Hur göra för att få egen tid??

KrullTroll

Trådstartare
Jag och min sambo har inga gemensamma barn. Men båda sen tidigare förhållanden. Jag har en som på 4. Han har två döttrar på 13 & 16 och en son på 12.
Vårat förhållande är ganska nytt (8 månader) och jag börjar känna frustration över att vi aldrig får tid för varandra. Jag är medveten om att det inte finns samma tid i ett förhållande för varandra när det finns barn med. Men jag anser ändå att det är så otroligt viktigt för förhållandet att vi får tiden med varandra. Särskillt när förhållandet är så nytt som det är, för att bygga upp en stadig grund och sen i framtiden oxå för att hålla kärleken levande.

Jag hade en önskan om att vi skulle ha en dag/kväll i veckan som var våran. Men det var kanske att ta i. Men varannan vecka då? Är det en rimlig önskan??
Min sambo vill även han få tiden med mig säger han, och jag tror honom. Dock gör han inte mycke för att det ska bli så.
Jag känner att jag försöker och ger förslag, men om jag inte ensam genomför det så händer det inte.
Anledningen är hans dåliga samvete att lämna barnen.
Hans två yngsta (12 & 13 år) bor hos honom på heltid. Umgänget med mamman fungerar dåligt och inte alls nu. Den äldre dottern har nyligen valt att flytta till sin mamma och är sällan hemma. 16 år med massa andra intressen ;)
Min son bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa. Pappan och jag har en mycket dåligt fungerande relation, men för sonen så funkar det.

Min sambo har väldigt svårt att lämna sina barn. Han vill ständigt ha dem runt sig. Vilket är en jättefin sida hos honom, en sida jag älskar. Men ibland blir det bara sååå frustrerande.
Hur ska vi få in tiden för varandra i vardagen? Ett tag levde jag på de gånger vi åkte till affären själva. Men det räcker inte längre. Jag behöver mer!!

Hur gör ni?
Hur ska jag få sambon att förstå vad jag behöver, eller rättare sagt. Vad vi behöver.
Hur ska jag hjälpa honom med hans dåliga samvete?

Sv: Hur göra för att få egen tid??

Har inte tjejerna kompisar de kan sova över hos nån helg? Se till att de har kul så han inte behöver ha dåligt samvete. Hans föräldrar, bor de i närheten och kan göra något med dem? De är så pass stora att ni skulle kunna t.ex. gå på bio och käka själva, de har pengar till pizza och ser nån film, kanske med kompisar över.

Jag förstår hans känsla och din känsla också, jag tror bästa vägen är att se till att tjejerna verkligen har kul när han måste lämna dem, att det blir något de ser fram emot och han får märka det och därmed kan släppa sitt dåliga samvete.

Han son skulle utan tvekan lätt kunna sova hos en kompis. Dottern däremot är extremt pappig. Hon har svårt att sova hos kompisar, vill ofta hem mitt i natten.
Hon spär även på hans dåliga samvete genom att säga att det är orättvist att vi går och gör saker när de inte får följa med :(
Och det är inte så att vi inte gör saker med barnen oxå. De är alltid med och vi hittar på saker. När min son är hos oss så gör vi bara hela-familjen-grejer. Men hon vill lixom vara med heeeela tiden.
Hon är en supergo tjej, och hon har verkligen tytt sig till mig. Hon ser mig mer som sin mamma än sin egen. Men hon har jättesvårt att släppa taget om pappan.
Häromkvällen så sa hon till sambon att hon saknade tiden då han inte hade någon tjej, när sonen bodde hos mamman (lång historia bakom) och det bara var dom två. Hon är svartsjuk på att hon har honom för sig själv längre...
Samtidigt som hon vill att pappa ska vara lycklig och älskar mig.

Tycker oxå att de är tillräckligt gamla för att klara sig några timmar om vi skulle hitta på något. Men så kommer pikarna om orättvisa :(

Oooh, det känner jag igen. Och stackars sambon som fick höra hur mycket bättre det var innan han flyttade in. När han flyttade ut igen (lite komplicerat) så hördes det "jag hade ändå aldrig vant mig vid att han bodde här". Också yngsta barnet som låter så som var så pass liten när pappan och jag separerade att det inte finns några minnen från nån annan vuxen hemma än jag.

Kommentarerna om orättvist skulle jag försöka ta direkt att ibland känns livet orättvist, men vuxna måste få vara själva med bara vuxna ibland också. Hon märker såklart att det ger resultat, att pappa får dåligt samvete och så stannar ni hemma mer.

Hon är verkligen pappas lilla flicka, vet precis hur hon ska linda honom kring sitt finger. Jag har försökt prata med henne, hon har aldrig levt i en "normal" familj så jag förstår att det är mycket att vänja sig vid.

Känns som att det är dags att sätta mig ner med sambon och ta ett långt snack. Få honom att förstå hur jag verkligen känner...vad jag behöver för att må bra i ett förhållande.
Försöka få honom att förstå att förhållandet oxå måste få sin tid.
För om inte han förstår fullt ut, hur ska han då få barnen att förstå..

Spontan tanke från ickeförälder: Skulle det gå att komma överens med hans barn om att de får ha honom helt för sig själva en kväll i veckan mot att de gör något annat en annan kväll? Dvs att du ger något tillbaka genom att själv göra för dem vad du vill att de gör för dig?

Spontan tanke från ickeförälder: Skulle det gå att komma överens med hans barn om att de får ha honom helt för sig själva en kväll i veckan mot att de gör något annat en annan kväll? Dvs att du ger något tillbaka genom att själv göra för dem vad du vill att de gör för dig?

Detta tror jag är en mycket bra idé!

Till TS: Uppmuntra din sambo att umgås kvalitativt med sina barn också! Han kanske gör det också men att du inte alltid måste följa med på allt han gör med barnen. Om det ska åkas skidor eller simmas eller promeneras så kanske du kan stanna hemma så barnen också får umgås med pappa utan att försöka konkurrera om uppmärksamhet med dig?

Jag hade nog inte lagt upp det som att ni får en kväll i veckan var, då kanske hon känner att "shit vi kan inte umgås tillsammans alla 3" typ, om du förstår hur jag menar? :) Utan snarare låta dem umgås på tu man hand ofta och sen tala med sambon så att han står på sig när hon tycker det är orättvist. Även om barnen alltid går först etc så är det ju inget orimligt du kräver.

Kontentan av min luddiga text är i alla fall att dottern inte ska behöva känna att hon hela tiden måste tävla om pappans uppmärksamhet eller begära den utan att hon ska FÅ den. Och inte i form av att pappa är hemma med er tillsammans utan i umgänge med bara honom.

Han har tidigare (innan min tid) tagit dagar då han hittar på något med ett bar i taget, och även sen med alla barn tillsammans.
Detta har det inte blivit mycke av den sista tiden. Visst har han gjort saker med bara barnen, men inte så jätteplanerat.
Jag uppmuntrar mer än gärna att han hittar på egna saker med barnen utan mig. Jag har inget behov av att alltid vara med.
Hmm..ja, får prata igenom saken helt enkelt.

Kan ni inte gå iväg tillsammans? Känns konstigt om ni kastar ut barnen för att ni Ska kunna titta pa film eller knulla.

Låt dem vara ensamma två timmar medan ni går på restaurang eller nåt?

Det är precis det jag är ute efter, absolut inte att slänga ut några barn :crazy:
Men det är svårt att först hitta på något när dottern ger pappan dåligt samvete så fort det kommer på tal och sen sitter ju det i så han slappnar inte av när vi är iväg...
Jag tror inte att han förstått hur mycket jag behöver de där stunderna då och då där det är bara han och jag för en liten stund.

Men jag tycker barnens behov är viktigast och går före ert förhållande faktiskt. Jag förstår att det är oerhört frustrerande, men tänk efter, dottern verkar ju inte ha nån mamma att tala om, hur tror du det känns? Hon kanske behöver sin pappa en längre tid nu när allt är så rörigt. I sinomtid kommer det ju ändå att förändras, hon blir ju bara äldre och större. Det är ju tiden nu som är så viktig för henne, jag förstår faktiskt din sambo. Ni har ju all tiden i världen sen, och ni är båda vuxna och kan ställa era behov åt sidan en tid när barnen behöver er. Det ingår liksom i föräldraskapet tycker jag.

Självklart är barnen alltid viktigast.
Och jag förstår varför hon känner som hon gör.

Men jag är oxå av den uppfattningen att för att vara en bra förälder så måste man må bra i sig själv. Och ska man ha ett bra föräldrarskap som par så måste förhållandet funka. För att vi ska kunna stärka barnen så behöver vi vara starka.

Och jag tycker inte det är för mycket begärt med att få en stund någon gång då och då för oss själva.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 472
Senast: gulakatten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info