Hur gör ni när ni löshoppar?

P

Panter

Låter hästen springa runt runt och jagar på den?

Stoppar hästen efter varje runda?

Stoppar, leder en bit och släpper iväg den?

Stoppar ger havre, leder en bit och släpper iväg den?

och så vill jag veta:
Hur ofta ni löshoppar?
Hur många gånger ni låter hästen hoppa varje gång? &
Hur högt?

:D :d

Sv: Hur gör ni när ni löshoppar?

Jag gör så här: sätter upp plastband (som går av om hästen springer på det) mellan hinderstöd längs långsidan med hinder och en kortsida ( får man problem med att få in hästen i "fållan" kan man öka på plastbandsinhägnaden), i början hoppar de ett hinder, sedan två eller flera med olika avstånd. Leder hästen över bommar första gången, börjar sedan hoppa den över små kryss, i början har jag flera medhjälpare, med vana hästar kan jag vara själv, det är mycket viktigt att hästen alltid manas på bakifrån. Ska den gå något test övar jag på hinderstorlek som finns med i testet, äldre hästar hoppar jag mest flera studs på 50-60 cm eller ett par hinder på ca 1,20 m som max, har jag någon som verkligen vill hoppa högt eller stort får den göra det ( har ett sto som går som bäst på stora oxrar). Hoppar aldrig mer än 6-7 "varv", det tar max 10 minuter och max 1 gg/vecka, min erfarenhet säger att de då brukar tycka att det är kul att löshoppa nästa gång. Det är bra att kunna gå fram och ta hästen när som helst så jag brukar lära hästarna att stanna när jag vill och brukar då ge dem en morotsbit, jag går ej vidare med hoppningen förrän de tuggat ur. När hästarna är vana kan man trixa en hel del och t ex lägga ut galoppbommar mellan hindren för att öva dem att korta resp. länga galoppen mellan hindren. Blir det för svårt, backa ett steg och avsluta med ett bra språng på lägre nivå.

Jag låter hästen hoppa en gång sen stanna om jag behöver fixa till hindren höja/sänka eller så, annars får den springa ett varv till.
Båda två vet vad det handlar om och tycker det är skoj så ibland har jag fått stanna dom så dom inte kommer springande och ska hoppa medan jag höjer/sänker hindren. :D
Ja mina hästar är knäppa.
Brukar bara leda dom ett varv när hindren inte är uppbyggda än, och sen släppa dom så dom får springa över bommarna en gång innan jag
bygger upp några hinder.

Löshoppar ca 2-3 ggr/månad, oftare på vår/sommar då ridbanan inte är så tung. Stoet får hoppa en eller två ggr mer än valacken, han hoppar väl 6-7 ggr, hon 8-9, men det varierar. Båda är vbltravare.
Det handlar om gymnastikhoppning för båda två, låga hinder, 3 st brukar jag ha.

Valacken har hoppat 1 m en gång bara för jag skulle kolla hur han grejade det och om han fortfarande tyckte det var kul även fast hindret blev högre.
Han är 3 år och travtränas.
Jag hade löshoppat honom 2 ggr tidigare då, innan han kom till mig hade han inte ens sett en bom.
Stoet är 13 och har löshoppat 1,20 m.
Hon tycker det är skitskoj att hoppa litegrann ibland.

Vi sätter upp hinderstöd runt i hela ridhuset ca 5 meter innanför spåret och drar sedan band runt (som går sönder om hästen springer mot givetvis) och sen så leder man hästen över bommar först sen släpps den och för springa över dem.
Sen byggs det upp 2 hinder, ett lågt "hjälphinder" och ett lite högre, vi brukar börja rätt lågt. Sen så får hästen vila emellan varje runda.
Vi har en som har ett grimskaft som h*n trär igen på "fel håll genom bettringen som går med hästen till ett visst ställe sen släpper h*n och hästen får koncentrera sig själv utan nån som stör.
Vi löshoppar dock inte så ofta eftersom det är ridskolehästar det rör sig om.
Det är alltid en ridlärare med när vi löshoppar det är SJÄLVKLART!!

Jag skulle vilja lägga till ett par frågor

- Ser ni till att löshoppa i båda varven? Om ni inte gör det - varför? Om ni gör det - varför?

- Kör ni samma "serie" varje gång?
Om inte - vilka variationer använder ni er av, och varför?

Löhoppar oftast i vänster varv annars kan hästarna hoppa rakt in i speglarna

Jag löshoppar i båda varven då jag vill att hästen ska bli så liksidig som möjligt. Det är ändå alltid jobbigare för hästen i ena varvet, precis som vid ridning.Vid tester hoppas det dock alltid i vänster varv vad jag har sett, eftersom speglar ska vara täckta kan det inte bero på det, men de flesta hästar är kanske starkare i sin vänstra sida?? Jag vet annars inte varför.

På äldre vana hästar använder jag mig ofta av flera studshinder, även tillsammans med t ex en oxer ett galoppsprång bakom. Ett annat exempel är att sätta upp fem hinder på långsidan med varierande avstånd med ett, två eller tre galoppsprång mellan.

Ibland tror jag att folk gör som alla andra helt enkelt för att de inte tänker längre än näsan räcker :p (tänker på att det oftast löshoppas bara vänster varv och oftast inget annat än typ 5½ - dvs ett hjälphinder och en oxer som breddas och höjs). Om hästarna är starkare i vänster varv så beror det ju på något också....
(tänk på att det mesta görs från vänster sida, leda, lägga på sadel, sitta upp och så vidare)

Allt som inte passar in i vanlig ordning sticker ut och är "kaxigt" (man tror att man är någon).

Jag tror absolut att det är viktigt att löshoppa i båda varven just för liksidighetens skull.

Det tror jag! :p

Vad börjar du med för övning på orutinerade hästar/unga hästar? Ett hjälphinder med oxer efter ett galoppsprång?

Eftersom jag har börjat löshoppa flera hästar på hösten som 2-åringar inför treårstesten har jag använt mig av den vanligaste metoden som även används på treårstesten, dvs ett hjälphinder + en oxer. Det har jag gjort eftersom jag tror att om de känner igen uppställningen på testen så underlättar det lite där, det är ändå så mycket nytt runt omkring då. Börjar allra först med ett kryss, sedan två kryss, sedan ett kryss+kryssoxer och sedan rättuppstående+vanlig oxer, höjer succesivt fram till testet.

Jag sätter ett platsband runt hela ena långsidan + båda kortsidorna, sätter fast det i hinderstöd som jag ställt ut. Sen bygger jag upp oftast två hinder (som en kombination med många galoppsprång imellan). Oftast blir det första hindret ett kryss eller räcke och det andra blir en oxer. Jag börjar med att bara lägga upp ett litet kryss ca.60 cm. Sen höjer jag mer och mer men som jag vet att hon klarar och inte överanstränger sig. Med min förra ponny (D) som jag aldrig hopptränad med själv löshoppade 120. Nu har jag en ny stor häst som jag aldrig löshoppat än!

plastband på ena långsidan +halva kortsidorna fastsatta med hinderstöd
ett kryss på ca 50 cm i början, 4 galoppstrång
en parralelloxer som höjs efter behov
ev. ett lika högt kryss på andra sidan, 4 galoppsprång
(utsprångshindret har vi inte alltid, vi brukar ha det mest på gammelgubben när vi löshoppar honom, för att han ska koncentrera sig mer och inte bara flänga iväg efter.)

hoppar hästarna i båda varven för liksidighetens skull.
kör den vanliga "spring - släpp - ropa in - beröm"-metoden.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 534
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar