hur gör ni som har hästar långt norrut?!

Seabaz

Trådstartare
Hoppas tråden hamnar rätt!

Jag var i hälsingland nu i helgen för vi har hus där och så... Men det finns knappt några hästar när man åker och ännu mindre om man åker längre upp i landet.

Man ser mest travhästar och jag tänkte att det är väl tränings och tävlingshästar så dom kanske inte går på "normalt" bete utan får hö och krafft istället.
Det finns ju knappt nåt bete norrut?

Men det måste ju finnas ridhästar också som tävlar i hoppning och dressyr, eller typ ridskoleponnyer och sånt där?? :)

Hur gör ni när ni tar in hö för vintern? Köper ni det eller går det att slå där uppe?

Ni får ursäkta mina dumma frågor.

Sen undrar jag hur ni skyddat dom mot knott och mygg?

Sv: hur gör ni som har hästar långt norrut?!

Hästarna går på bete och det brukar finnas gott om det bara under kortare period. I slutet av maj/juni brukar det komma, juli har fullt bete och delar av Augusti sen stöd utfodring. Vårat stall med 29 hästar har "eget" hö och ensilage som arrendatorn slår till oss och även säljer.

Knott och mygg finns ju :crazy: om man säger så, med medel typ Chevalet funkar det bra och hästarna kan sova ute. Sen är det ju individuellt hur hästen är vissa hästar tål mer eller mindre speciellt importer söderifrån kan ha det tufft första året, både med kylan på vintern och insekter på sommaren men det finns ju täcken och insektsmedel. Vissa kan behöva få sova inne på nätterna pga av det.

Men i det stora hela så funkar det som på andra platser i landet. (östra norrbotten)

Vi har hur mkt bete som helst i juni, juli och augusti, mest för att vi har så stora hagar att även om det inte är så supermycket och högt så är det ändå mycket pga den stora ytan. Det är nog inga problem vad jag vet att slå häruppe, bara man har några ängar att slå, jag köper dock från en lokal bonde, både hösilage och torrt hö.

Knotten och myggen är ett kapitel för sig......man måste, iaf här hos mig, smörja mycket, ha tex flughuva och i värsta fall ta in dem under de värsta timmarna på dygnet. Vi har dock i vår hade mycket sly, dit hästarna går för att värja sig mot myggen.

Nog finns det bete här alltid. Bor i jämtland och ja vi slår gräs själv, det är inte direkt så att det är snö året runt här!

Jag bor i Hälsingland och där jag bor är det jätte bra bete iallafall. Vet ej hur det är med travhästarna men det går en i våran hage och hon får då gå på bete iaf :) Men tävlingshästar finns det gott om här.

Jag bor i hälsingland och vi har bete..
Slås ju mycket hö också, skördar man till hösilage brukar de kunna klämma in 3 skördar /åker..

Ser att du bor i alfta :angel:

Nog finns det bete här uppe också. Kanske färre öppna gräsytor/areaenhet men lägre befolkning kanske är svaret... Dom hästarna jag har hand om brukar inte ha det så jobbigt med mygg och knott. Kallblod med gott om man och svans att viffta med!! Sen rider/kör jag inte när/där det är som värst heller. Och går det tillräcligt snabbt så ;)

Åjo, nog finns det hästar här..... Fast lanskapet är ju inte lika öppet så de kanske gömmer sig bakom berg o ett skifte skog... ;)
Bete finns det, samt en massa höbönder. Antalet hästar i förhållande till befolkningen är nog ganska hög även här - dessutom tycker jag mig se att det bara ökar.
I min minikommun finns det fem ridklubbar, en riktig ridskola med stor verksamhet samt X antal travhästar förstås.

haha :rofl: nej inte tror jag att det är vinter hos er jämt, det vet jag ju att det är ;) :D

Men det är nog som ni säger att det inte är lika öppna landskap så man ser helt enkelt inte hagarna och hästarna....

tack för svaren!

ja vi slår hö här uppe :D

din häst "tvilling" bor i dom trakterna nu ;)

Jag bor i Östersund i Jämtland och här finns massor med hästar i byarna runt om. Här inom ca 5 km radie finns det runt 200 hästar och så ser det väl ut ungefär överallt här i byarna...
Men som du säger, dock mest travhästar.

Bete är det dock ingen brist på, finns massor, både så att man kan slå och få hö för hela året och så att hästarna kan gå på bete under sommaren. Jag köper dock hö av en bonde i närheten, enklast så då man ej har maskiner och slipper oron om man ska få in hö eller ej.

Jag använder flugspray på hästarna, det räcker, har haft häst i 18 år här och aldrig haft några problem med sönderätna hästar. Inte mer än söderut. ;)
Vi slipper dom där stooora äckliga bromsarna, samt fästingar.
ist har vi mygg och knott.

Det finns gott om hästar här! Både trav- och ridhästar.

Och ja, vi slår hö! :)

Bete har vi från juni till aug-sept. Knott och mygg kan vara ett problem, det är sant. Ibland kan mina hästar bli bitna och irriterade på skapet, i öronen m.m. Flugmedel hjälper. Men det värsta är bromsar, och de har vi ungefär under juli månad. Men de finns väl söderut oxå!

Däremot så är halm inte så vanligt som boxunderlag här. Oftast är det spån, och det beror ju naturligtvis på att vi har gott om skog här, men mindre öppna fält att slå! Men hö så att det räcker har vi! :)

Norrland

Inget bete?Min kompis som bor i Boden slänger ut sina krakar på bete i maj å tar in dem i oktober/november.Finns GOTT om bete :smirk:

Knott å mygg skyddar man väl hästarna emot som alla andra vanliga, dödliga skåningar gör.Förutom att vi slipper fästingar här längt upp i landet.

Vissa har eget hö, vissa köper, precis som i södra delen av landet.

Ja tänka sig, i de flesta stall jag varit i här, har majoriteten av hästar bestått av tävlingshästar. å ja, vi rider på hästar, inte på renar eller isbjörnar, :smirk:

det här var knappast en tråd för att förlöjliga eller dumförklara hästägare norrut. Det är en fullt seriös undran jag hade då vi bilade upp och ner till dit vi var och gräset på ängarna såg inte lika ut som det gör här nere runt stockholm (skåne vet jag inte alls hur det ser ut där).
Dessutom såg man inte så mycket instängslad mark heller och ängarna såg väldigt glest bevuxna ut för att slå hö på, möjligtvis ensilage.
Och med tanke på att jag inte var alltför högt upp i landet så undrade jag hur det såg ut ännu längre norr ut.

Men nu vet jag ju att det finns bättre beten, och det är väl tur!

Hur gör ni norrlänningar med björnar då? Eller är dom så pass skygga? Nu tänker jag nog på dom som har sina stall/sommarbeten ute i skogen.

Jag har aldrig läst om någon olycka där björn rivit häst men dom kan ju skrämmas och hästar kan ju känna dom på lukten eller om man möter när man är ute och rider??

Där vi har hus, i Fågelsjö, är det björntätt så in i...
Pappa såg en mammabjörn med tre ungar när han var uppe för ett par månader sedan.
Sedan när han badade balja förra året och skulle gå runt husknuten så låg det en färsk rykande björnbajs där så den måste ha smugit sig där när dom badade (ca 40-50 meter ifrån)..
Det här är alltså ute på vichan långt i skogen! Närmare städerna är det kanske inte lika mycket björn?

Jag har funderat på att ta med häst upp dit nån gång men är osäker för att det just är så mycket björn. Inte att dom ska ta hästarna i hagen utan att man ska möta dom när man är ute och rider :crazy:

Och ja, :bow: var glada för att ni inte har några fästingar. Gud så skönt. Här nere i landet vågar man knappt gå i gräs. Inte för att man är rädd att bli biten men nu mer och mer så blir man ju sjuk av betten och en viss % får bestående skador, tex nerverna funkar inte så man kan få en lam arm eller nåt...
de vill inte jag. ska nog vaccinera mig

vaccinera dig borde du göra! Det har till och med jag gjort som är nere högst två veckor per år tror jag... :p
Men jag har undrat en sak... Måste ni kolla igenom hästarna varje dag och plocka fästingar på dom eller fungerar fästingmedlena bra? Vi sätter på vår hund fästingmedel när vi är nere men ändå är hon ju knottrig av fästingar... Också har jag tänkt på att betande djur måste ju äta rätt mycket fästingar (och andra insekter också förståss...), är det farligt?

(HAHA...oförstående nord och sörbor i denna tråd eller... :rofl: )

haha ja underbart, nu får vi en chans att förstå varann! :rofl:

Jag har aldrig haft fästingmedel på min häst och knappt myggmedel heller. Jag har matat honom med färsk vitlök däremot i maten varje dag under sommaren + gjort eget flugspray i form av vitlök, citron och lite kryddor. Brukar finnas bra recept här på buke :devil:

Att jag matar hästen med vitlök är för att jag inbillar mig att hela han luktar vitlök sedan, typ när han svettas eller så :angel:

Fästingar har han aldrig haft problem med, en och annan mellan frambenen får man ta, men där känner jag efter ändå jämt innan jag skulle sadla.

Sedan brukar jag hålla koll mellan bakbenen och runt skapet för där kan han bli knottbiten. Brukade ha på skillingarydsalva mellan fram- och bakbenen, samt under magen och fram på bogen.
Ev. lite på huvudets undersida också.
+ flughuva.

Vissa hästar drar nog till sig mer och är mer känsliga än andra.

Att äta insekter tror jag bara är nyttigt.. eller kan ju inbilla mig det i alla fall :p

Nej det förstår jag oxå men dina frågor var lite roliga :D
Det finns väl björn här, har bara stött på en .Men jag tycker det verkar vara mer björn i södra delen av landet, här är det inte ofta man hör ngn som träffat en.
Är livrädd för björnar så skulle det finnas mkt såna här skulle jag flyttat för länge sedan :smirk:

:rofl:

Vad gjorde du/hästen när ni träffade på en björn? :eek:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 627
L
Hästmänniskan Hoppas jag har lagt denna tråd i rätt forum, men annars får moderator flytta den :) Jag har min foderhäst tillsammans med min syrras...
Svar
8
· Visningar
1 191
Senast: Love_Maya
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 264
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama