest bara ut på en väg med få backar, endast två stycken och den tar kanske 15 minuter att köra. Kör honom max 30 minuter per gång. Som sagt inte alls ofta i paddocken, har kanske hänt 3 ggr hitills. Vågar man köra honom lite längre snart? Funderar på en väg som kanske tar 45 minuter, blir det för långt att åka den kanske 2 ggr veckan? Eftersom han är oskodd så är våra möjligheter begrännsade då det på dom flesta andra vägarna ligger jätte grovt grus som gör ont i hovarna.

Min plan är att köra honom ngn gång i veckan fram tills november (eller första snön) där han sedan får en lång vila över hela vintern.
Han är en shetlandsponny om det har ngn betydelse.

Sv: Hur göra med treåring?

Den här tråden är aktuell för mej med! Hoppas på fler svar! Nu är ju min 2 och inte 3 i och för sej...

Min 2-åring är inkörd och jag har väl tänkt kunna köra honom lite i höst. Har ingen vagn ännu, har ej heller så bråttom med den, men tanken är i alla fall sån.

Jag hade tänkt - när jag väl har vagnen - att köra en sträcka om 2 eller 3 km (4 eller 6 km totalt alltså) 2 gånger i veckan. Mest skritt men även lite trav, eventuellt någon galopp innan året är slut i alla fall.
Tänk på travhästarna som joggar dessa sträckor redan som 1½-åringar. Superpositivt är det kanske INTE men det finns fördelar med det om man läser lite forskning; unghästar ska röra på sej, mycket skritt & "långsam trav" på olika underlag för att stärka sej för dessa olika underlag & bli starka i skelett, ligament & senor.

Jag tänker att det viktiga är att vara lyhörd för just den hästen man har, det är ju väldigt olika hur hästar är mentalt, fysiskt osv.

I övrigt tänkte jag jobba någon gång i veckan på annat vis, ha honom som handhäst, löshoppa etc. Jag kommer nog köra så länge som möjligt även när snön kommit, med vilor då det är isigt.

Han är jobbad 2-4 gånger i veckan sedan i höstas och är i ganska god kondition, följt med mycket som handhäst/löshäst, tömkörts med olika "redskap" och så vidare, den största skillnaden med körningen blirj u att han då måste dra både mej & vagnen, men han är ju också äldre, starkare & mer musklad nu...
Så resonerar jag i alla fall!

De jag pratat med som har mer kunskap tyckte att jag skulle köra honom i skritt framförallt, köra i backar med måtta (men litegrann var bra, i skritt) och ta det allmänt lugnt.

Men väntar ivrigt på svar från andra!

inte till evis, det bara blev så :)

På en föreläsning med roepstorff så sa han att en treåring är helt klara hästar. Men mer eller mindre mentalt. Jag skulle nog träna helt normalt, köra 4-5 dagar i veckan i skritt i backig terräng och på asfalt för att jst bygga upp allt så att man om ett halvår kan börja med dressyren på riktigt.
Glöm inte tömkörningen, jag tycker den är ännu viktigare än själva körningen.
En bra regel är att hästen aldrig får bli trött, den ska ha energi när den är hemma igen. Den där 45 minuters promenaden verkar ju bra, ta den i hans tempo så ska ni se att han kommer orka mera efter några veckor.

Eftersom ni har shettis så måste jag bara få kolla att ni har rätt utrustning till honom. Shettisar brukar tyvärr få dras med en enkel bröstsele..det är iallafall mina erfarenheter.
Ni ska ha draglinor, baksele och svängel för att han ska få de rätta möjligheterna. Nu hoppas jag att ni har det så ni kan fortsätta er träning! Lycka till!

Jag skulle sikta på att jobba hästen så mycket som möjligt rakt fram på väg. Bjudningen är viktigast att koncentrera sig på. 3-4 dagar i veckan är lagom för en treåring! passen kan sakta ökas upp till ca 45min. Tänk på att hästen blir trött mentalt. Variera träningen, ridning, körning, tömkörning osv. Kör på bana korta stunder ca 10min/gång kombinerat med en runda ute.
Tänk på risken med att galloppera hästen i vagn. Det är inget som jag rekomenderar att man gör med hästen under första året i vagn!
Lycka till
/M

Hans tempo är enligt mig lite för högt så vi kör mitt tempo som är skritt på till exempel asfalt. Men då vet jag. Är bara så rädd att han ska bli överansträngd men ska helt enklet lyssna till min häst då. Tömkörning håller vi också på med en del, mycket ute i trängen så han får lyfta på benen och klättra i backarna.

Eftersom ni har shettis så måste jag bara få kolla att ni har rätt utrustning till honom. Shettisar brukar tyvärr få dras med en enkel bröstsele..det är iallafall mina erfarenheter.
Ni ska ha draglinor, baksele och svängel för att han ska få de rätta möjligheterna. Nu hoppas jag att ni har det så ni kan fortsätta er träning! Lycka till!

Innan jag köpte vagn så läste jag som en tok här på körforumet. Ingen av mina är körda med en enkel bröstsele utan jag förstod ganska fort vad som gällde :D Han har en med baksele, draglinor och vagnen har en svängel!

Jag skulle sikta på att jobba hästen så mycket som möjligt rakt fram på väg. Bjudningen är viktigast att koncentrera sig på. 3-4 dagar i veckan är lagom för en treåring! passen kan sakta ökas upp till ca 45min. Tänk på att hästen blir trött mentalt. Variera träningen, ridning, körning, tömkörning osv. Kör på bana korta stunder ca 10min/gång kombinerat med en runda ute.
Tänk på risken med att galloppera hästen i vagn. Det är inget som jag rekomenderar att man gör med hästen under första året i vagn!
Lycka till
/M

Jag vet faktiskt inte vilka risker det är med att galoppera hästen i vagn:o
Jag kan egentligen inte köra så jag är såndäringa "oseriös" som körde in min egna shettis utan någon tränar hjälp alls, tyvärr. Och har väl inte större koll på vad man ska göra och inte ska göra.

Det var första gången igår som vi galopperade i paddocken, ute har vi dock gjort det något försiktigt något steg bara. Jobbar mest i trav då det är den gångarten som han trivs bäst i och går i alla olika tempon. Men då vet jag att jag ska undvika galoppen!

Denna hästen visar jätte tydligt när han inte orkar mer och vi har funnit en bra balansgång. När han blir slut i huvudet blir han som en bäbis som bara "skriker" och då är det inget kul att umgås med honom längre;)

Tack för svar :)

När han blir bebis har du gjort för mycket :)

Och visst har du skrivit härinne mycket innan? Tyckte jag kände igen dig. Du måste ta bilder sen!

jag kom på sen att det var en shettis, de har ju lite mindre ben så mina tankar om unghästar måste man kanske "halvera" i tid o ork :)

Senast ändrad:

Mycket och mycket, skriver lite ibland. Jag har oftast inte så mycket att tillföra diskussionerna här så jag läser mest.

Än så länge finns bara dessa bilder, visade på forumet tidigare, men får hitta någon trevlig typ som vill ta nya bilder!

tappiglad.jpg

tappigla.jpg

Tror jag har sagt det tidigare med jag värkligen älskar den shettisen :D Den har så fina steg :D

Mvh
Emma

Jag vet faktiskt inte vilka risker det är med att galoppera hästen i vagn:o
Jag kan egentligen inte köra så jag är såndäringa "oseriös" som körde in min egna shettis utan någon tränar hjälp alls, tyvärr. Och har väl inte större koll på vad man ska göra och inte ska göra.

Det var första gången igår som vi galopperade i paddocken, ute har vi dock gjort det något försiktigt något steg bara. Jobbar mest i trav då det är den gångarten som han trivs bäst i och går i alla olika tempon. Men då vet jag att jag ska undvika galoppen!

Denna hästen visar jätte tydligt när han inte orkar mer och vi har funnit en bra balansgång. När han blir slut i huvudet blir han som en bäbis som bara "skriker" och då är det inget kul att umgås med honom längre;)

Tack för svar :)

Känner du att både du och hästen är redo för galopp så är det inget du behöver undvika, det brukar komma ganska naturligt, och om det är efter 6 månader eller efter 2 år det beror ju på individerna. Tycker du att han går lugnt och stadigt i galoppen och känner dig säker i det så galoppera på, bara inte för länge :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 252
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025