Hur gör vi...?

P

Poetry_princess

Jag och min syster ska åka iväg för att hyra häst och stuga i en vecka i sommar. Islandshästar...;)

Den enda vana vi har ifrån islandshästar är turridning, och de hästarna töltade på "töltsträckorna" så vi lärde oss ju inte direkt någonting om hur man rider tölt (förutom att göra en massa halvhalter och rida med sitsen).

Vi har funderat lite på om det är dumt att försöka tölta med de här hästarna vi ska hyra i sommar? Tänk om vi förstör deras gångarter/gör fel på något sätt? Nog för att det bara handlar om en vecka, men ändå...
Är det bättre att vi travar istället? Är ju rädd om de små liven..;)

Sv: Hur gör vi...?

Om uthyrarna har någon självbevarelsedrift så lär ni få instruktioner om hur ni ska göra.

Men ha inte för höga gångartsförväntningar på hästar som hyrs ut som semestermoppar :o :cool:

Några gångartsförväntningar har vi nog inte, dels för att vi inte kan känna vad som är en bra tölt....;)
Det finns bara 5 hästar på den här gården så jag tror att alla har fått en individuell träning. Enligt hemsidan har alla varsin egen ryttare osv. Vi ska få introduktion på ridbanan + en uteritt med guide första dagen så det kanske löser sig ändå...?

hoppas ni får det trevligt, och se snart köper ni nog en egen islänning ;) :D :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar