Hur göra med magert sto?

Norrlänning

Trådstartare
Ja som rubriken lyder...
Har fått hem mitt sto som har blivit väldigt mager medans hon va borta.
Har ställt henne på fri tillgång med hösilage och vänjer in henne på korn,betfor och olja.

Tidigare fick hon krafft och betfor men jag har tyckt korn varit bra därför kör jag med de nu (hade det hemma).

Har dock märkt att hon är lite svullen om benen, mer på de bakre men lite lite fram oxå.
Kan det vara kornet som gör det?
Eller blandningen med hösilaget och korn?
Hon har gått på korn förr och större mängd då än vad jag nu har hunnit upp i, utan att svälla i benen.
Men hon har inte haft fri tillgång förut.

Vill ju inte egentligen dra ner på något men jag gissar att det är fodret som gör att hon svullnar...
Vore det bäst att dra ner på kornet eller räcker det med att minska det?
Vill ju gärna att hon ska få stå och pula i sej så mycket "hö" hon kan.
Har haft henne hemma snart 2 veckor.

Har tyvärr ingen analys och ej heller möjlighet till det.

Jag har inte så stor möjlighet att köpa ovanliga fodersorter då butiken här har krafft bara.
Så finns det något inom deras sortement kanske...?

Sv: Hur göra med magert sto?

Hur har du gjort när du gett henne kornet? Man ska vänja till dom med små mängder i början och öka på så smått under en lång tid, eftersom korn innehåller mycket stärkelse som hästen måste vänja sig vid,även om hon ätit korn förut. Det kan vara detta hon svullnar i benen av. Mycket vanligt fenomen, när man börjar ge nytt foder av någe slag så kan de reagera med gallor o svullnader(fast dom ätit det förut, och inte reagerat). Man får också bara ge viss mängd korn per 100 kg häst, annars kan det vara skadligt. Men mängderna kommer jag inte ihåg. Jag får återkomma till det, när jag tittat i foderboken, så att jag inte ger dej helt fel utfordringsmängd.
TS-halten i silage kan man undersöka själv, om man har tillgång till micro hemma. Jag ska återkomma med beskrivning av detta också, bara jag hittar papperet. Då kan man utröna hur mycket vatten det är i silaget. Är silaget mycket blött, kan det hända att hästen inte får i sej den mängd grovfoder den skall ha, utan blir mätt på vatten.

Jag tycker att det extrafoder du ska köpa är, lucern strå, eller pellets, som gör att hon får i sej protein, och kan bygga muskler. Det är inte så jättedyrt och är drygt och finns i Krafts sortiment. Du kan också ringa krafts foderrådgivning och höra vad dom tycker att du ska ge henne för att få tillbaka hullet. Avmaska henne gärna en gång, om det är så att hon kanske inte blivit avmaskad, där hon varit.

Kram kram och lycka till, jag återkommer med beskrivningar o fodermängder så snart jag kan.

De svullna benen är förmodligen gallor. Det får hästar av foderbyten, mindre motion, men även av överansträngning. Du motionerar väl henne? Låt henne stå lindad om natten, det tar ner gallorna.

Tack för svar!

Hon får lite korn än tycker jag, inte fullt 1 kg om dagen.
1 liter morgon och 1 liter på kvällen vilket blir ca 1 kg/dag.
Oljan har jag nyss börjat med tredje dagen tro jag men bara en dl, det kan väl inte göra nåt...?
Tror det är 0,4 kg/100 kg häst som är maxgivan... det har jag långt kvar till;)

Ja jag har oxå läst någonstans om hur man gjorde för att få ut TS på silaget.
Men det är hyfsat torrt tycker jag, hon äter lätt upp 5 kg över natten. Utöver silaget på 5 kg får hon ca 2-3 kilo hö (riktigt hö).

Avmaskad är det sagt att hon är, och det tror jag på.

Motion får hon begränsat eller vad jag ska kalla det.
Hon är så tunn över ryggen så jag vill helst inte rida henne.
Har gjort det en gång sedan hon kom hem och jobbade då bara i skritt. Har sedan gått lite i skogen och även haft henne som handhäst en kortare bit.
Har väl tänkt att hon börjas motioneras mer men har velat att hon ska lägga på sej lite först.
Så hon inte tar något av de lilla hon har på kroppen.

Jo, lucern har jag haft i tankarna då en bekant oxå rekomenderat det.
Men ska jag minska kornet ändå då, fast det redan är lite?
Eller ska jag byta det mot lucern helt?

Åh vad jag tycker detta är hemskt, inte van magra hästar:crazy:
Vill bara pula i henne allt så hon blir fin igen:(

Känner igen....tyckte jag skulle vara snäll med min nyinköpta men smala donna så jag köpte ett färdigfoder med mycket proteiner....hmmm jag tyckte jag smög in det sakta i hennes vanliga grundkraftfoder men tydligen va de för snabbt i alla fall, efter några dagar blev bakbenen tjocka och efter ytterligare 2 dagar var frambenen åxå tjocka. MEN!! mitt hö är inte analyserat (dumt) så jag vågar inte ge mig in i nåt utan att ha analyserat hö mera.

Som tur är så tog det bara nån dag från det att jag plockade ur extra proteinet så va hon fin om benen igen :smirk: Nu toppar jag fodret med Lucern istället.

// Tynna

Jag skulle låtit henne få det hon får idag och lagt på lusern. Och ökat på oljan lite till.Låter som hon behöver mer av både energi och protein. Lusern är snällt mot magen (du ska ju dock vänja in) eftersom det är grovfoder. Och eftersom du inte har en aning om vad hösilaget innehåller så säkrar du ju proteinet till en viss del då iaf. Du kan lugnt ge några kg/dag. När vi har haft taskiga grovfoderår har jag gett min såpass som 4kg/dag (+kraftfoder), hon har varit kanonfin i hullet;) .

Stoet har inte jättesvullna ben, men så pass att det syns och känns.
Förr kunde hon oxå bli så över natten men det försvann under dagen då hon va ute.
Men ja, att det är fodret är ju troligt...

Ja visst behöver hon det, absolut.
Ja, det lutar starkt mot lucern.
Det är väl sk snällt protein då det är i grovfoderform?
Ist för tex, sojamjöl som är koncentrerat.

Ja det är snällt protein eftersom det kommer från grovfoder. Ett överskott den vägen är ingen fara.

Om hästen fortfarande är mager fast hon har fri tillgång till silage, så gör hon av med mer energi än hon tar in. Öka på energiintaget samt proteinintaget. Proteinet för musklerna. Energi får du av t ex mera korn, eller t ex betfor. Protein av lucern. Man kan också ge soya, men då ska man ha analyserat sitt silage, så att man vet värdena, annars kan det bli farligt.Med silage kan det vara så, att hon äter så mycket hon orkar o kan om hon får äta fritt, men att det inte innehåller tillräckligt med energi för att hon ska hålla sej rund o fin. Är det så att hon har fri tillgång o ändå inte går upp i vikt, så måste man tillföra energi genom någe slags tillskottsfoder.
Torrsubstanshaltsbestämmning kommer imorgon, så jag slipper få träter av dottern för att jag upptar datorn.
lycka till.

Bestämning av TS-halt i hösilage (TS=torrsubstans)

Ett prov från silagebalen tas. Väg upp 50g, torkas i microvågsugn ca 10-12 min i 2 minutersintervall. Var försiktig o torka helst i korta omgångar än för lång tid i taget. (så det inte tar eld). Efter 2 minuter tas provet ut blandas och vänds, fortsätt sedan att torka. När provet är helt torrt, tas det ut och vägs. Om det t ex väger 32g, är det det, som utgör torrsubstansen eftersom vattnet torkats bort. 32g/50g=0.64. För att få ts halten i procent så multiplicera med 100. 0.64x100=64%. TS-halten i silaget är 64%. Var beredd på att det kommer att lukta lite gräs när du gör det här, men det får inte lukta bränt.
Varför är det då så viktigt att veta TS-halten i silaget, jo! För att utfordringsregeln är att hästar skall äta minst 5 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dag. Om t ex en häst får silage med 50% ts halt, måste givan vara 5 kg/0.50=10 kg ensilage per dag. Detta gör att hästen motför hö, måste äta dubbelt så mycket, för att få i sej den mängd som den behöver. Hö har en ts halt på ca 84%.

Detta kan vara bra att veta, om man har ett hösilage som man inte vet TS halten på. Man får dock skicka sitt prov på analys, om man vill veta om det innehåller tillräckligt med energi o protein.

Tackar för svaret.
Hon har bara stått på fri tillgång sedan hon kom hem, dvs ca två veckor.
Nu tycker jag hon känns lite lite bättre över revbenen.
Men bara det att pälsen är finare (borstar henne ofta) kanske gör att hon ser bättre ut:confused:

Har inte tordats ökat kornet än då hon svullnade lätt i benen, men det har gått ner nu så jag smyger med korn igen.
Har ännu inte kommit iväg för att köpa lucern.

Jag skulle prova att kolla TS men såg att min antika:mad: våg bara mätte 50 g som minst.
Måste alltså få tag på en digital våg så man ser mer exakt.

Men jag tror absolut att det går åt rätt håll!:)

Vad bra att hon börjar se bättre ut, blankare i pälsen o så, då är ni på rätt väg. Det kan ju ta ett tag, innan viktökningen visar sej. Bra att du smyger med kornet. En del hästar kan ju vara väldigt känsliga, och då är det lätt att dom svullnar upp, så du har gjort helt rätt, som börjat om. :rofl: :bow: Kramar

PS! Du kan ge både lucern o korn samtidigt, lucernen är för proteinet(muskeluppbyggnad), men ger även samma energi som hö, och kornet är för energin o fettet. Då får hon i sej lite extra energi, så att hon inte gör av med allt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 440
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg