Hur gör ni vid åska?

Mirre

Trådstartare
Drar ni ur dator, modem osv eller hur gör ni? När drar ni ur, väbtar ni tills det är rakt över eller när ni hör att det börjar åska?

Jag drar ur dator,tv,modem osv men väntar oftast tills det är nära. Är det på avstånd tycker jag inte att det behövs.

Vi är slarviga med att stänga av eller dra ut kontakter vid åska. Borde inte vara det då jag när jag bodde hemma så slog åskan sönder flera tvapparater, spelkonsoller osv

Om det blixtrar precis i närheten litar vi inte riktigt på jordfelsbrytaren i huset och drar ut sladden till vaddendärmanicken nu heter där alla säkerhetskopierade bilder och sånt där finns. NAS, kan det heta så? Jaja, det är en liten stor låda som lyser och surrar och man kan lagra grejer på den och typ titta på film och sånt.

Allt annat får sitta i. Det händer att sambon drar ut kontakten till sin dator (den kostade mer än mina hästar ihop nästan :p) men det har nog hänt en gång sen vi flyttade ihop för 5 år sen.

Vi drar ut ALLT (datorer, telefon, modem - rubbet) när det åskar. Vi kanske inte drar ut om det är så långt borta att man knappt kan vara säker på om det verkligen åskar, men vi väntar inte tills det är rakt över heller.

Jag drar också ut ALLT! Till och med mikron! Inte när det mullrar lite långt bort, men när man känner att det kommer ett åskväder. Första synliga blixt så rycker jag allt. Försöker också hålla uttag fria, hade en kompis vars uttag började brinna när blixten slog ner så här tas inga risker.

Läste också på Telias hemsida att man inte ska dra ut något om man har väntat tills åskan är mitt över för att det då kan vara farligt...

Jag drar ur allt som innehåller känslig elektronik: dator, tv, skrivare, modem, mikrovågsugn o.s.v. Lampor och liknande får vara kvar i vägguttaget. Brukar vänta tills det mullrat några gånger eller mullrat ljudligt innan jag drar ur. Ska jag vara borta hemifrån och det finns risk för åska drar jag också ur, samma sak om jag är borta över natten sommartid eller flera nätter övriga årstider (då handlar det förstås inte om åska utan mer en allmän säkerhetsåtgärd). Jag har överspänningsskydd till datorn och modemet, men använder dem mest som en extra säkerhet ifall jag inte skulle råka vara hemma när åskan kommer eller det skulle bli något annat problem med elektriciteten.

För ett par år sedan slog åskan ner på grannens gårdsplan och det märktes tydligt också hos oss, det liksom "skrek till" i hela huset och sprakade i alla eluttag. Jätteläskigt! Efter det blev jag ännu mera noggrann med att faktiskt dra ur i tid när åskan närmar sig, för den gången verkade den inte ens vara nära: det hade mullrat på avstånd en stund men plötsligt small det bara till.

Jag drar inte ur något. Kan möjligtvis rycka dator och PS3 om det är så nära och kraftigt att det faktiskt skallrar i fönstren, men det var säkert... 10 år sedan det senast skedde.

Efter att ha fått tvtjosan och modemet förstört av ett åskoväder stänger jag ner och av allt och drar ut en del sladdar om jag tycker att det börjar komma närmre. Har inte lust att riskera något igen.

Trots att det slog ner hos grannen och dödade min gamla dator för typ 7 år sedan så drar jag inte ur något alls.
Iofs har vi åskledare i detta huset, så riskerna att något ska hända känns minimala.

Drar ur teven, datorn/modemet, ska vi bort och man anar att de kan bli åska brukar vi också dra ur, men de är inte så att jag får tvångstankar om de börjar åska och jag inte är hemma och kan dra ur kontanterna;)

Vi har bättrat oss betydligt då åskan slog ner här för nån månad sen, och pajade både router och laddstationen till robotgräsklipparen. Trist!

Drar ur allt vid första smällen. Varför vänta tills det kommer nära och riskera att sakerna går sönder liksom? Har varit med om att det mesta av elektroniken gått sönder vid åska och trots bra försäkringar så godtog inte försäkringsbolaget att ersätta allt utan vi gick med förlust den gången. Vill inte gärna göra det igen. Känns lite onödigt när det är så lätt att dra ur... Har haft "åskskydd", men inte heller det fungerar till 100% vid nerslag.
Talar inte heller i telefon eller håller på med vatten/el. Känner inte för att skada mig eller t.o.m dö. Min pappas släkting pratade i telefon (fast lina) och hon blev döv på den sidan efter att blixten slagit ner i närheten.
Jag har sett hur gnistor på dryga metern slagit ur kontakterna när blixten slagit ner i närheten och jag har sett telefonen "hoppa" samt gnistra till vid nerslag som också var i närheten.
Jag har varit med om extremt otäcka saker vid åska, så jag har en fruktansvärd respekt för den.

Jag är väldigt rädd om min dator (mycket information på den) så jag drar ur kontakten varje natt. :p

Drar ut ALLT så fort jag hör minsta åskmuller. Vårt hus är nämligen superkänsligt för åskoväder, sambon är uppväxt där och han har berättat om åtskilliga gånger då han fått saker förstörda.
På sommarhalvåret drar vi således ut alla kontakter innan vi åker hemifrån/går och lägger oss osv för att inte riskera något.

Brukar dra ut förgreningskontakten där tv, spelkonsol och routern (pocket wi-fi så det går ju att surfa ändå :p) sitter om det varnas för åska och vi är hemma. Har laptops som inte brukar ha laddarna inkopplade om det inte behövs.
Är vi iväg mer än över dagen så rycker vi alltid ut förgreningskontakten, mest av vana.

Har blivit av med ett par modem trots jordfelsbrytare och åskledare men känner mig inte speciellt orolig när åskan går.

Lite spinoff, men hur många här vågar duscha när åskan går?

En vän och jag hade den diskussionen för ett tag sedan, jag ser mig själv inte som speciellt åskrädd med jag duschar aldrig när det åskar och såg ut så här :eek: :nailbiting: :eek: när vännen ifråga "ofta" brukade göra det.

Jag har suttit på bryggor när åskan gått över havet, men när det handlar om att befinna sig i vatten så tar självbevarelsedriften (paranoian?) över.

Här har vi förlorat ett antal modem och andra elektroniska prylar, även om vi har åskledare och jordfelsbrytare. Hör vi att det börjar mullra dras internet och el till tv och dator ur. Ska vi åka bort och risken för åska finns så dras allt ur. inga gardiner framför uttag under sommaren.

Enligt grannar så brukar våran by vara utsatt av blixtnerslag så vi är beredda på det mesta.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 781
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama