hur gör ni när ni lastar och åker med åringen

Rotterö

Trådstartare
När ni lastar och åker i väg med åringen ensam första gången
Vi ska lasta och köra i väg vår hingst på bete. Han går med mamma fortfarande. De är ihop på dagtid nu.
De kommer bara att delas den dagen vi åker.
Ska mamma stå i stallet?
Binder ni upp fölisen. Berätta hur ni gör . :confused: :confused:
 
När jag sålde min åring som aldrig varit lastad.
Stod mamma kvar i stallet. Han gick rätt upp i transporten som han aldrig gjort något annat...till allas förvåning. Han bands upp som en vuxen häst (148 cm hög). Sen stod han snällt hela vägen och gick försiktigt av.
Detta är en väldigt trygg och harmonisk häst. Människor tycker han dessutom är toppen, för de klias så bra :D
 
Småttingarna brukar sällan göra annat än gå på som om de aldrig gjort annat. De har inga referensramar än. Ev protester brukar komma när de åkt ett par gånger.

Jag sätter generellt sett INTE fast dem om de är under 12 månader, då strippar jag släpet och tar bort all inredning, låser skötardörren och ströar rejält. De har ofta lättare att balansera baklänges och då kan de vända sig som de vill.

Min lilla åkte med mamma totalt fyra gånger och då var stoet uppbunden men fölet löst. Fölet vände sig och åkte baklänges båda gångerna.

Sen när hon var ett halvår så skulle hon åka själv, och då fick hon åka i helt strippat släp första gången. Stod framåtvänd och åt hela vägen. Andra gången lät jag bommen fram vara kvar och hänge upp mat. Hon stod fram men med huvudet under bommen, jag insåga tt hon ville äta från golvet, så jag la maten på golvet och hon stod och åt.

Båda de gångerna gick hon på direkt och stod fint.

Sen tredje gången, det var i feb, då var hon 10 månader, så fick hon åka både smalt och uppbundet ihop med valacken. tyvärr sammanföll det med första protesten (som sagt, det brukar ta ett tag innan protesterna mot att gå på visar sig). Hon åkte dock utan problem, stod lugnt och fint och åt. Jag binder dem dock helst i sidoringen när de är så små, så de inte får samma 'dragkraft' om de provar dra, och inte känner sig lika fastlåsta. Två resor åkte hon så utan minsta problem (utom lastning), hon stod fint och lugnt och åt.

Förra unghästen kom när hon var 11 månader, det var första resan och då åkte hon i strippat släp.

När hon var två åkte hon nästa gång, uppbunden och som vanligt och inga som helst problem. Jag lastade och stängde själv på 3 minuter, jag skickade in henne och stängde och sen åkte vi. Åkte både bredd och smalt och med och utan sällskap utan minsta problem.

Det är sällan något problem i början, OM det blir det det kommer de sen =) Jag låter de under 12 månader åka lös första gången, sen binds de upp (och såklart är de vana att vara bundna annars med)
 
Tyvärr blev situationen sådan för vår inköpta åring..som aldrig tidigare hade åkt trailer...att det blebv nödvändigt att lasta in och åka akut till klinik.
Hon är otroligt känslig i alla situationer...men efter mycket övertalning lyckades vi få på henne på släpet.
Vi körde henne i ett helt tomt släp...och hon stod som en klocka hela vägen de 10 mil enkel resa vi hade att köra.
På återresan var hon något mer motvillig att gå på...men även det gick till slut...och hon stod om möjligt ännu bättre på vägen hem.
I efterhand kan vi se att det gjorde mycket för hennes fostran att åka själv (hon var vid tillfället 9 månader och helt avvand)
Vår egenuppfödda åring...bryr sig inte alls...går på själv..åker helt obekymrat...men å andra sidan blev det ganska mycket resor till diverse fölvisningar...så hon har vant sig..:))
Men...bundit upp dem har jag aldrig gjort ännu..
 
Vad är strippat släp?

Att han inte åkt innan berodde på att hans mamma inte tycker om att transporteras. Går det då att undvika att föra över det (enda) dåliga beteendet är det bra.
Han bands i sidoringen och var van vid att bindas upp + mkt hanterad.
Hoppas att det fungerar bra i framtiden med transporterna hos de nya ägarna. :)
 
När min lillkille åkte till hingstsällskap (7timmars resa) så stod han uppbunden med mellanvägg. Han var då 9 mån och ganska krallig (welsh cob). Gick rätt in och stod som en klocka hela vägen ner. Han var iof rätt van att åka släp/lastbil då han varit på många utställningar under sommaren.
 
Hej!
Cactus åkte till sin nya ägare när hon var nio månader. Stod uppbunden och åkte smalt. Resan tog 7 timmar och hon var hur lugn som helst. Åkte dock mycket i somras, fram o tillbaka till hingststation, fölmönstring osv..
Men visst bävade vi oss för hur resan skulle gå, men som sagt, hon var helcool....

Nina
 
Strippat släp är när man blockar bort all inredning som bom och mellanvägg och låter hela transporten vara en box istället.

Jag göra oxå alltid så om de är små, men när de är runt 10 månader binder jag dem i resårtransportgrimskaft i bommen istället. Jag tränar tidigt på att mina föl ska vara vana att stå uppbundna. Jag låter alltid mina hästar åka brett om jag inte ska ha in två förståss.

Jag tycker det är bra att man lasttränar och åker lite granna med fölen för att de ska vänja sig redan vid sidan om mamma. Sen vet jag med mig att det är svårt att ta sig tiden att bara ut och "åka" en liten runda..

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: hur gör ni när ni lastar och åker med åringen

JAg behöver tips på transport av 7,5 månaders "föl" eller åring :) Hon har aldrig åkt tidigare, är inte uppbunden mkt heller, hur gör jag det så smärtfritt som möjligt? Är det bra o ha stoet med(stoet är inte mitt), eller funkar det o åka själv, är det bättre att åka strippat i denna åldern (om hon åker själv) Eller kan ponny sällskap vara bättre? Jättetacksam för snabba svar!!:crazy:
 
Sv: hur gör ni när ni lastar och åker med åringen

Jag skulle åka utan stoet och med liten lös i tomt släp (dvs ingen mellanvägg, ingen bom etc). När jag hämtade hem min lille hingstunge så gjorde vi så och vid lastningen så ställde vi mamma framme vid skötardörren och när han gått på (helt utan bekymmer) så fick de nosa på varandra en stund och sen stängde vi bara skötardörren och de gnäggade inte ens efter varandra en enda gång. Då hade de varit åtskiljda på nätterna i några veckor men inte på dagarna. Han åkte lite framlänges och lite baklänges men mest framlänges och hade silage att äta lagt på golvet längst fram. Eftersom han åkte från Sundsvall till Sthlm så blev det en rätt så lång resa, men han skötte sig jättefint och vi stannade ofta för att titta till honom. Varje gång vi stannade så stod han bara helt lugn och åt... :bow:
 
Sv: hur gör ni när ni lastar och åker med åringen

Tack för ditt svar! :bow: JAg är väl lite hönsig! Men det låter absolut vettigt och göra som du gjorde! JAg har som tur bara 20 min resa!
 
Sv: hur gör ni när ni lastar och åker med åringen

Gör som de flesta här, strippat släp med mycket strö och INGEN GRIMMA. Så åker de när de åker själv och även när vi hämtat hem unghästar som vi inte känner.
Våra egna ungar brukar åka ett par gånger varje sommar med mamma till utställningar, premieringar osv, ett av våra ston är inte så förtjust i att åka längre så vi har haft med en annan häst som stand in för henne när hennes ungar varit iväg.
Framåt höstkanten tar jag gärna med en unghäst när vi åker iväg och tränar med dotterns häst, så får de prova på att åka uppbundet tillsammans med henne och så blir det en stunds social träning i ridhuset eller på ridbanan samtidigt, och så gör ju jag också lite nytta !
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 113
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 829
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp