hur gör ni?

Sv: hur gör ni?

Jag är jätte skeptisk till feed-x rep grind.
Ser ut att vara en tungdunk som skall dra repet genom ett block.

MEN HUR SKALL DETTA FUNGERA PÅ VINTERN???

Lite blötsnö som lägger sej på repet å fryser sen tror då inte jag att det det går att dra tillbaka så lätt.
Repet hamnar på backen och när hästarna går förbi så kanske någon av dem fastnar och gör illa sej.....
Nix inte bra inte bra!:mad:

Var hittar man plåtburksfoderautomaten?

Senast ändrad av en moderator:

Vi lägger ut mer hö på morgonen. Och så har dom alltid halm i hagen när det inte finns något bete.

ger oftast bara två gånger per dag vintertid. Lägger ut lite mer på morronen istället. Mina hästar äter inte upp allt direkt utan går ifrån efter ett tag och tar resten senare. Nya hästar brukar lära sig efter ett tag "hur man gör" =)
om det är riktigt kallt eller blötsnö i luften brukar mina föräldrar kasta åt dom lite mitt på dan ifall det är slut.

Min mormor bor granne med oss, så hon brukar oftast gå ut och fylla på vatten o hö åt hästarna :)

Vi har ju något liknande med ett elastiskt rep som vi sätter fast med magnet på en timer. det fryser inte, och de trasslar aldrig in sig. Repet skjuts ju tillbaka förbi stolpen så det hamnar liksom under det befintliga staketet. Sen är det bara ett rep, ingen ström i.
jag tycker det funkar förträffligt och när jag skaffar egen gård ska jag absolut ha det i alla hagar!! 900:- kostade den.

här är en länk till en tråd om lunchgrindar :http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&sa=N

De gånger vi båda är borta vid lunchdags (händer tre gånger i månaden) så lägger jag ut tillräckligt med hösilage på morgonen i samband med utsläppet.
När jag kommer hem får de mera hösilage, om de ätit upp morgongivan. Det är sällan morgonhöet tagit slut.

Immer

Vi har oxå en automatgrind från Galaxia. En bra lösning eftersom vi har flera hagar är att samma styenhet fixar alla tre hagarna. Dom har oxå en ny höautomat som är gjord i plast som verkar urbra och genomtänkt.

Vi ger lunchhöet på morgonen(alltså dubbelt så mycket då) och sen brukar hästarna "ta" lunch när de är hungriga:D Fast våra hästar äter liksom inte upp allt hö de får utan bara tills de är mätta och sen går de och äter igen, otroligt smart:D

Min fader jobbar med hästboxar och sånt. och nu har de gjort en matbox. som vi ställer in tiden på då maten ska ut.

har bara en fråga? :)

hur gör ni som bor på landet och har ett stall och en hage på tomten men ingen finns hemma på dan som kan lunch fodra? har ni nån som kommer å fodrar åt er eller hur löser man det?:D

Vi fodrar inte lunch, bara morgon och kväll, två gånger på em/kvällen den period dom står inne på natten. Noll gånger/dag när det finns gott om bete, förutom tävlingshästarna då.

Jag har för tillfället ingen häst hemma på gården.. Men jag har eget stall o sköter allt själv i stallet ca 9 km bort..

Jag lunchar helt enkelt inte:eek:...

Hon får så pass mycket hö (vintertid) så hon klarar sej över dan..Så jag slipper åka fram o tillbaka hela tiden. Det funkar inte då jag jobbar.

Är det någon som kollat vad grindarna kostar?

Själv är jag lite nyfiken på den här prylen, ngn som testat hur det fungerar?
8495.jpg

Foderautomat Spirit Timerstyrd / Bole, (rymmer 116liter grovfoder):

Jag känner han som gjorde den här prylen.. Jag red in en av deras hästar.. Den ska enligt dem som har den fungera bra.. Man ställer in en timer så öppnar den och släpper ut allt hö..

men hur mkt ger ni per häst för att det ska räcka fram till 17 tiden? :confused:

Jag ger kanske 10-15 kilo på en morron.. Händer att det blir 20 kilo.. Då vet jag att hon klarar sej.. Visst.. Det blir över.. Men det blir inte förstört i vindskydd.

Jag står i stall där ingen lunchfodring ingår. Och de äter ändå morgonhö ute så då ser man bara till att ge tillräckligt mycket. 6 kg per häst (varmblod) räcker till åtminstonde klockan tre, ökar ett par kg till. Då är det aldrig städat runt matbaljorna.

hästarna får hö på bestämda tider. Är inte vi hemma då de ska få foder ger vi en liten snuttt innan vi åker och sen ger vi när vi kommer hem.

Är vi borta längre, frågar vi någon som kan slänga ut lite hö.

i ett stall jag stod i tidigare så hade de liknande foderluckor. de hängde på en vägg och höt trillade ner på marken när de öppnades.
detta ledde till det här: (känsliga varnas)
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07140000-07149999/640x480/7149419.jpg?0

de hade dock inte de där gummi "banden" på kanterna, och de där verkar ju som att de fungerar så att hästarna äter ur dem?
men trotts det så är jag skeptisk till att ha plåtlådor i hagen så där efter att min häst gjorde sig så illa. men som sagt, det är ju inte den produkten på bilden just. men jag skulle ju bli lagom sur på mig själv om jag blivit varnad en gång och sedan riskerar ändå och han gör sig illa igen..

Nu har jag beställt en grind på http://www.galaxia.nu/sidor/grind.html.
Det är ingen grind som hästarna fastnar i eller som riskerar att haverera när det är kallt och vinter och det snöar på trådarna och det sedan fryser. Kanske kostar mer men jag vill att hästarna ska ha krubb.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar