Jag drar ur allt som innehåller känslig elektronik: dator, tv, skrivare, modem, mikrovågsugn o.s.v. Lampor och liknande får vara kvar i vägguttaget. Brukar vänta tills det mullrat några gånger eller mullrat ljudligt innan jag drar ur. Ska jag vara borta hemifrån och det finns risk för åska drar jag också ur, samma sak om jag är borta över natten sommartid eller flera nätter övriga årstider (då handlar det förstås inte om åska utan mer en allmän säkerhetsåtgärd). Jag har överspänningsskydd till datorn och modemet, men använder dem mest som en extra säkerhet ifall jag inte skulle råka vara hemma när åskan kommer eller det skulle bli något annat problem med elektriciteten.
För ett par år sedan slog åskan ner på grannens gårdsplan och det märktes tydligt också hos oss, det liksom "skrek till" i hela huset och sprakade i alla eluttag. Jätteläskigt! Efter det blev jag ännu mera noggrann med att faktiskt dra ur i tid när åskan närmar sig, för den gången verkade den inte ens vara nära: det hade mullrat på avstånd en stund men plötsligt small det bara till.