Sv: hur gör ni när hästen stegrar?
^¨, enda gången mi nhäst har stegrat sig när jag står på marken bredvid var på vår första tävling på en annan ridklubb (hade tävlat innan på hemmaklubben) jag skulle sitta upp och kommer halvvägs upp i sadeln då börjar han hoppa runt co h sparka
så hoppar ned igen och precis när jag kmt ned på marken så bockar han framåt gör ett litet galoppsprång coh reser sig rätt upp ^^,
jag fick äkta närbild av det hela för jag befann mig nånstans vid hans mage med tygeländan i handen ^^,
kom fram till sen tsm. med min ridlärare at than bara var lite nervös så gick runt en stund sen funkade det 8)
sen ahr jag faktist bara suttit på hästarna när de stegrat. då driver man dem framåt ju självklart.
men min sköthäst som jag hade för 2 år sen en shettis (116cm hög) hade ägarna lärt henne stegra på kommando och hon tillgrep det i ridningen när det var något hon inte hade lust till!
så där satt man utan en sadel i sikte på en häst som plötsligt kunde tvärnita och resa sig innan man hann säga mu ^^,
löste det hela genom att snabbt kasta mig så långt fram på hennes hals det gick när hon började resa sig så kom hon aldrig längre än att framhovarna lämmnade marken ett par decimeter. (häll på att gå över bakåt några gånger för hon stegrade sig itne lite hon stegrade runt 10-20ggr per ridtur pga. istadighet hon var en äkta pissmärr ^^, jagade en i hagen med hovar och tänder oxå ;P)
men kan ju säga såhär att folk stirrade en Aning när den lilla söta shettisen tvärnita på deras infart och började trippa på bakbenen ;P