Hur gör ni som lastar ensamma?

limona

Trådstartare
Jag hoppas att någon vill ge mig lite tips på hur ni gör när ni lastar ensamma på ett tryggt och lugnt sätt. Jag har bättre ridterräng bara 10 minuters körväg hemifrån och vill inte behöva be maken köra mig varenda gång.

Min häst är resvan och lättlastad. Vi lastar henne på följande sätt: En medhjälpare (oftast min man men går lika bra med en för hästen okänd person) går med henne mot transporten och jag står vid sidan av lämmen. Hon går direkt fram och stannar till framför lämmen, tittar på mig och när jag alt lägger handen på hennes rumpa eller petar på benen med ett spö så går hon rakt in. Det hela tar 10 sekunder men hon behöver nästan alltid titta på mig som för att fråga "Ok, är du säker på att vi ska åka iväg?" ;)

Vi gör så här på rutin men hon går även in om jag går in med henne. Jag gillar inte att be en icke-hästvan person stå bakom och stänga dörren etc.

Hur ska jag träna för att kunna lasta lika lugnt och fint utan medhjälpare?

Sv: Hur gör ni som lastar ensamma?

Du får väl börja plocka bort den som petar på hästen och bara gå på ändå. Går hästen på så enkelt så borde det inte behövas.

Jag lastar två av mina genom att gå fram och släppa dem vid luckan och de går in själva. Jag lägger sedan på bommen och stänger.
Häst nr 3 leder eller skickar jag in, det beror på dagsformen hos hästen :p Leder jag in så går jag snabbt runt och stänger bommen. Skickar jag in stänger jag där jag står.
Häst nr 4 leder jag in och någon annan stänger bommen. Ingen behöver peta på hästen baktill.

Häst nr 3 och 4 är 3-åringar som kommer att gå att skicka in när de är lite mer resvana. :)

Jag har långt grimskaft, vinklar väggen, följer halvt med in fast på fel sida, hästen fortsätter helt, lägger grimsklaftet på baken, ställer väggen rak, fäller upp bommen, fäller upp luckan, går fram och knäpper fast häst å bort med grimskaft, voila :D

Blev tvingad att åka själv en gång, lasthjälpen kom aldrig så att säga... hästen följde med ut några gånger men sen så...
Hon kan ibland vara lite att hon inte ska gå med in men det är rent trams och går över efter 1-2 försök... Hon är så snäll å jag är så van att hon går på så jag kan svänga helt snett på och typ vara 3-4 meter ifrån och då påminner hon mig om att "HALLÅÅÅÅ lite seriöst tack!!" ;)

Jag upplevde snarare att urlastningen var problemet själv.
Käppa loss och att hon inte skulle gå ut när bommen var på.
Nu väntar ho på "varsågod" men när hon väl har börjat backa så kan jag inte stanna henne (alltså hon går lugnt men hon går ut!)

Gör ingen grej av det så funkar det!

Tack för svar båda.

Jag vill helst skicka in henne just så att man slipper momentet med att gå ut och stänga. Har tränat lite på att skicka henne på andra ställen vilket funkar, men jag är lite rädd att jag ska sabba den fina lastning vi nu har med att börja experimentera :D Fast jag vill ju kunna åka själv så då har jag ju inget annat val än att testa..

äh det tror jag inte att du gör!!

Sen är det väl olika hur folk gör, men jag hade inte mat i transporten... numera hänger en ikea-påse med hö där fram och ibland får hon morot innan jag stänger framdörren, men hon går absolut inte in pga maten...

Annars kan man väl hänga en krubba där fram, men det finns säkert någon som tycker något om det ;)

du kan nog alltid backa ett steg om det skulle bli något fel. En trygg lättlastad häst ÄR ju en trygg lättlastad, du ändrar ju bara lite ;)

heja heja :banana: det är SÅÅÅÅ värt att kunna åka och lasta själv!!!

om du har videokamera - filma, så kan du se (om det går snett) vad du gör för fel :idea:

lycka till!

Jag lastar min häst i vänstra spiltan, bakifrån sett, och då går jag själv med hästen så långt in jag behöver men jag går på den högra sidan av mellanväggen i den andra spiltan.
Då kan jag röra mig fritt fram och tillbaka bredvid hästen. Den ser mig alltid och inga otrevliga överraskningar för hästen och väldigt lite skaderisk för mig eftersom mellanväggen är mellan.
Lägger på bommen bakom, går ut och stänger rampen och sedan fram igen genom skötardörren och sätter fast hästen :)

På samma sätt när hästen ska ut. Knäpper loss hästen, tar ner rampen, går in i högra spiltan och tar grimskaftet i beredd och går sedan och tar av bommen bakom. Hästen backar ut och jag har alltid koll på var häst och grimskaft är. Oerhört säkert!

28489641.jpg

Min häst går in direkt.
Jag står på vänster sida om lämmen och riktar hans huvud inåt i transporten (med vänsterhanden). Så driver jag honom framåt med änden av grimskaftet som jag håller i högerhanden och som jag snurrar bakom honom.
När han då går framåt så slänger jag grimskaftet över ryggen på honom och när han är inne så stänger jag igen. Sen går jag fram och knäpper fast honom och sen är det bara att åka.

När jag lastar av så går jag in och knäpper loss honom. Sen går jag bak och öppnar upp allt och så säger jag "BACKA!". Då backar han bakåt lugnt och fint, så tar jag tag i grimskaftet när han kommer ut.

Den metoden var ju rätt fiffig måste jag säga, så har jag aldrig sett ngn som lastat tidigare.

Jag skickar in min häst i transporten, men när det är mörkt ute så är han mkt kinkigare att gå in själv även om jag har innebelysningen tänd. Jag skall testa din metod nästa gång jag lastar i mörkret, kanske det kan funka :)

Lasta hästen själv, gå ut fram o ha en lina som kan löpa fritt om hästen backar innan du hunnit runt o satt för bommen.

det är stor risk att hästen följer med dig bakåt.

träna sen på samma sätt som när du vill att den ska gå in i boxen från stallgången Gå in! Förstår den inte, var tydlig- led in den o försök igen nästa gång.

Jag gör som de flesta andra.

Går på högra sidan av hästen, går upp på rampen, när rampen tar slut släpper jag henne och hon går in själv. Sedan kan jag stänga bom och lucka innan jag går fram för att ta av eventuellt träns och sätta fast henne.

I början när vi tränade hade jag ett dressyrspö med mig då höll jag hästen i den vänstra handen och spöet i högra handen. Tvekade hon kunde jag bara "peka" eller "dutta" lite lätt på bakbenen utan att behöva flytta mig.

Min häst går in direkt.
Jag står på vänster sida om lämmen och riktar hans huvud inåt i transporten (med vänsterhanden). Så driver jag honom framåt med änden av grimskaftet som jag håller i högerhanden och som jag snurrar bakom honom.
När han då går framåt så slänger jag grimskaftet över ryggen på honom och när han är inne så stänger jag igen. Sen går jag fram och knäpper fast honom och sen är det bara att åka.

När jag lastar av så går jag in och knäpper loss honom. Sen går jag bak och öppnar upp allt och så säger jag "BACKA!". Då backar han bakåt lugnt och fint, så tar jag tag i grimskaftet när han kommer ut.

Precis så gör jag också. funkar kanon för mig och hästen!

Jag skickar på hästen så den går upp själv. Sen lägger jag på bommen, stänger dörren/dörrarna och går fram för att knäppa fast hästen. Jag lastar med step-up och använder sällan rampen. Om jag lastar två hästar så står jag med båda bakom kärran, skickar jag på den säkraste först, stänger den bommen och skickar sedan på häst nr 2. Sen stänger jag bom + dörrarna och går fram för att knäppa fast bägge hästar. Busenkelt när man har lätta hästar :)

Ibland krånglar nån av dom o har jag försökt självlasta 3-4ggr så går jag på med den svåra hästen, går ut genom framdörren och sedan bak för att ta bom + dörr. Peppar peppar så har det aldrig krånglat när de varit två hästar.
anditr2.jpg

Mitrolle;14739075 Jag lastar två av mina genom att gå fram och släppa dem vid luckan och de går in själva. Jag lägger sedan på bommen och stänger. [/QUOTE skrev:
Så gör jag med mina också, med den skillnaden att jag inte har bom bakom hästarna utan en innerdörr.
Jag har en häst som behöver bli ledd in, övriga går in själva.

Jag sällar mig till er skara, mina djur får också lära sig att bli inskickade varpå jag stänger dörr/bom och därefter upp med lämmen.

Går fram och binder, stänger dörren och kör.

Tvärtom vid urlastning, tar loss, går runt, öppnar, väntar på att hästen inte tänker bakåt. Öppnar, signalerar backa och tar hästen när den backar ut.

Lärde min ett-åring samma sak som de flesta andra här, ca en månad efter jag köpt honom. Han går in själv och jag stänger. När han ska ut så "drar" jag lite i svansen vilket är en symbol för back ut och så bara ta tag i grimskaftet när han kommer ut. Underbart smidigt!!

Jag lärde min nuvarande häst att bli "inskickad" så här:

Jag hade långt rep/longerlina och lastade först genom att gå före honom in. Sedan gick jag under bomen på den hästfria sidan. Satte inte fast hästen utan höll i repet. I början stod jag bara vid halsen på andra sidan väggen och klappade honom. Succesivt flyttade jag mig längre och längre bak. Samt att jag kunde gå fram och tillbaka på andra sidan utan att han backade ut.

När han backade ut gick jag bara runt på hans sida och tog med mig honom in igen. Efter ett tag räckte det med en smackning för att han skulle avbryta sin backning och tänka framåt igen. Även när jag stod på andra sidan väggen. Så småningom kan man testa att gå på andra sidan väggen när man "går med in". Sedan stannar man bara längre och längre bak och låter hästen gå sista biten in själv.

Kanske lite luddigt förklarat:angel:
Med träning och lite tålamod lär de sig rätt snabbt:)

1. Gör i ordning hästen för lastning.
2. Gör i ordning en hink med god mat.
3. Gå ut med hink och häst.
4. Skramla med hinken framför hästen.
5. Ställ hinken i transporten.
6. Hästar brukar gå dit det finns mat.
7. Stäng bakom hästen.
8. Tillslut så vet hästen att det finns mat i transporten om den går in.

http://www.youtube.com/watch?v=J-2jR_J0pqE

:)

Jag lärde min häst att gå in själv genom att ta en longerlina, gick fram till lämmen gjorde halt, jag gick in och lade linan runt bommen framme i transporten, gick tillbaka och ställde mig brevid hästen, smackade på som om jag skulle gå med in som vanligt men stannade själv utanför. Halade succesivt in linan och puttade lite på baken för att hon skulle förstå att hon skulle gå in själv. Stängde bommen lade linan över på andra sidan mellanväggen så hon inte skulle trampa på den medans jag gick runt och satte fast fram.

Efter några gånger räckte det med att smacka in henne utan lina och bara lägga grimskaftet över ryggen tills allt var fastsatt och åkklart.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 153
Senast: Masse
·
Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 160
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?