Hur gör ni som lastar ensamma?

Sv: Hur gör ni som lastar ensamma?

Jag ansluter mig till "mutarna" = Krubba med lite godis längst fram, går fram med hästen, lägger grimskaftet över halsen, skickar in hästen och stänger bakom! Lätt som en plätt och alla är glada! Har aldrig förstått vad som är fel med att hästen vet att det finns ngt gott som väntar i transporten! Mina är underbart lättmutade!:rofl:

Funkar jättebra förutsatt att hästarna inte är rädda för själva stäng-sekvensen/bakskygga och slänger sig.

Eller är smarta nog att dubbelkolla om det verkligen finns käk där inne. Och matten då kanske pga krissituation inte kunnat lägga in ngt.

KL

Jag lastar mina genom att att lägga longerlina över bommen och ut genom skötardörren. Därifrån tillbaks till mig som står vid sidan av lämmen. Jag visar in mina med kroppsspråk alt leder in och de kliver på. Jag går ut genom skötardörren och har där longerlina som hästen sitter fast i. Skulle den kasta sig(vilket min gamling gjorde förr) så har jag linan och tappar inte hästen och behöver inte slänga mig mot hästen för att fånga ett grimskaft över ryggen och skrämma den ytterligare.
Jag låter linan löpa tills hästen stoppar, slänga sig får de om de är rädda. Stoppet tar jag hand om och ber hästen gå in igen. Då den svarar fram får de eftergift i linan. Jag pladdrar en del också och berömmer. Men då ska man berömma i rätt ögonblick. Svårare än vad de flesta tror!

Min yngling var super att lasta redan från start. Han uppfödare backade sin fronturlastnings-trailer till stalldörren då fölen var några dagar. Sen fick sto med föl gå genom trailern varje dag till hagen utan att man gjorde någon affär av det. Han är sällan klaustrofobisk.
Toppen att mamman visade redan från födseln att det var ofarligt. Man gjorde det lugnt och började inte stänga och sen inte åka förrän hästen var lugn inne i trailern.

den där metoden hade aldrig funkat på min som fullständigt skiter i mat... :D

Funkar jättebra förutsatt att hästarna inte är rädda för själva stäng-sekvensen/bakskygga och slänger sig.

Eller är smarta nog att dubbelkolla om det verkligen finns käk där inne. Och matten då kanske pga krissituation inte kunnat lägga in ngt.

KL

Jag lastar mina genom att att lägga longerlina över bommen och ut genom skötardörren. Därifrån tillbaks till mig som står vid sidan av lämmen. Jag visar in mina med kroppsspråk alt leder in och de kliver på. Jag går ut genom skötardörren och har där longerlina som hästen sitter fast i. Skulle den kasta sig(vilket min gamling gjorde förr) så har jag linan och tappar inte hästen och behöver inte slänga mig mot hästen för att fånga ett grimskaft över ryggen och skrämma den ytterligare.
Jag låter linan löpa tills hästen stoppar, slänga sig får de om de är rädda. Stoppet tar jag hand om och ber hästen gå in igen. Då den svarar fram får de eftergift i linan. Jag pladdrar en del också och berömmer. Men då ska man berömma i rätt ögonblick. Svårare än vad de flesta tror!

Min yngling var super att lasta redan från start. Han uppfödare backade sin fronturlastnings-trailer till stalldörren då fölen var några dagar. Sen fick sto med föl gå genom trailern varje dag till hagen utan att man gjorde någon affär av det. Han är sällan klaustrofobisk.
Toppen att mamman visade redan från födseln att det var ofarligt. Man gjorde det lugnt och började inte stänga och sen inte åka förrän hästen var lugn inne i trailern.
Varför har du då haft behov av att din NH-tränare lasttränade den.:confused:

den metoden du använder har jag alltid begagnat mig av. Sen får de gå in själva- precis som om det vore deras box. Inget jagande.

Han har aldrig lasttränat lillkillen. Han var snudd på självlastande från start. Det har förra matten gjort super!

Däremot har han hjälpt mig med gamlingen för ett gäng år sen. :)
Bi har lekt med andra hanteringsgrejer med lillprins.

Varför är det så viktigt för dig att hitta fel i hans hantering? Varje tråd jag svarar något om honom i så svarar du ngt negativt. Om jag nu är så dålig med hästar som du tycker och vill att andra ska tycka så kommer jag ju göra bort mig på egen hand i trådarna. Folk kommer se utan att du pekar. Var så lugn. :)

Det är rätt mkt färre hästar som haft så negativa erfarenheter i sin box att de inte vågar in där. Det är något fler som åkt trailer mmnån som kör för fort, blivit tvångslastade m våldsamma metoder, lastas av människor som är livrädda för att lasta/åka.

Responsen blir därefter i hästen. Sen försöker amatörer lösa problemen och befäster dem mer och mer i sina försök. Till slut måste man ringa proffs iom att hästen är farlig. De hästarna är det oftast jag träffar. Då funkar inte en bunke mat eller att man bara går in. Tyvärr! Det testas ofta först. IOM att det är deras egna metod och den ska visas först.

kl

Lastar genom att ha hästen i en longerlina ta den runt frambommen för att se till så hon har huvudet i rätt höjd (går gärna och nosar i backen annars, gärna hela vägen in under frambom) ställer mig bredvid baklämmen, smackar, hon går in rättar till mellanvägg på med bakbom osv..

Har även longerlina för att minska risken för att få en häst på rymmen när man är iväg, inte för jag tror hon skulle göra så men gillar att minska riskerna :).

jag går in med hästen sätter fast den, går bak stänger bomman och slår igen luckan. Lastar jag två gör jag lika men går ut genom sidodörren.

Skulle aldrig acceptera svårlastade hästar, och förstår inte hur folk orkar hålla på med såna. Kan väl bero på att jag har travhästar och vi åker ofta med dem.

Kl

Jag har mellanväggen fastsatt i mitten (flyttar inte undan den) och hästen åker på vänster sida.
Jag går på hästens vänstra sida. Håller pålle i grimman, leder fram till lämmen - varpå jag går på vänster sida bredvid lämmen. Sen släpper jag pålle när den har nosen inne i själva transporten - pålle går in - jag stänger bom + läm, och går runt & sätter fast pålle i frambommen.

Att få hästen att gå upp själv och bli kvar lugnt utan bli rädd när man stänger kräver givetvis att man tränar i lugn och ro en del.
Första gångerna jag ska stänga bakom hästen har jag alltid hjälp.
Jag kör dessutom aldrig unghästar ensamma i början, utan har alltid med mig en lugn och åkvan kompis. Det tror jag gör mycket för att ge unghästen en bra start.

Skicka in henne? Du står ju redan i rätt position om jag förstår det hela rätt :)

Edit: Lastning är inte så himla häftigt, det är helt normalt - gör ingen grej av det :laugh:

Att få hästen att gå upp själv och bli kvar lugnt utan bli rädd när man stänger kräver givetvis att man tränar i lugn och ro en del.
Första gångerna jag ska stänga bakom hästen har jag alltid hjälp.
Jag kör dessutom aldrig unghästar ensamma i början, utan har alltid med mig en lugn och åkvan kompis. Det tror jag gör mycket för att ge unghästen en bra start.

Okej med föl sedan vill jag INTE ha sällskap. En människa som kollar hästen första gången kan vara ok men annars tycker jag mest folk fastnar i att "x måsta åka bredvid annars kan y inte åka". Eller så blir det en himla grej av att ta bort sällskapet sedan.

Hästar är faktiskt inte dummare än att de lätt finner sig i nya situationer om man ger dem lite bra förutsättningar - då behöver de inte kompisstöd hela tiden :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 153
Senast: Masse
·
Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 160
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?