Hur gör ni när ni flyttar häst?

Andromedae

Trådstartare
Ja, det finns ju många olika läror, och jag är alltså intresserad av hur ni gör!

Frågeställningen gäller alltså hur ni gör när ni flyttar en häst mellan stall. Både om det är en ny häst eller om ni har haft hästen länge. Vad finner ni för fördelar och nackdelar med ert sätt?

Sv: Hur gör ni när ni flyttar häst?

Jag ska följa denna tråden :) Ska flytta min häst till eget stall längre fram i tiden samtidigt som blivande kompis ska flytta in. Ingen av hästarna har ju då varit i stall/hage tidigare och inte heller träffat varandra. Tips på det?

Vi har fått hem många ponnyer genom åren och alltid haft mammas sto hemma enbart. Kommer de sent så ställs de in i boxen (helt utan galler och endast en mycket smal gång mellan boxarna), kommer de på dagen så släpps de direkt ut i hagen. Har aldrig varit några problem alls. Men då är ju mammas sto van vid stället och rätt stabil så den andra hästen har ju mest bara hängt på.

Helst släpper jag ut min häst till dom andra i hagen direkt om det går.
Först går vi en liten runda på gårdsplanen så att han kan kolla lite.
Kommer vi sent så får han givetvis stå i box under natten och så åker jag dit på morgonen för att vara med vi första utsläppet.

Försöker att göra så liten affär som möjligt av det och det har alltid gått bra.

Ska man släppa ihop två nya hästar på ett nytt ställe så hade jag nog först släppt ut en i hagen så den hinner kolla var staketet är och sen släppa ut nästa.
Dom kan ju bli lite distraherade av varandra och missa att hagen tar slut och vipps så är dom genom staketet.

Senast ändrad:

Kommer jag sent på kvällen så får hästen stå på box under natten.
Kommer jag tidigare, när det är ca2 timmar kvar innan det blir mörkt (blir ju olika beroende på årstid) så släpper jag ihop hästarna direkt i hagen.

Sen låter jag hästen vara i några dagar, lite beroende på hästens temperament och hur lätt den har att anpassa sig till nya miljöer.. och sen rider jag som vanligt.

Har dock ett sto just nu som jag precis flyttat på. Har varit på det nya stället i 1½ vecka och är fortfarande hel snurrig och stressad när hon blir själv i stallet osv. Men hon verkar må bättre av att jobba lite och tänka på annat. Efter ca 10min ridning är hon mycket lugnare.. och när jag ska rida på nya ställen (ut) så har jag hennes "kompis" med mig. (de gick i samma stall förut & har flyttat samtidigt) "Kompisen" har stått i det här stallet tidigare och är en trygg individ.. Den hästen har en positiv inverkan på min häst, så de har fått vara lite "tajta" nu i början.. men tar in min ensam lite då och då för att hon ska vänja sig.

Jag låter de i stallet jag ska flytta till välja vilket har resulterat i att i ett fall fick hästarna stå inne en stund ihop och sen ut tillsammans, i det andra fallet släppte vi ihop dem direkt. Båda har fungerat lika bra. Min äldfre häst är en soft brud så henne har jag jobbat som vanligt dagen efter. Unghästen är lite snurrigare så hon får ngra dagar ledigt, men hon har en del ledigt jämt eftersom hon är just unghäst.

När vi tagit hem ny häst har vi tagit in i boxen en stund, i sällskap med andra hästar/ häst.
Sen har vi släppt ut den nya i stallhagen som är plan,där det inte finns nåt att springa på, som stenar osv.
Finns det inget gräs, lägger vi ut 2-3 högar hö.
När den har lite koll på staketet släpper vi ut den andre och låter dem hälsa och sen låter vi dem vara i den hagen ett par timmar. Sen tar vi ut dem i stora hagen om det är lugnt.
Vi har aldrg haft några problem med ihopsläpp.

Jag har gjort på lite olika sätt. Finns det möjlighet har jag gärna hästen ett par dagar i egen hage innan man släpper ihop med andra hästar. Då blir ofta ihopsläppet mycket lugnare och det brukar sällan hända någonting eftersom de redan fått ungefär samma lukt. Om det är tänkt att hästen ska gå med andra direkt så släpper jag gärna med bara en häst i taget. Gjorde en gång misstaget att släppa min häst direkt i en flock med ca 10 andra, och det slutade med att min häst blev utmobbad och fick väldigt svårt att komma in i flocken. Kom in med nya sår osv varje dag i nästan en månads tid. Fick bland annat en ordentlig lårkaka som gjorde henne halt och stel.

Om hästen inte är van vid ny miljö kanske det är klokt att lägga in en vila för hästen i samband med flytten så att det inte blir så mycket för den. En flytt kan röra om i huvudet på många hästar och de kanske inte alltid blir sig lika.

Nyckeln till en lyckad flytt är nog enligt min mening att ta de lugnt. Stressa inte och lyssna på hästen och se hur den reagerar. Lyssna på hästen helt enkelt : )

Ska man släppa ihop två nya hästar på ett nytt ställe så hade jag nog först släppt ut en i hagen så den hinner kolla var staketet är och sen släppa ut nästa.
Dom kan ju bli lite distraherade av varandra och missa att hagen tar slut och vipps så är dom genom staketet.

I de banorna funderade jag också. Mitt lilla odjur känner jag rätt väl och det hade varit skönt att få hem honom några timmar först och sedan hämta den andra hästen. Han är rätt lättstyrd från marken och lite smått "mattig" så ensam känner jag mig rätt lugn med honom. Han är dock mer osäker med andra hästar.

Bör man välja en större/mindre hage att släppa i först (1 ha hagmark som troligtvis ska delas i 3 lika hagar men det kan man ju ändra i början)? Typ, lättare att påkalla uppmärksamheten i en mindre tänker jag :p Här är väldigt öppet, läs helt platt och bara att fortsätta över ängarna när staketet tar slut, i mil efter mil... Min häst är mer van vid kuperade "instängda" hagar som inte alls inbjuder till att hoppa staketet (vilket han heller aldrig gjort eller visat tendenser till att göra).

Jag låter de gärna stå i box över natten innan de släpps ihop på morgonen efter. Kommer den nya hästen tidigt på dagen blir det dock hopsläpp direkt. Den nya hästen släpps ensam i hagen en stund, sedan släpps de andra in en efter en. Stor hage utan skarpa hörn så att det är lätt att komma undan. Lägger gärna ut mat också men då i ganska riklig mängd och i många fler högar än det finns hästar.

Bör man välja en större/mindre hage att släppa i först (1 ha hagmark som troligtvis ska delas i 3 lika hagar men det kan man ju ändra i början)?

Jag föredrar att släppa ihop hästar som är nya för varandra i ganska stora hagar så att hästarna kan skapa utrymme mellan sig om de vill, och hagen ska helst inte ha några långsmala hörn där den ena hästen kan hamna i instängt läge.

Exakt vad som är en ganska stor hage är ju en öppen fråga, sist jag släppte ihop mitt sto med nya kompisar var hagen kanske 120x70m. Det räknar jag som ganska stort. Jag vill inte släppa ihop dem i någon liten rasthage på tex 300m2 (vill öht inte ha sådana hagar).

Jag minns bara sista släppet för 8 år sen och då fick han gå ut i hagen efter en liten stund. Jag hade talat om för dom i stallet att min häst var ranglåg så det skulle inte vara några bekymmer. Det var bara det att HAN inte hade hört vad jag sagt:cool:. Han for omkring som om han ägde hagen, men sen lugnade det ner sig.

När det kommer en ny häst till vårat stall så ställer vi den alltid i boxen brevid ledarhästen... så dom kan "göra upp" med galler emellan, ledarhästen kan "förklara" för nykomlingen hur det fungerar på gården osv... dagen efter släpper vi ut alla tillsammans och det har ALDRIG varit några som helst problem... aldrig några bråk eller skador!

Gör man så ser man ju även om dom kommer överens... gör dom inte det så kanske det inte är läge att släppa ihop dom!

Funkar superbra!!!

Jag skulle ALDRIG bara släppa ihop dom i hagen på en gång... risken att nån blir skadad är alldeles för stor! Vet många hästar som har fått ben, käke och annat avsparkade!

Å du tror inte att en häst kan få ett ben eller käke osv avsparkad ändå?
De kan ju ha "diskussioner" i hagen 1 år senare liksom...
Å vill det sig illa kan de ju få en smäll på fel ställe då med...

Jag böt stall till min häst senast i söndags.

Jag släppte in min till den övriga flocken.
Dock så passade vi på att flytta hästarna till "mat-hagen" när de var lite hungriga så de var mest intresserade av att äta..
Nu var inte heller de här flocken helt ny då han träffat dom på ridturer/träningar och även åkt vanlig hästtransport ihop även om det var länge sen.
Dock är den flocken han släpptes in i väldigt tight så det är inte helt lätt för honom att bli accepterad men det kommer sakta men säkert :)

Som vanligt blir det lite spring, stegrande och sparkande som är fullt normalt hästbeteende.
Brukar försöka tänka på att ha en hage med så bra grepp som möjligt så de kan rejsa runt relativt säkert.
Jag föredrar även att släppa i en kuperad hage för då blir de tröttare och brukar ge upp fortare :p

Intressant och lärorik läsning :O) Tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter då min häst blivit utsatt för både det ena och det andra. Men till första stället som jag flyttade hästen så såg jag till att komma dit på seneftermiddagen så att hon kunde stå inne direkt och då bredvid den som var i högst rang. Sen fick de stå där över natten och sedan släppte vi ut dem i hagen ihop. Det gick faktiskt bra då min var ranglåg.

Sen tyvärr så efter några månader när vintern kom och hästarna fick lite mat ( visste inte om detta när jag flytta dit utan antog att alla hästar får mkt mat under vintern) så lärde sig min häst att jaga och vakta mat osv, lång historia kort - slutade att jag fick åka in akut till klinik och operera henne för en sparkskada, stod på djursjukhus i två veckor, leta nytt stall undertiden eftersom stallägaren inte ville göra en egen hage åt min häst. Hamnade på ett ställe som var kaos, stod där två veckor innan jag fick nog och i stort sett tog mitt pick o pack och drog till nuvarande stället. Detta har resulterat i att jag fick en stressad häst som var helt hysteriskt orolig. Kom aldrig till ro och var på alerten hela tiden och högg mot andra hästar vid fodringstiden.

Min lärdom av detta är, ni som har häst på egen gård hemma, flytta aldrig. Man får det aldrig så bra som när man själv har ansvar och bestämmer över sina rutiner. Jag sväva visst ut lite :( sorrry

pulkaskurk: Sjävlklart kan det hända ändå! Hästar som har gått hela livet med varandra kan plötsligt en dag ha sparkat av benen på varandra... det är hästar vi har att göra med! Så självklart kan det hända ändå!
MEN det minskar risken att något händer! Har haft stuteri i över 25 år nu... gjort så här varje gång vi fått ett nytt sto på betäckning (10-15 ston/år) å det har funkat varje gång. Men för det så säger jag inte att det kommer att funkar varje gång! MEN det är ett BRA sätt! Ser jag på morgonen när jag kommer till stallet att den ranghöga hästen och den nya hästen inte kommer överens, då får den nya hästen gå i en egen hage första dagarna, bredvid de andra hästarnas hage. Å fortsätta stå vid den ranghöga hästen till den blivit accepterad! Det har hänt att vissa ston inte alls blivit accepterade, vilket lett till att dom fått gå i egen hage under tiden dom varit hos mig!

Är det nånting man vet med säkerhet när man håller på med hästar så är det att man INTE VET NÅNTING MED SÄKERHET!

kommer vi på kvällen står dom inne på natten sen släpps hästen:laugh: med ledarhästen en stund sen släpps dom andra ut tycker att det har funkat bra att göra så...

Flyttade nyligen m min häst, han fick gå i hage bredvid de andra några dagar och sen ut till stora flocken (8 st hästar), då först en stund med han som bossar i hagen, sen trillade resten in, en efter en. Gick superlugnt och han fullkomligt älskar sin stora hage med alla kompisar.
Han har under drygt 2 år gått själv i hage pga olika omständigheter, när jag köpte honom i våras fick han 2 kompisar, den ena gick det super med, den andra försökte sätta åt honom hela tiden :(. Han är ganska låg i rang och har lärt sig nyttan av att smöra :). Nu smög han fram till ledarhästen och kliade på honom, sen var han accepterad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
28
· Visningar
1 077
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar