Funkar jättebra förutsatt att hästarna inte är rädda för själva stäng-sekvensen/bakskygga och slänger sig.
Eller är smarta nog att dubbelkolla om det verkligen finns käk där inne. Och matten då kanske pga krissituation inte kunnat lägga in ngt.
KL
Jag lastar mina genom att att lägga longerlina över bommen och ut genom skötardörren. Därifrån tillbaks till mig som står vid sidan av lämmen. Jag visar in mina med kroppsspråk alt leder in och de kliver på. Jag går ut genom skötardörren och har där longerlina som hästen sitter fast i. Skulle den kasta sig(vilket min gamling gjorde förr) så har jag linan och tappar inte hästen och behöver inte slänga mig mot hästen för att fånga ett grimskaft över ryggen och skrämma den ytterligare.
Jag låter linan löpa tills hästen stoppar, slänga sig får de om de är rädda. Stoppet tar jag hand om och ber hästen gå in igen. Då den svarar fram får de eftergift i linan. Jag pladdrar en del också och berömmer. Men då ska man berömma i rätt ögonblick. Svårare än vad de flesta tror!
Min yngling var super att lasta redan från start. Han uppfödare backade sin fronturlastnings-trailer till stalldörren då fölen var några dagar. Sen fick sto med föl gå genom trailern varje dag till hagen utan att man gjorde någon affär av det. Han är sällan klaustrofobisk.
Toppen att mamman visade redan från födseln att det var ofarligt. Man gjorde det lugnt och började inte stänga och sen inte åka förrän hästen var lugn inne i trailern.