Hur göra för att..

Sv: Hur göra för att..

Just att vinkla handen är bara en dålig vana som man måste jobba med disciplinerat för att bli av med, tänk hela tiden när du rider "vrid om händerna" ett tag så blir det bättre. Är det däremot så att din hand är stum och hård ändå så beror på säkert på en obalanserad sits och då är det sitsen du ska jobba med. Händerna är nästan alltid en direkt produkt av sitsen. Bra sits=bra händer. Vissta kan man ha bra sits och dåliga händer men då handlar det om en dålig vana som måste brytas och det gör man med hårt arbete. Hoppas du får ordning på nävarana!

ta ett kort spö, allround som är inte är för tjockt och sätt fast det vid tummarna.
Alltså, den där lilla gropen som är mellan tummen och pekfingret. där stöter du inte i hur tygeln hålls och gör det aningen svårare att vinkla in handen. dessutom är det ju bra för att få en jämnhög hand.
hoppas du förstod vart jag menar att du ska ha spöt, annars kan jag försöka förklara djupare. :)

Eftersom handen "vinklas" av sig själv (?) av en dålig vana så brukar jag tänka att varje gång jag passerar en bokstav så vinklar jag upp handen....på så sätt blir jag påmind x antal gånger varje ridpass och förhoppningsvis försvinner min dåliga vana med vänster handen snart också...

Har hört av någon att de har stoppat en glasspinne (eller motsvarande) i handsken och låtit den sticka ut en bit. Vinklar man händerna inåt skär pinnen in lite grann i handleden och man blir påmind om att räta ut dem igen. Vet inte om det funkar, men är ju en enkel sak att prova i alla fall. ;)

Har hört av någon att de har stoppat en glasspinne (eller motsvarande) i handsken och låtit den sticka ut en bit. Vinklar man händerna inåt skär pinnen in lite grann i handleden och man blir påmind om att räta ut dem igen. Vet inte om det funkar, men är ju en enkel sak att prova i alla fall. ;)

Smart! Det är ju ganska diskret och inte alls störande heller, ska genast testas :bump:

Då har man helt plötsligt en anledning till att köpa TVÅ glassar :angel:

Be en kompis hjälpa dig hur det känns för hästen. :idea:

Kompisen lägger nackstycket om sin skalle så att tränsets pannband "nästan" kommer som ett pannband även på honom/henne. (Eller så gör man tvärtom, kan inte testa nu - har inget träns framför mig.) Bettet hänger nu framför din kompis. H*n greppar om bettringarna (med tygelfattning) och du tar tyglarna och ställer dig mitt emot. Be kompisen blunda så att h*n inte ser vad du gör.
Ta upp en fin kontakt, så att din kompis tycker du är behaglig i bettet.

Gör sen följande övningar och be kompisen referera vad som händer:
titta ner på dina händer.
höj axlarna (utan att försöka ändra din handställning)
spreta med tårna inne i ridstövlarna
vinkla händerna inåt

Sen kan ni byta plats, så att du också förstår hur det känns!
När man väl börjar fatta hur mkt det känns för hästen i dess mun, då kan man börja omprogrammera. Man ska ju inte ha en viss sits eller handställning för att det är snyggt, utan för att det är rentav oartigt mot hästen att inte ta ansvar för sin egen balans. :)

Vet inte om det är jag som inte fatta nu, men jag förstår inte riktigt frågeställningen. Du ska kunna vinkla handen inåt när handleden är mjuk. Dvs. Den ska kunna fjädra. När handen vrids utåt och tummarna pekar rakt fram. Då är handen stum.

Vad jag uppfattat det som så syftar TS på att handen faller inåt, dvs. att tumknogarna ligger mot varann/knogarna pekar rakt upp i luften.

Om du menar vinkla in som i att du bromsar genom att vrida hanleden inåt och bromsa mot din mage typ.
Då måste du ge dig själv större medvetenhet om resten av armen, öva in rörelsen att trycka bak armbågen förbi och bakom din midja och fram igen. Det är den rörelsen man inte gör när man viker in handen.
Lek lite med dina armbågar, vinkla dem, backa dem, kör dem framåt etc UTAN att vika handen.Jag brukar be eleven lära sig hur det känns när handen är i olika vinklar. Jag vill ha spikrak linje längs hela armen, genom handleden och ända ut till knogarna.

Notera sen vad som händer med dina skulderblad när du backar armbågen, dras de fram? Bak? Uppåt? In mot ryggraden?
Om du bara rör på skulderbladen, kan du påverka handen då?

Maoa, ord, öva dig att använda hela armen så kommer du att få en mjuk trevlig hand.

sluta vinkla handen innåt, dvs att man blir hård i handen?
några tips?

För att kontrollera att handen inte blir hård kan du känna efter med jämna mellanrum att du kan fjädra i handleden. Se till att tummarna är högst upp och att fingrarnas övre halva.(från mittenleden till dina knogar) är på en rak linje mot varandra. Kontrollera också att din handrygg är som en förlängning av armen så att du inte vinkar i handleden när handen är neutral. Då har du ett bra utgångsläge.
(Känn efter att du är rörlig i armbågsled och axel också)

De tidigare har haft bra förslag. Du kan också prova att helt enkelt korta tyglarna "tillräckligt" mycket, för om du då vinklar/vrider händerna åt nåt håll, blir din hand för hård, så att du själv känner av det. vet inte riktigt hur jag skal förklara, men ;)

ta ett kort spö, allround som är inte är för tjockt och sätt fast det vid tummarna.
Alltså, den där lilla gropen som är mellan tummen och pekfingret. där stöter du inte i hur tygeln hålls och gör det aningen svårare att vinkla in handen. dessutom är det ju bra för att få en jämnhög hand.
hoppas du förstod vart jag menar att du ska ha spöt, annars kan jag försöka förklara djupare. :)

Det är ett superbra tips, funkar jättebra! :bump:

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 412
Senast: Sar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 331
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gjorde mig av med mina gravidkilon. Snälla säg ingenting, jag vet redan om hur jag värderas. Jag har redan skämts över att jag...
Svar
0
· Visningar
561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar