Hur göra med gamla katten?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång story, tar vi en annan gång vid intresse, för bakgrunden hör inte hit.)
Katten har i hela sitt liv varit utekatt, med fri tillgång till innevistelse (mest ute på sommaren, nästan bara inne på vintern)
Katten fäste sig extra mycket vid en av familjemedlemmarna. Och nu ska den personen flytta härifrån. Det är sannolikt att katten kommer sakna personen ifråga - i den mån katter gör det.
Frågan är, vad är bäst att göra för katten?
Låta katten bo kvar på gården, där hon själv valt att bo i 15 år, under den tid hon har kvar i livet? (hon är pigg och frisk just nu, men hur länge vet man aldrig), men kanske sakna "sin människa"?
Eller låta katten flytta med och bo som innekatt i lägenhet tillsammans med sin människa?

Min spontana tanke är att hon ska slippa flytta. Men en tagg i hjärtat säger att hon nog kommer sakna sin människa mycket.
Hjälp mig att fatta ett beslut! (och håll gärna med mig om att hon mår bäst av att bo kvar på gården... :p )

Jag försökte ta med min gamla katt till Stockholm när jag skulle plugga 2009, fastän han var tydligt min katt trivdes han inte alls med lägenhet, precis som er hade han fri tillgång till ute och inne och valde ungefär samma beroende på sommar och vinter. Han fick flytta tillbaka hem till pappa och bodde kvar där till sin död, ca 18 år gammal. Jag och sambon tog tillbaka honom när vi köpte huset av pappa. Så jag hade låtit katten bo kvar!

Jag lät min katt bo kvar hos mina föräldrar när jag flyttade långt. Iofs var hon sjuk så jag ville inte flytta henne eftersom hon ändå inte skulle kunna leva så länge till.
Hon visade också tydligt att hon ville stanna.

Ni kan väl prova låta katten bo kvar och blir den deppig får den flytta till sin människa?

När jag och mitt ex separerade så lämnade jag först mina katter där ute på landet för jag tänkte dom skulle få fortsätta vara ute. Sen ångrade jag mig, och även mitt ex sa att den ena katten bara gick runt och jamade och letade efter mig. Så jag hämtade hem honom till min lägenhet, och det gick hur bra som helst :) men han var en rätt osäker katt och var väldigt fäst vid just mig
Den andra som var mycket mer utig av sig, och gillade alla, fick dock bli kvar...

Så ja, se hur katten tar det? 🙂

Hade inte heller flyttat katten, som flesta skriver så kolla vad som händer.
Har vart med liknande situation, katten nöjde sig med reservmänniskan, t.om la sig hennes säng dessutom :D

Jag skulle ta med katten och se hur det fungerade.
Om den blir stressad eller olycklig av att bo i lägenhet så kan den väl få flytta tillbaka?

Min erfarenhet är att riktigt gamla katter brukar uppskatta att bo inne i värmen sina sista år.

• Gilla
Reactions: Sel
Båda delarna går ju att testa. Nu är det vinter och katten gillar att vara inne, så varför inte prova ta med till lägenheten? Sååå gammalt är ju inte sexton år ändå. Vill kisse ut till våren är det inte svårare än att ta med tillbaka till gården - eller prova åt andra hållet då och låta människan flytta och se hur katten trivs utan?
Det behöver inte vara så dramatiskt. :)

Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång story, tar vi en annan gång vid intresse, för bakgrunden hör inte hit.)
Katten har i hela sitt liv varit utekatt, med fri tillgång till innevistelse (mest ute på sommaren, nästan bara inne på vintern)
Katten fäste sig extra mycket vid en av familjemedlemmarna. Och nu ska den personen flytta härifrån. Det är sannolikt att katten kommer sakna personen ifråga - i den mån katter gör det.
Frågan är, vad är bäst att göra för katten?
Låta katten bo kvar på gården, där hon själv valt att bo i 15 år, under den tid hon har kvar i livet? (hon är pigg och frisk just nu, men hur länge vet man aldrig), men kanske sakna "sin människa"?
Eller låta katten flytta med och bo som innekatt i lägenhet tillsammans med sin människa?

Min spontana tanke är att hon ska slippa flytta. Men en tagg i hjärtat säger att hon nog kommer sakna sin människa mycket.
Hjälp mig att fatta ett beslut! (och håll gärna med mig om att hon mår bäst av att bo kvar på gården... :p
Jag hade nog avvaktat och se hur katten reagerar, min erfarenhet av katter är att dom oftare är mer fästa vid hemmet än personerna i hemmet så att säga. Men det är ju olika, visst kan katter vara mera fästa vid en person än vad den är i hemmet men samtidigt så har jag svårt att tro att en utekatt på det sättet kommer att trivas som innekatt i en lägenhet och vara nöjd pga att dens människa är där.

Katter är ju ofta lite sådana att även om dom trivs inne bäst på vintern så vill dom ha möjligheten att gå ut om dom vill. I lägenheten så kan ju inte katten välja på det sättet och risken är ju lite då att den vantrivs där.

Jag tänker så att om katten får följa med i flytten så vet den ju sedan vart människan tog vägen och kan välja att stanna där eller flytta tillbaka.
Katten får på så sätt en möjlighet att avgöra var den vill bo.
Om den inte trivs så är det ju bara att den får flytta tillbaka.
Katter är faktiskt ganska så flexibla varelser.

Jag hade låtit katten stanna på gården.
En av mina hade sambon som favoritmänniska och har aldrig varit särskilt förtjust i mig. Det tog lite tid men nu tycker hon att jag faktiskt är helt okej.

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
802
Senast: DeCloe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 462
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar