Hur göra med hundarna när man kommer hem från bb?

amalia

Trådstartare
Hmm visste inte riktigt om den skulle ligga på hund eller här men moderator får gärna flytta om jag lagt fel!

Ja nu är det ju inte dags än på ett tag men man börjar ju fundera lite på hur man på bästa sätt introducerar bebisen i familjen...

Hur gjorde ni som har hund i familjen?

Vill gärna höra både lyckade och mindre lyckade historier!

Sv: Hur göra med hundarna när man kommer hem från bb?

När vi fick våran första dotter, så var det mest lyckat hund/bebis! Vi hade 2 jack russels sen många år. Tiken sprang till vaggan, så fort hon var ledsen. Sen sprang hon till oss för att tala om att ho hade vaknat :love: Det var ju hur mysigt som helst!
Men hanen visade ganska tydligt att han inte alls ville ha konkurrens med sin husse o matte :o Det skulle visa sig 2 år senare....
Vi kollade ju alltid barnen noga, så att de inte frestade lyckan kring han hunden. Men små barn drar o pillar och man har inte ögon i nacken för jämnan. Så en dag för ett år sedan, så small det! :eek: min då 2-åriga dotter hade gått fram till hans heliga sov korg. Då högg han henne i ansiktet! :cry: Det var in till akuten och få antibiotika. Hon såg hemsk ut! Ena bettet hamnade på ögonlocket, så läkaren sa att hon kunde med otur blivit blind!
Jag förstod att hunden borde avlivats, men han var ju världens snällaste hund utan barn! Hjärtskärande situation. Det var en kvinna som tog över honom med vetskapen vad han gjort och på eget ansvar. (HOn har inga barn)
Ville inte skrämma upp dig! Men ta det varsamt och var lyhörd o försiktig, tills du är helt trygg medhund och barn tillsammans.
Önskar dig all lycka till! Finns ju en drös med hundar som tar det kanonbra med nya familjemedlemmar! :laugh:

Vi hade tre hundar när vi fick hem sonen. De fick nosa lite på honom när vi kom hem. Första natten hade den ena hunden svårt att sova och var gång sonen rörde sig eller gjorde ljud ifrån sig så kom han springande, men han tröttnade rätt snart på det. Hundarna har alltid fått vara med och de har fått lukta på honom. Något litet slick tycker vi också är ok, bara det inte blir för mycket. Idag är sonen 14 mån och han bryr sig inte speciellt mycket om hundarna (rycker och drar) och hundarna bryr sig inte om honom heller. De hälsar på honom som de hälsar på en annan familjemedlem. Nu får de slicka lite mer på honom och vi säger till om vi tycker det blir för mycket, men sonen brukar själv gå fram till dem så att de ska slicka på honom.;)

Jag låtsades typ som om ingenting hänt när jag kom hem, som om detta var det mest naturliga i hela världen. Hunden var ju ganska intresserad och jag lät henne nosa på honom, fast inte aktivt. Alltså jag höll inte ner bebisen åt hunden utan hon fick nosa om han låg i mitt knä så gott hon kunde. När hon förstått att det var en ny flockmedlem och att han egentligen var ganska trist så brydde hon sej inte så mycket. Nu är han 5 månader och hunden slickar på honom ibland, fast jag försöker säga till om hon vill slicka i ansiktet (jag tycker det är skitäckligt) och det går bra.

Jag litar på hunden men inte på barnet, så till vida att han lätt skulle få för sej att greppa hennes långa fina svans och vägra släpp. Och en ganska normal hundreflex då är att säga till med munnen. jag har själv provat att dra i öron och svans på hunden och hon reagerar inte men det är ju jag - flockledaren. Så jag skulle inte utsätta hunden och barnet för situationer som är besvärliga.

Har ingen hund men skulle aldrig göra som de på unga mödrar gjorde idag. Stängde in hunden i bilen!

Ja jag såg också på det, blev helt chokad.
Vad tror dom då hunden kommer att tycka om barnet?

Han va där varje gången barnet va i huset, är inte barnet i huset mest hela dagarna??

Blir så galen på alla mammor i det där programmet skulle vilja skriva ett brev var till dom nu. Även pappor med för den delen.

Det där reagerade jag också på! Snacka om att stänga ute hunden från flocken! Stackars hunden såg helt förvirrad ut och fattade väl förmodligen ingenting...

Jag hade inte ens en tanke på att göra något speciellt.
Jag gick in till min vovve som inte sett mig på flera dagar och hon blev som vanligt överlycklig. Sen fick hon kika på bäbisen som vilken som helst som kom hem till oss - om jag minns rätt så snusade hon snabbt och så var det inget med det.
Samma sak m bäbis 2.
Hon slog en gång till storebror då han var cirkus 2 år. Han tänkte krypa upp på hennes onda höft och hon klappade helt enkelt till honom med öppen käft - dvs med sidan av nosen.
Han tjöt en stund - och gick sen därifrån.
För både barn o hund så var det familj helt enkelt.

Den hund jag har nu skulle jag dock inte vilja att han hälsade på bäbisar. Antingen så skulle han dränka dom m dregel, kväva dom m pälsen eller krossa dom i sin iver att sitta i knät.
Han är så klumpig men skulle aldrig skada m vilje.

Jag kom hem med min senaste bebis i förra veckan. Jag skulle aldrig stänga in mina hundar! Klart att de får kolla och nosa. De har ju inte direkt missat att matte har varit gravid :crazy: Båda har varit skendräktiga för att kunna agera amningshjälp :grin:

För Ester är det bebis nr2 så hon tog det hela med ro. Nosade lite och la sig sedan så nära vagnen som hon kunde komma. För Kerstin var det första bebisen som hon upplever och hon var alldeles till sig. Tog två dagar innan hon lugnade sig. Annars låg hon på helspänn ifall att bebin gnydde eller rörde på sig. Hon skulle SÅ gärna vilja bädda ner honom i sin korg. Bebisar är ju hur mysiga som helst, även kattungar och hundvalpar.

När mitt första barn föddes rekommenderade barnmorskan på BB att vi la en T-shirt eller liten filt i bebissängen på BB och sedan tog hem till hundarna. Så att de fick bekanta sig med lukten innan vi kom hem med den nya familjemedlemmen.

Här har hund+barn bara varit bra. Inte en enda gång har hundarna reagerat eller betett sig olämpligt. Tvärt om är de oändligt tåliga. Ester var inte speciellt förtjust i barn innan hon fick en egen lillmatte, men hon har från början tillåtit vad som helst från Lillans sida och hon är världens bästa barnkompis!!!

Hörde innan om en kompis som lät bebisen sova med en filt första dygnet och att hundarna fick lukta på den innan bebisen kom hem och det gick bra.
De på "mitt" BB föreslog att vi tog med en handduk från förlossningen. DVS en riktigt nerkladdad handduk lades i sopsäck, väntade 2 dygn på BB och kördes sedan hem till hund som sov med den en natt. När bebisen kom hem luktade han snabbt och försiktigt -en annars vältartyp som kan hälsa och slicka i evigheter- och var därefter nöjd. Toppen. Inga problem, bebisen blev en naturlig del av familjen. Hunden hade även vilat bredvid min mage en del innan förlossningen och kanske fått en känsla för bebisen redan då./Alanis

Kul med så många historier där allt gått bra! Vår tanke är att inte göra för stor affär av det hela och att inte stänga hundarna ute alls, men förstås markera om det blir för mycket, precis som jag gör när ena hunden håller på för mycket med katten (trots att hon nog säger till själv;)).

Bra idé med en filt med bebisens doft!

Många i vår familj målar fan på väggen (inte djurmänniskor själva) och undrar om vi ska behålla djuren när bebisen kommer...

Självklart svarar vi!:)
Om det skulle bli något bekymmer så får man ta det då, det har man ju ingen aning om innan.
Viktigt är nog också att verkligen visa att hundarna inte betyder mindre för att en bebis kommer in i familjen!

Hunden hade även vilat bredvid min mage en del innan förlossningen och kanske fått en känsla för bebisen redan då./Alanis

Min katt låg ofta på min mage när jag väntade Rasmus, och hon måste både känt och hört honom där inne.
Hon sover i hans säng i fotändan, försöker trösta och hämtar mig när han vaknat (han kan ligga tyst i 30 min och leka för sig själv)

Lillkatten tror han och bebis är syskon eller nått ;)

Jag hade bara en hund när Sebbe föddes, och han var då 7 mån gammal. En odräglig, överaktiv valp alltså :D
En riktig mammagris, men som alltid älskat alla.

När vi kom hem från BB så blev han så överlycklig över att jag kom hem så han märkte inte ens bebisen först, men när han väl gjorde det nosade han på honom i bilstolen. Sen lämnade vi över bebisen till mormor, och tog en skön långpromenad med hunden! Han hade inte fått någon aktivering alls på nästan 3 dygn, så det behövdes. När vi kom hem igen så hälsade han på bebisen igen, sen låg han i husses knä i soffan som om inget hänt.

Nu är valpen 2½ år gammal, och sonen snart 2 år. Dom är allra bästaste vänner och gör precis allt ihop.

Vi har en perser som nu får vår odelade uppmärksamhet, han sover där han vill (köksbord, säng, babyns vagn mm) o vi vill jättegärna fortsätta att ha det så. Vi får babysen om 5v så vi får se hur det går.

Katter säger ju dock inte till lika hårdhänt som hundar.

Lycka till

Ja nu är det ju inte dags än på ett tag men man börjar ju fundera lite på hur man på bästa sätt introducerar bebisen i familjen...

Hunden vet redan att du är gravid, så ta det lugnt och gör inget dramatiskt av det. :)

*typ kl*

Är det någon som har upplevt någon skillnad på hur tikar och hanar tar att få en ny liten flockmedlem? Alltså om det går/har gått smidigare med något av könen? (tänker tex på tikarnas skendräktighet och att det är mer naturligt för dem att hjälpa till och ta hand om "valpen")

Jag skulle inte oroa mig så mycket för en bebis. Då är det värre när de börjar gå och äta samtidigt. Min ena hund har upptäckt att småbarn är vandrande godisfabriker :D. Dels så tappar de något gott titt som tätt + att de smakar gott på fingrar och ansikte (hundtunga är en suvären haklapp). Problemet är om barnet tar för lång tid på sig att äta upp för då brukar hunden äta upp maten som barnet har i handen!!

En fördel är att det är inga barn som matvägrar eller håller på och drar ut på matstunden när de är hemma hos oss. Lite konkurans från en matsugen hund är suvärent för att få barn att äta upp fort..........:rofl:

Mvh

Tora

En fördel är att det är inga barn som matvägrar eller håller på och drar ut på matstunden när de är hemma hos oss. Lite konkurans från en matsugen hund är suvärent för att få barn att äta upp fort..........:rofl:

Mvh

Tora

:D *tio tecken*

Alla tre barn har presenterats för hundarna direkt vid hemkomsten från BB genom att "sittandes" i bilstolen ställas ned på golvet och blivit ordentligt genomsniffade av flocken och sedan är det avklarat och livet fortsätter sin gilla gång.

Katter säger ju dock inte till lika hårdhänt som hundar.

Tycker det är betydligt vanligare med barn som blir klösta av katter, än att de blir bitna av hundar..

*typ kl*

Är det någon som har upplevt någon skillnad på hur tikar och hanar tar att få en ny liten flockmedlem? Alltså om det går/har gått smidigare med något av könen? (tänker tex på tikarnas skendräktighet och att det är mer naturligt för dem att hjälpa till och ta hand om "valpen")

Nej, det har jag aldrig märkt av. Hundar misstar inte en bebis för en valp och utvecklar inte specielle "mammakänslor" beroende på vilket kön de är.

Ligger på individuell nivå och inte könsbunden nivå enligt mina efarenheter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 591
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar