hur gör ni när ni går hemmifrån?

Sv: hur gör ni när ni går hemmifrån?

Är det nån som har tips till mig som har två hundar en på 5-6mån och en 1.5år som tycker om att få se matte städa varje gång hon kommer hem..Innan vi köpte valpen så har det inte varit nått problem ..

Min stora hund säger ja bara hej då till.. den lilla får ligga i sin bur då hon annars biter sönder allt i hennes väg.. e fortfarande som en liten valpis.. e 2 år nu.. men det funkar för henen att ligga i buren.. blir ej så ofta då ja e hemma hela dagarna.. bara om ja ska åka o handla eller ngt sånt..

Jag brukar alltid sätta på radion när jag går hemifrån, för min hund verkar bli lite lugnare när det är musik på. Men han avskyr att vara ensam och ibland hittar han på en massa bus, bland annat så har han rivit sönder två mattor, haft sönder dörrhandtaget och vält ut sin vattenskål:(

Kl

Till familjens rottis säger jag bara.
Hejdå Dust (eller Dusty som han heter, eller älskling, hjärtat eller något annat finurligt namn som ploppar upp för stunden), vi ses sen, okej?

Antingen tittar han sorgset efter en eller så ligger han på sin filt och tittar sorgset efter en.

När vi sedan inte är hemma leker han med katten, sover och/eller lyssnar på radion.

Vid dåligt väder (om han är blöt) får han bara vara i köket och hallen, annars får han vara i hela huset, brukar då gå in och lägga sig på mattan i mammas och pappas sovrum, svalaste rummet nämligen :p

Vår lilla skrutta (min och pojkvännens) är bara åtta veckor lite drygt, så det dröjer ett bra tag innan hon får vara själv hemma.

ni som stänger in era hundar i burar - hur stora burar har ni och vad e de för ras? hur länge sitter dom i den?

bara nyfiken! ;)

Ingen aning hur stor den är, men den är väldigt stor :) Han kan lätt stå i den och den är både bred och hög så han har det bra där.
Han sitter max 1 timme i den, oftast bara 30 minuter när man åker och handlar, annars är han med överallt vart vi än åker.

Stänger in honom i ett av sovrummen och går. Anledningen till att vi började stänga in honom i ett rum var att han som liten gärna hittade saker att bita sönder, och det funkade så bra och han trivs så bra där inne att det har fortsatt så.

*knapplån*

Jag gör inget speciellt. Ignorerar hunden för att inte stressa henne. Försöker för mig själv tänka att jag bara ska in till studion och hämta nånting. Sisko läser mig alldeles för väl och om jag låter min egen stress komma upp till ytan så blir hon stressad och då har det hänt att hon rivit på dörren, ylat, gråtit...
Men utöver min egen stress gör jag inget speciellt. All mat o sånt plockar vi alltid bort på en gång ändå, eftersom katterna busar mer än Sisko. Och vattnet fyller jag på av ren rutin.

(Stressen har blivit bättre nu på hösten. Hon hatade lägenheten i Örebro och påverkades säkert massor av mitt eget mående och när vi flyttade in hit var hon inte riktigt van vid att höra folket på företaget under och kunde yla i 10 minuter efter att jag gått, men nu bryr hon sig typ inte.)

Brukar ge Sisko lite kli bakom öronen innan jag börjar göra mig i ordning istället för en klapp på vägen ut.

Min vovve stängs in i köket , men stänger inte dörren utan ställer för ett kompostgaller istället, känns mindre instängt då:angel:
Han sover hela tiden när jag är borta så hittar inte på något bus, men man vet ju aldrig så därför är hans yta begränsad till köket:D

Säger hej då och att jag strax kommer hem, ger honom några av hans leksaker och kanske något ben att tugga på om jag ska vara borta länge! Lämnar radion på.

så tänker jag med. när jag stänger för till de andra rummen så är det kompostgaller som gäller. tänk själv att alla dörrar ärstängda - väggar överallt! jag tror dom tycker de e bättre med galler. då kan dom ju fortfarande hålla utkik i resten av huset så inget händer! :D

väldigt många som stänger in sina hundar i burar ändå! det trodde jag inte. intressant!

jag har haft min förra hund i en "bur" då han åt på allt han kom över.. det var 8 kompostgaller som jag gjorde en hage av. funkade skitbra. det kändes bätre för mig då det ändå blev som ett rum att vara i.

Min är också i komposthage. Funkar kanon & man vet vad man har honom, ang sladdar å annat hemskt han kan råka bita på :crazy:

Ser till att hon är rastad innan, att hon har mat och vatten
och ger nåt ben att tugga på:)

Säger inget speciellt när jag går. Om de står vid dörren kan jag säga -ni ska stanna hemma.

Det har hänt att vi haft söndertuggade saker på golvet, men det gåtr långt mellan gångerna som tur är, och det är typ första arbetsdagen efter semestern, som i protest...

För en månad sedan var iofs halva skafferiet utdraget på golvet, men det har jag "glömt";). Sovrumsdörren är alltid stängd dock eftersom vi har både katt och hund och maken är allergisk. Vet jag att jag blir borta ett tag så har jag ett kompostgaller för vardagsrumsdörren också.

Jag stänger grinden så att Eya får vara i hallen (hon är inte 100& tuggfri) och låter Midas vara i resten av lägenheten.
Säger inget speciellt, går bara ut.
Däremot så har jag fått bli VÄLDIGT noga med att låsa dörren (de gjorde jag aldrig förut) för Eya öppnar den om hon får chansen..

Grannen ringde mej för ett par månader sedan å funderade på varför min hund sprang runt på gården och härjade UTAN MATTE :o:crazy:
Hon hade förståss öppnat dörren och smitit ut, och där hade hon himla skoj ;)

Min hund gillar att vara själv och sova. Det ända jag gör är att ta bort värmeljusen ur sina ljuslycktor. Hon gillar nämligen att äta ljusen. Sen säger jag hejdå Nala.

:)

Om hundarna ska vara inne (beroende på omständigheterna), så säger jag "stanna inne - vi ses snart - hej då" och går. När jag går ner till garaget sitter två besvikna jyckar på kökssoffan och tittar efter mig. Inga problem med hyss.

Kan dom vara ute, så säger jag nåt i stil med "stanna hemma och vakta - vi ses snart - hej då", dvs nästan samma sak men poänterar att dom ska hålla sig hemma på gården, kliver in i bilen och brummar iväg. Inga hyss här heller.

LIA.

Jag säger "Zelda stannar, matte kommer" o så brukar jag slänga ett par godisar på golvet i köket precis innan jag går (så att det inte bara blir tråkigt att bli lämnad plus att hon inte står o tittar efter mig när jag går ut genom dörren). Missar jag denna ritual skäller och gnäller hon så att det ekar i trappuppgången... Med ritualen går hon bara och lägger sig i sängen eller soffan (har spanat på henne genom fönstren!) o är lugn tills jag kommer tillbaka. :) Hon har aldrig tuggat sönder något (utom insidan på ett par skor när hon var valp).

Det är själva lämnandet hon tycker är jobbigt, vilket märks om jag varit tvungen att springa mkt ut och in genom dörren (tex vid flyttar etc), då försöker hon ibland tränga sig med ut och kan skälla.

Låter även radion eller tv:n stå på.

jag brukar stänga dörren till vardagsrummet, sätta på radion och ge honom lite godis. Säger också "kommer snart" och går ut.
En lite omständig procedur, men han känner sej tryggast i hallen under trappen där han har sina saker, så då kan han ju få vara bara där när man går hemifrån. Huset är ju gigantiskt.
Hos min pojkvän som bor i längenhet brukar jag nog bara säga kommer snart. Men där har han inte varit själv i mer än en kvart änsålänge. Man får se i framtiden.

Jag lägger ett tuggben på hans bädd så han går och lägger sig, låser dörren ut till hallen (myyycket goda läderskor ;)) och ytterdörren innan jag går.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023