Hur gör ni?

P

prince77

Dom flesta har nog varit med om att hästen har tex stukat sig och svullnat över senorna. Om dt skulle uppstå, hur skulle DU göra?
Vad för omslag?linimenta?linda?inget?Kyla med vatten?
Boxvila,ut i hagen som vanligt,sjukhage?

Kyla(läääääääääänge) och så skulle jag ringa veterinären direkt, "hästhypokondriker". Ingen boxvila för då klättrar hon utan hagvila som "vanligt" och troligen då med zincaband på veterinärens order.

Om hon däremot "bara" är allmänt varm och svullen så skulle jag kyla och avvakta några dagar.

Jag jobbar i ett travstall och det uppkommer ibland stukningar när hästarna haft lite för kul i hagen :crazy:

Vi brukar massera in med liniment för att få ner svullnaden och i vissa fall linda.
Sen får hästen åka med til veterinären så snart det är möjligt för behandling.

Sjukhage har vi inte ens någon till de runt 20 häst som brukar finnas i stallet då det är stor risk att de skadar sig när de kommer ut på större ytor efter lång tid instängda. Ska tilläggas att stallet tar emot konvalescenter.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar