Hur göra med betalning?

I

Insanity

Frågar åt en vän som är på väg att köpa en häst som står en bra bit bort.
Hästen ska skickas ned med transportfirma och kompisen undrar hur man bäst löser det med betalning.

Affären är inte helt klar ännu, så inga papper är skrivna ännu. Då köpare och säljare befinner sig på varsin halva av sverige så ska affären ske via brevväg och telefon så att säga.

Kompisen vill såklart inte betala in köpesumman innan hästen kommit till henne, och säljaren vet jag inte riktigt hur hon ställer sig till att skicka ner hästen innan betalning.

Hur löser man det bäst och säkrast för båda parter? Postväxel hur funkar det?

Sv: Hur göra med betalning?

Handpenning först och sedan fullständig betalning när hästen kommit fram kanske?

Jag använde postväxel när jag köpte min. Så länge den inte är påskriven av betalaren så är den inte giltig så i erat fall så blir det ju samma sak som att skicka pengarna i förskott eftersom att den måste vara påskriven för att säljaren ska kunna hämta ut pengarna.
Sen är det viktigt att man skriver den i sitt eget namn och inte i säljarens! Annars går det inte att få tillbaka pengarna även om affären inte går igenom och säljaren får pengarna, dom är alltså borta i vilket fall då!

Jag tror som chira att det kanske kan vara vettigt att betala en handpenning först och resten av beloppet när hästen kommer fram?

Håller me om handpenning då har både en säkerhet...inte svårare än så

Jag sålde en häst före jul till en köpare jag aldrig träffade. Hon bokade vet bes och bet denna, kontrakt skrevs på av båda parter och jag ansåg att hästen skulle vara betald innan leverans samt försäkrad av henne. Varför skall jag som säljare stå en risk om hästen skadar sig under transporten till köparen? Pengarna skulle också vara tillhanda på mitt konto innan hästens avgång. Postväxel skulle jag aldrig ta...

Jag vet ingen som skickar en häst innan den är betald.

Jag har gjort följande, kontrakt skickas & skrivs på av båda, där står det vad hästen kostar, när pengarna ska betalas, när hästen ska skickas, vilken transport den skickas med osv.

Pengarna betalas före ett speciellt datum, exempelvis dagen före eller samma dag hästen skickas, däremot kan det bli aningen jäktigt att säljaren ska kunna kolla att pengarna verkligen kommit fram innan hästen ska iväg om det äller samma dag.

I vissa fall godtar säljaren att kvitto visas på att hästen är betald om pengarna inte kommit in, i vissa fall tar det ca 2-3 dagar för pengarna att komma in om man har olika banker.

De flesta betalar även handpenning men personligen har jag aldrig krävt det, har räckt med att kontraktet är påskrivet & att hästen betalas i helhet innan den skickas.
Som säljare ska man aldrig riskera att hästen skadas innan den är betald, tex under transport.Har själv blivit blåst på en häst & fick aldrig några pengar alls, hästen ifråga dog.

Transporten är köparens risk, jag skulle aldrig skicka någon häst utan full betalning. Såvida inte säljaren står för leveransen, då kan jag acceptera betalning vid leverans. Annars aldrig.

(som parantes skulle jag som säljare aldrig stå risken med leveransen)

Jag sålde en häst före jul till en köpare jag aldrig träffade. Hon bokade vet bes och bet denna, kontrakt skrevs på av båda parter och jag ansåg att hästen skulle vara betald innan leverans samt försäkrad av henne. Varför skall jag som säljare stå en risk om hästen skadar sig under transporten till köparen? Pengarna skulle också vara tillhanda på mitt konto innan hästens avgång. Postväxel skulle jag aldrig ta...

Precis inte en hov kliver upp på transporten utan att hästen är fullbetald.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 328
Hästmänniskan Hej! Är på gång att köpa en ny häst. En hingst född juli -12 så drygt 1,5 år. Den ska dock få bli valack innan hemkomst och samtidigt...
Svar
5
· Visningar
1 502
Senast: tramp
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 189
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur