hur gör ni?

Sv: hur gör ni?

Har tidigare löst det med hjälp av stora givor eller en utfodring när jag kom hem från skolan men den dagen jag får ett eget stall att råda över vill jag ha fri tillgång eller automatgrind.

i ett stall jag stod i tidigare så hade de liknande foderluckor. de hängde på en vägg och höt trillade ner på marken när de öppnades.
detta ledde till det här: (känsliga varnas)
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07140000-07149999/640x480/7149419.jpg?0

Precis vad jag tänker på när jag ser dessa lådor, min häst är i alla fall av den sorten som inte skulle kunna äta under en plåtlåda utan att riskera att slå i, skulle bara funka om den satt några meter upp men det kan ju vara lite opraktiskt :D

ja hahaa, jag tänkte lösa det så först? men hur 17 ska jag få upp höt då? haha.

nej jag vill helst ha fri tillgång men det är inte så lätt alla gånger. nu fick det bli en grind och det var den bästa lösningen den här gången. jag kan återrapportera efter 1 oktober hur jag tycker att den fungerar :)

Kom på en lite idé som inte alls är genomtänkt.
Sätt en liten ramp ner från lådan så att höt inte hamnar direkt under. Då kanske man till och med kan undivka att ha lådan i hagen.

Som sagt inte ett dugg genomtänkt, beprövat eller nånting. Var bara tvungen att skriva ner det.

Snurrig och febrig.

kan absolut fungera! eller jag tänker mig som en foderhäck med tak över, typ en sådan som man har till getter, och så gör man själva luckan på taket så trillar det ner i häcken?

ja exakt fast jag kom inte så långt som till ett tak men det blir ju bara bättre av det :) kanske man ska skriva till företaget som gör dem o tipsa :idea: ;)

*kl*
Hästarna i mitt/vårt stall får hö 3ggr/dag vintertid.

KL

Ja eftersom jag har hästen på skolans område så blir det way så mkt lättare! Lunchfodrar när jag har lunchrast!
Han blir fodrad 4 ggr/dag, vinter som sommar. Om han går på sommarbete blir det förstås annorlunda.

ahha dendär aoutomatiska lunch grinden var ju smart!:idea:

Jag lunchfodrar aldrig, lr jo på¨sätt å vis jag har en Bal ute under den tiden dom går in på kvällarna/nätterna! Men blötlägger det innan!;)
Typ hela balen pgr av 2 hostiga damallergiker, å får dom torrhö så kan jag inte träna! :mad: Men de e min farfar som sköter mina hästar men ändå..! :D

:)Har fri tillgång på hö på vintern, ger inte lunch utan fyller rejält på morgonen. Det är alltid hö kvar när jag tar in dem på kvällen, ett par kilo. Men förstår att det inte funkar för alla då en del hästar är för glupska..

i ett stall jag stod i tidigare så hade de liknande foderluckor. de hängde på en vägg och höt trillade ner på marken när de öppnades.
detta ledde till det här: (känsliga varnas)
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07140000-07149999/640x480/7149419.jpg?0

de hade dock inte de där gummi "banden" på kanterna, och de där verkar ju som att de fungerar så att hästarna äter ur dem?
men trotts det så är jag skeptisk till att ha plåtlådor i hagen så där efter att min häst gjorde sig så illa. men som sagt, det är ju inte den produkten på bilden just. men jag skulle ju bli lagom sur på mig själv om jag blivit varnad en gång och sedan riskerar ändå och han gör sig illa igen..

Nu har jag beställt en grind på http://www.galaxia.nu/sidor/grind.html.
Det är ingen grind som hästarna fastnar i eller som riskerar att haverera när det är kallt och vinter och det snöar på trådarna och det sedan fryser. Kanske kostar mer men jag vill att hästarna ska ha krubb.

Vi har höautomater av plast som Galaxia säljer. Dom har inga vassa kanter och fungera superbra.

Jag och min sambo går skift, går väldigt ofta om varandra. Så finns nästan alltid nån hemma som kan lunch och middag.

Ibland så hamnar vi på samma skift då ger mer hö på morgonen, eller lunchen beroende på hur jag jobbar. Har lite gran i hagen så de har nåt att göra. Eller så frågar jag grannen !;)

Jag hade en sådan där lunchgrind förut och det hände mig några gånger att den inte löste ut plus att delen som skulle släppa ibland frös fast.:crazy:. Därför tog jag bort den, men för övrigt är det ju en bra ide. Men nu har jag en shettis också, så det skulle jag behöva en till lina som släpper längre ner, annars går ju lillingen in äter upp allt!:smirk:. Så det passar inte så bra längre med grinden.

Vi har höautomater av plast som Galaxia säljer. Dom har inga vassa kanter och fungera superbra.

mm jag funderade på dem.
däremot så monteras de i hörn och jag har inga vettiga hörn i hagen och det skulle gå upp mot 20k att montera tre stycken.. så det blev en fodergrind ist.. men nu börjar det luta åt att det blir fri tillgång.

Finns gräs i hagen vintertid så står de och gräver och letar fram gräser.
Går inge nöd på hästarna.
Har man lerhagar finns lunch masiner att köpa=)

Låter bra med fodergrindar och foderautomater...till den som jobbar sent...men själv skulle jag inte vilja ha någotdera av det.
Halva nöjet av att ha häst är ju att få utfodra den själv...:love:

En stor ensilagebal i hagen där de kan äta hur mycket och när de vill.
Kraftfoder på morgonen i stallet. Sedan ut med hästarna i hagen. Kraftfoder inne på kvällen. Lite hö att noppa i under natten. Har vi gjort i 15 år och funkar utmärkt.

Fri tillgång på grovfoder får våra hästar!

Samma här! Fri tillgång plus diverse träd och kvistar att gnaga på.
(De sjåade i vintras med att gnaga sig igenom en liten dunge hos oss så nu ser vi t o m över till grannen våran! :D)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar