Hur göra för fukt i stallet?

S

sune4you

Stallet där jag står nu är så fuktigt att det droppar från innertaket.
Det måste väl vara bättre att dörrarna står öppna över natten. Tyvärr går dörren upp mot höskullen som inte är avskärmad, men av 2 onda ting...

Det finns en fläkt med den kan ju inte vara tillräcklig då det blir sådan fukt inomhus.

Sv: Hur göra för fukt i stallet?

Ta dit en djurskyddsinspektör, denne kan hjälpa dig att ordna med ventilation så att den blir tillfredsställande. Oftast behövs rejäla utsug för dålig luft dvs lufttrummor med en diameter på minst 60 cm. Ju högre trumma desto bättre utsug blir det. Man kan även sätta in fläktar i trummorna men tänk på att dessa ska vara så tystgående som möjligt för hästarnas skull.

Viktigt är ochså att ny frisk lyft kommer in, att ha stalldörren öppen är ett bra sätt.

Men som sagt det beror på hur staller ser ut osv så mitt bästa tips är att fråga en insp. för då får du klara tips utifrån ditt stall.

sune4you skrev:
Stallet där jag står nu är så fuktigt att det droppar från innertaket.
Det måste väl vara bättre att dörrarna står öppna över natten. Tyvärr går dörren upp mot höskullen som inte är avskärmad, men av 2 onda ting...

Det finns en fläkt med den kan ju inte vara tillräcklig då det blir sådan fukt inomhus.

Det är fför dålig ventilation i stallet, då blir det sådär. Öppna INTE mot skullen, då möglar höet.

Utan skapa mer ventilation, om det räcker med att öppna dörrar och fönster och det inte blir dragigt för hästarna brukar det lösa det (fast det blir kallare såklart men HÄSTARNA mår mycket sämre av den där varma, fuktiga luften). Annars får man sätta utsugsfläkt/trumma i taket och se till att det finns rejäla friskluftsINTAG med.

Men viktigt att man gör något åt det, det är sådär man bäddar för hosthästar =/

Om det inte är ditt stall och stallägaren inte vill göra något åt problemet så kan du anonym tipsa djurskyddet om att besöka stallet en morgon. Det där är nämligen inte förenligt med svensk djurskyddslag..

2 saker krävs för en god ventilation, luftintag och utsug. Ju snabbare omsättning på luften, ger en torrare luftkvalite. Hur det går att lösa i varje stall bör man diskutera med någons väl insatt i ämnet, ofta någon från en ventilationsfirma.

En av mina bekanta hade erat problem, hon trodde nog att det skulle kosta skjortan att göra i ordning. Notan slutade på 4000 kr totalt, detta var inklusive matrial, elarbete samt montering av ventiler. Då utnyttjade man även de resurser som fanns på plats, så det behöver inte kosta hela plånboken.

Har ni inga fönster ni kan öppna? Fukten i sig är egentligen inte farlig men fukten leder till att mögel kan börja växa och det vill ni ju inte ha....

Vi hade det jättefuktigt i perioder i vårat gamla stall då det inte fanns någon ordentligt fungerande ventilation.

Vi investerade då i en avfuktare, suveränt resultat!
Luften blev MYCKET fräschare,inget dropp,inget mögligt läder och luftfuktigheten sjönk drastiskt.

Att ersätta ventilation med avfuktare är inget man direkt kan rekomendera, det är ju inte bara fukten man vill ha bort utan även ammoniak mm.
PL

Men är det inte så att torr luft rör sig lättare? Det måste ju rimligtvis krävas mer energi att förflytta "tung" blöt luft än "lätt" torr luft. Därmed så borde det vara enklare att få bort ammoniak mm ur stallet om luftfuktigheten sänks.

Hjartagna skrev:
Men är det inte så att torr luft rör sig lättare? Det måste ju rimligtvis krävas mer energi att förflytta "tung" blöt luft än "lätt" torr luft. Därmed så borde det vara enklare att få bort ammoniak mm ur stallet om luftfuktigheten sänks.

Liten spinoff - men vill man ha bort ammoniaklukten så sänker man temperaturen i stallet rejält. Ju kallare det är dessto mindre ammoniak avsätts och kommer man under en viss grad så avstannar omvandlingen från gödslets kväveföreningar till ammoniak HELT. Jag minns inte exakt gradtal.

Men jag har KALLSTALL (dvs samma temp och luftfuktighet som ute) och jag har permanentbädd. Och uppmätt 0 ppm ammoniak 5 cm ovanför bädd. :)

BÄDD är fö ett annat sätt att hindra ammoniakavgång.

Ironiskt nog ökar hög luftväxling ammoniakavgången, men det hara ndra fördelar i häststall så man ska inte strypa luftväxlingen för det.

Lite läsvärt om man är intresserad:

http://www.greppa.nu/kunskapen/upps...allforluster.4.1d59d3cf8019a445f7fff6371.html (Skrivet med hänvisning till kor iofs, men)

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff47558/R%EEdgivning_8.pdf (Jordbruksverket, handlar eg om hönsstallar)

Avfuktaren blev för oss en tillfällig lösning då vi nu har ett nytt stort fräscht stall med godkänd ventilation.
Utan avfuktaren hade vi dock haft ett gammel stall som ruttnat bort. Tyvärr är det ju många som inte har stall med bra ventilation,gamla ladugårdar osv. För dem kan en avfuktare fungera jättbra.

Sen det här med ammoniaken, mocka bättre så slipper ni lukten,basta! :banana:

Bättre att i första hand installera bra ventilation, avfuktaren kan vara ett komplement men skall inte på sikt ersätta ventilation.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama