Hur göra, kan jag göra något?

Långnos

Trådstartare
Postar en tråd och ser om jag kan få lite tips på hur vi ska bära oss åt...

Problemet är inte min egen hund utan ett par som bor i grannhuset och deras hundar (framförallt den ena!)

De har noll koll på hunden som är någon slags "kamphund" (ursäkta stämpeln!), tror det kan vara en amstaff. Hunden drar och drar och ägarna släpas efter. Varje gång vi möter denna hund blir man helt livrädd, vad händer om hunden kommer lös??? Särskilt nu under vintern när det är ishalka på vägarna.

Hunden blir helt rabiat när den ser en annan hund, drar som en tok, skäller, morrar och ser allmänt aggressiv ut. Och vad gör ägaren?? Bara står där och låter hunden hålla på, låter hunden hetsa ännu mera.

Jag har sån jäkla god lust att fråga vad f-n de håller på med. Jag är rädd för att hunden en vacker dag kommer komma lös eftersom ägarna är totalt ointresserade i vad hunden gör, dvs pratar i mobiltelefon, röker osv....

Kan jag kontakta polisen,eller är det enbart möjligt om hunden verkligen skadat någon. Skulle känna mig så mycket mer trygg och säker om hunden ex tvingades bära munkorg!

Blir så trött och arg...en del borde verkligen inte få ha hund:mad:

Råd och tips mottages gärna!

Sv: Hur göra, kan jag göra något?

Du går hem till grannen utan hund och ber snällt att få prata en stund, sen talar du om hur du känner det när ni möts och hur tycker att grannens hund upplevs från din sida. Sedan löser ni det förhoppningsvis tillsammans, vem vet, grannen kanske inte alls upplever sin hund såsom du upplever den, och en känsla kan aldrig vara fel! Lycka till!

Du går hem till grannen utan hund och ber snällt att få prata en stund, sen talar du om hur du känner det när ni möts och hur tycker att grannens hund upplevs från din sida. Sedan löser ni det förhoppningsvis tillsammans, vem vet, grannen kanske inte alls upplever sin hund såsom du upplever den, och en känsla kan aldrig vara fel! Lycka till!

Jag hade inte pratat med dem, hur folk vill ha sina hundar lägge rjag min inte i, jag hade valt en annan promenad väg. Jag har ofta märkt att man "springer in i en betongvägg" när man försöker praa med folk om hur hundarna bör hanteras. När dom är så nonchalanta tror jag inte dte kommer ge någon effekt(självklart så kan jag ha fel)

Dessutom så gillar inte jag när folk kommer å talar om för mig hur jag borde sköta min hund när jag inte bett om det.

Varför blev det två likadana svar från mej:eek:. Och nu till ovanstående: Precis som jag skrev ska inte TS kritisera och lägga sej i hundägarens väl och ve, det skapar bara konflikter, utan jag skrev att TS skulle tala om hur TS upplevde det!

Varför blev det två likadana svar från mej:eek:. Och nu till ovanstående: Precis som jag skrev ska inte TS kritisera och lägga sej i hundägarens väl och ve, det skapar bara konflikter, utan jag skrev att TS skulle tala om hur TS upplevde det!

Jo visst jag håller med till viss del, det jag egentligen menar som jag ser inte framgick är att även om TS berättar hur hon upplever det så kan det upplevas som kritik. men visst kian det vara givande att prata med hundägaren. jag hade bara inte gjort det.

Jo fast i detta fallet känns det inte som att det är alternativ ett, för eftersom de själva vet hur hunden beter sig och verkar snarare låta hunden "hetsa". Är ett yngre par och upplever det främst när killen går med hunden!

Vore så skönt att bara se en munkorg på hunden, för den är verkligen aggressiv!:crazy:

Jo fast i detta fallet känns det inte som att det är alternativ ett, för eftersom de själva vet hur hunden beter sig och verkar snarare låta hunden "hetsa". Är ett yngre par och upplever det främst när killen går med hunden!

Vore så skönt att bara se en munkorg på hunden, för den är verkligen aggressiv!:crazy:

isåfall hade jag valt en annan promenad väg och undvika dom ställerna där dom oftast är, för min och min egen hunds säkerhet

Fast det är nog näst intill omöjligt och varför ska vi behöva anpassa oss efter idioter med aggressiva hundar. NO WAY! Men min fråga var ju ifall det kan vara lönt att kontakta polisen,eller om det inte är någon ide?? Funderar på att filma med mobilen nästa gång för att visa hur hunden beter sig, för det är inte normalt.

Läste idag att två st hundar en bullterrier och en amstaff kommit lösa och bitit en 11 årig tjej i en annan del av linköping...blir så trött! När fan ska de ta tag i problemet, att lagarna i sverige ska vara så slapphänta. När vi besökte Wien förra året tvingades ALLA hundar som vistades i stan/på bussen/på tunnelbanan ha munkorg. och alla följde denna lag även uteliggare och de som såg lite ¨småkriminella ut....

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 668
Senast: Rugge
·
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr... 2
Svar
22
· Visningar
1 990
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 702
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10