hur gör ni?

Sv: hur gör ni?

Men det med fri tillgång beror väl mycket på vilken typ av hö/hösilage man har och vilken typ av hästar man har. I stallet har vi två som säkert skulle kunna hantera fri tillgång men vi har två ponnysar som förmodligen skulle spricka eftersom vårt hö har så högt energi & proteinvärde.

När det gäller 'tuggningen' så är det viktigaste att hästarna hinner tugga tillräckligt länge för att bli mätta vilket de gör efter drygt en timme, därför är det bättre att ge färre men större givor - så de räcker för minst 1 timmes tuggning - om man måste begränsa även grovfordret (ref föreläsning med Christina Planck).

Grovfoder måste ju inte vara hö. Man kan ju ge halm också; får de hö så att de klarar sig med näringsvärdet kan man ge halm av god hygienisk kvalitet som ''tilltugg''.
Det viktiga är att de dels får tugga tills de är mätta, och dels alltid har ngt i magsystemet för att inte få magsår av den däringa gallan.

Absolut, och det skulle vi gärna göra men iår har det ju inte gått att få tag på halm av ngn kvalite i någon större mängd.....:crazy:

Har inte häst (än) så jag vet inte hur det är med halm och sånt för året.. :angel:
Men i så fall är det ju ett tillfälligt problem just i år, och då får man ju ta till andra lösningar just i år med :)

*lånar knapp*
Jag har lagt ut hö + halm i riklig mängd åt mina tjockisar på morgonen. Fri tillgång på hö skulle de bli lite väl feta av.

har automatisk lunchgrind. superbra lösning.

Som sagt, innehar en automatisk lunchgrind, samt fri tillgång på halm.
Hur bra som helst. ;)
Kan inte ha fri tillgång på hö, då höet har för bra värden, och de blir feta som små grisar.
Man tjänar ganska snabbt in pengarna, jämfört om jag skulle hyra in nån granne som står till tjänst.

Är det någon som kollat vad grindarna kostar?

Själv är jag lite nyfiken på den här prylen, ngn som testat hur det fungerar?
8495.jpg

Foderautomat Spirit Timerstyrd / Bole, (rymmer 116liter grovfoder):

Har nästan en sån sort! De funkar bra, och det får plats mycket i dom. Nackdelen är att på vintern så kan elkablarna som fäller ut automaten frysa, och på sommaren används dom inte eftersom att hästarna går på bete, (Finns undantag!)

vi införskaffade oss en lunchgrind för att hästarna skulle få mat på regelbundna tider och vi skulle slippa slita oss i håret med vem som skulle ge dem lunch den dan :rofl: så till det bästa för alla!

jag har tur som har en pappa som har eget företag på gården, så han är ju alltid hemma :) och nu på sommaren går pållarna ute dygnet runt och betar, så allt man behöver göra är att se till att dom har vatten. och givetvis se så att de lever och inte har skadat sig eller så :D

Från maj till september går de ute dygnet runt i stora hagar (har fjordingar), och när det är som kallast på vintern får de hö morgon och kväll samt när jag kommer hem ifrån skolan halv fyra...

har bara en fråga? :)

hur gör ni som bor på landet och har ett stall och en hage på tomten men ingen finns hemma på dan som kan lunch fodra? har ni nån som kommer å fodrar åt er eller hur löser man det?:D

Jag utfodrar med hösilage från storbal till två hästar från oktober till april. Det håller sig fint och är billigt foder med mycket hög kvalité. På så sätt gör det inget med spill och jag kan ösa in så mycket att det räcker i ett dygn åt gången. Fri tillgång på grovfoder anser jag nästintill att det är en hästs rättighet.

Hälsning Maja

Jag har ägare till inhyrd häst som tar lunchfodringen när jag jobbar. När jag börjar sent fodrar jag lunch innan jag åker till jobbet. En granne som är pensionär kan fodra om det behövs också.
Jag skulle inte kunna göra som de flesta verkar göra, nämligen ge fri tillgång på grovfoder. Min häst blir tjock som en tunna vid minsta ökning av höransonen. (tyvärr)

KL

vi har automatisk fodergrind! (Bor med Carreau01 som svarat redan!) är supernöjd!

http://www.galaxia.nu

ang. fri tillgång så finns det ju veterinärer som nu säger att de börjat se resultaten av denna relativt "nya" metod i sverige, och att hästarna inte är fysiskt inställda på att ha så gott om mat hela året runt, utan snarare att det börjar synas tecken på att deras kroppar reagerar på detta. leder, hovar, osv (erinrar mig inte detaljerna just nu, men det var en artikel i ngn hästtidning, tror det var Hästfocus i vintras). med andra ord så är hästens kropp programmerad på att ha lite mindre rikt om foder vintertid... tycker det är intressanta rön, och borde stödjas över de redan etablerade fakta att hästen förändrats otroligt lite som domesticierad, från det den var vildhäst, när det gäller fysiska och psykiska behov.

Senast ändrad:

Vi (numera mina föräldrar) har haft pensionärer som har kombinerat sina hundpromenader med att tjäna några kronor extra.

Vi lägger upp rätt mängd hö i en skottkärra på morgonen och ställer fram i stallet. Pensionären behöver bara slänga in det i hagen och ställa tillbaka kärran. För detta har de fått 100 kr per häst och månad tror jag. Och en whisky till jul.

Jag ger när jag kommer hem ifrån skolan dock runt 4, annars finns pappa som är bonde och kan ge hästarna som står inne hos grannarna mat om dagarna!

Nu till vintern blir det nog fri tillgång på ensilage för de två stora hästarna, då de behöver det för hullet. Shettisen är ett annat problem, men det får lösas till vintern! :D

Vi gömmer hö i skogen o lite överallt! Som hästarna inte hittar genast. Finns även foderautomater att sätta upp, eller..alternativet..fritt hö i form av en höboll under tak.

vet nu att jag får många på mig men... min häst som jag haft sen -93 fick tidigare bara mat morgon och kväll för att det inte fanns någon annan lösning. idag går han på lösdrift och får fortfarande bara 2 gånger dock så att morgonhö räcker precis till kvällshö och tvärtom. ju mer hö han haft desto mindre har han ätit för han inte vart tvungen att trycka i sig allt på grund av hunger. jag vet vad som e bäst och han kommer aldrig att sakna nåt längre.

nu får de ingen hö ute (stora hagar), men när gräset börjar ta sut så brukar vi ge en slant innan och sen n'är vi kommer hem.. Om vi är borta längre tid så frågar vi nån som kan ge dem.

Är det någon som kollat vad grindarna kostar?

Själv är jag lite nyfiken på den här prylen, ngn som testat hur det fungerar?
8495.jpg

Foderautomat Spirit Timerstyrd / Bole, (rymmer 116liter grovfoder):

jag tvivlar på att min häst skulle våga gå fram till dendär om den just skjutit hö på henne :crazy:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar