Hur gör ni?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Loveme2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 739
L

Loveme2

Jag har länge undrat lite saker om foder. Det skulle vara jättesnällt att svara!

1: När hästen går på sommarbete, kan man åka och handla om hästen inte någon uppsikt?

2: Hästägare på buke, jag vet att det tar mycket tid med en häst men har man någon tid för sig själv? Om man vill ha en fest eller liknande?

Och bara en sak till har ni något tips för hur man borstar så hästen tycker det är skönt, som att få masage?

Mvh Eira!

Sv: Hur gör ni?

Svar ja på alla frågorna. Tillsyn på betet brukar ju ske typ 1 ggr/dag..inte 24 timmar/dygn.

Klart man kan gå på fest eller göra annat. Man är ju inte fast vid sin häst dygnet runt...endat enstaka timmar/dag. Dessutom kan man söka avlastning i form av: medryttare, andra personer i stallet = tjänster och gentjänster...osv.

Sv: Hur gör ni?

Precis som ovanstående skrev - man inte uppbunden vid sin häst dygnet runt! Den behöver inte ha uppsyn dygnet runt. Tillsyn ska ske 1ggr om dygnet när hästar går på bete - bara för att se så inget har hänt dom och att de verkar må bra.

Att sköta/ta hand om en häst tar ca 1timma om dagen - det grundläggande (att se över hästen, ev. rykta, göra ordning foder, mocka mm). Sen plus tiden du vill lägga på ridning/körning eller vad nu du och din häst vill ägna er åt. Om man rider en timme så tar det väl totalt 1 ½ -2timmar med skötseln/förberelsena före och efter ridturen. Så en normal dag då du ska rida en timme kanske du ägnar hästen ca3 timmar totalt.
Sen ibland kan det ju hända saker o ting med hästen som gör att man måste ta hand om den mer, om den t ex blir sjuk. Men sällan behöver man vara hos den dygnet runt!

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
591
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka