hur gör ni när hästen stegrar?

lovehorses

Trådstartare
Blev och fundera på en sak igår.

Man läser i böcker och hör människor säga "att om hästen stegrar när man gör något med den för hand ex promenerar så ska man inte backa bakåt för då visar man svaghet"

Inte sku jag vilja stå under en häst när den stegrar.:crazy:
Jag skulle vara rädd att den träffar mig med benen.

Hur har ni gjort eller hur tänker ni??

Sv: hur gör ni när hästen stegrar?

Man får vara uppmärksam på de signaler hästen ger.Nu har jag bara haft en häst som stegrat sig vid ridning,men man måste vara tydlig och helst inte låta den få stå stilla med bakbenen så att den kan samla sig och ställa sig på dem.Har man hela tiden rörelse i bakbenen så brukar det gå bra.

Sen kan man ju börja leta orsak om varför den stegrar sig.....har den ont?Ger man dubbla signaler (driver och samtidigt drar i munnen)?Blir hästen frusterad över att den inte förstår?Eller för att man gör för jobbiga saker....för länge?Det kan finnas flera olika orsaker.Det bästa är att ta hjälp av en tränare tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Var jag har fått denna fundering igår var att jag var och titta på ett fullblod som jag KANSKE skulle ta på foder.
Ägaren sa att om man kräver hästen för mycket eller e för hård mot hästen då ställer den sig upp mot ren protest, också när hästen blir för uppspelt och vill springa.

Min tanke är OM jag tar hästen och tänkte köra NH med honom i början då och jag kräver ex att backa med honom och han ställer sig på bakbenen vad ska man göra, om de säger att backar man bakåt så så är det en svaghetstecken.
Visst märker jag att hästen blir frustrerad före "katastrofen inträffar kan jag ta det lugnt.

Men vad kan man göra om det händer?

Var jag har fått denna fundering igår var att jag var och titta på ett fullblod som jag KANSKE skulle ta på foder.
Ägaren sa att om man kräver hästen för mycket eller e för hård mot hästen då ställer den sig upp mot ren protest, också när hästen blir för uppspelt och vill springa.

Min tanke är OM jag tar hästen och tänkte köra NH med honom i början då och jag kräver ex att backa med honom och han ställer sig på bakbenen vad ska man göra, om de säger att backar man bakåt så så är det en svaghetstecken.
Visst märker jag att hästen blir frustrerad före "katastrofen inträffar kan jag ta det lugnt.

Hästen i fråga verkar vid press reagera med att ställa sig.
Det självklara är ju att du måste backa om det finns risk för att du blir träffad av hovarna eller liknande. Däremot ska du direkt visa hästen att du inte accepterar detta beteende.
Använd dig av ett lång rep, gärna lite tyngre än en tunn longerlina men det går också bra. Vanliga grimskaft är alltid för korta, och det finns risk att du kommer i vägen för hästen. När hästen reser sig ska du tydligt avbryta detta genom att backa hästen. Det ska vara jobbigt för den att bete sig så. Funkar det inte att backa så flytta den i cirkel eller vad som helst. Det viktiga är att du överrumplar hästen genom att snabbt och bestämt avbryter den.

Jaga gärna runt den lite bryskt och be den igen göra det du ber den om. En del hästar reagerar väldigt stort på saker och i sällsynta fall kan hästen göra ett utfall mot dig om du går emot den. Men då har det gått väldigt långt och hästen har övertaget med det mesta i hanteringen.
Är du osäker så be om hjälp. Det viktiga är att du är tydlig i allt du gör.

Kör du "NH" och vill backa hästen och han reser sig så fortsätt svinga repet. Svinga repet bryskt och stå kvar. Förr eller senare brukar de backa och det är då du måste ha bra timing. Så fort hästen tar ett litet steg bakåt så slutar du helt att svinga repet och stå helt still. Vänta en liten stund och be hästen backa igen.
Upprepar hästen stegringen så gör samma sak igen.

Tålamod och konsekvent beteende lönar sig alltid. Det kommer gå bra för dig, :).

Man får vara uppmärksam på de signaler hästen ger.Nu har jag bara haft en häst som stegrat sig vid ridning,men man måste vara tydlig och helst inte låta den få stå stilla med bakbenen så att den kan samla sig och ställa sig på dem.Har man hela tiden rörelse i bakbenen så brukar det gå bra.

Sen kan man ju börja leta orsak om varför den stegrar sig.....har den ont?Ger man dubbla signaler (driver och samtidigt drar i munnen)?Blir hästen frusterad över att den inte förstår?Eller för att man gör för jobbiga saker....för länge?Det kan finnas flera olika orsaker.Det bästa är att ta hjälp av en tränare tycker jag.
Hej lovehorses!
Varför överhuvudtaget ta en häst med denna problematik på foder. Det finns massor med hästar som inte har dessa olater.
Cannelia

I och med att det är ett fullblod så är den antagligen känslig.
Jättebra att du kör NH. Du får ju bra kontakt med hästen och den känner sig trygg med dig. Du behöver i detta läget vara en tydlig ledare, då kommer hästen lugna ner sig. Jag har fullblod själv och de är fantastiska när de använder sin energi på rätt sätt.

Hästen blir frustrerad eller har helt enkelt satt detta beteende i system för att komma ifrån.

Jag tycker du ska låta hästen stegra över :) de gjorde ja med våran häst sen stegrade den inte mer bra va ? :)

Ta inte hästen!

En sån häst ska bara en som är mycket kunnig ta sig an.

Det kan mycket väl hända att alltihop handlar om den ägaren, en person som är hårdhänt, okänslig och härjar med hästen. Elller fel miljö för hästen öht. Alla passar inte att ha fullblod tyvärr.

Men i o m att den löser problem genom att resa sej så är den inte rolig för dej, och leta hellre annan häst. De allra allvarligaste olyckorna händer när hästar reser sej och går omkull över ryttaren.

Att leda en som reser sej är heller inte kul. Kanske skulle denna häst inte göra det i rätt händer, (troligt) men nu gör den det och din fråga i tråden gör att jag tänker att du är inte den pesonen som ska ta dej an hästen. För din egen skull, för att det ska vara roligt med hästar och att en häst reser sej så lätt är INTE roligt. Det kommer att innebära rädsla, osäkerhet som smittar av sej på hästen, den blir ännu osäkrare och svårare för dej. Du kan inte ha nån nh-gubbe boende hos dej och detta handlar om daglig hantering och ridning för att ha trevligt, inte vara rädd.

Det var inte det svar du ville ha (misstänker jag:idea:) Men det är det enda vettiga svar jag kan ge dej. Det finns massor av trevliga hästar på foder som INTE reser sej.

^¨, enda gången mi nhäst har stegrat sig när jag står på marken bredvid var på vår första tävling på en annan ridklubb (hade tävlat innan på hemmaklubben) jag skulle sitta upp och kommer halvvägs upp i sadeln då börjar han hoppa runt co h sparka :eek:

så hoppar ned igen och precis när jag kmt ned på marken så bockar han framåt gör ett litet galoppsprång coh reser sig rätt upp ^^,

jag fick äkta närbild av det hela för jag befann mig nånstans vid hans mage med tygeländan i handen ^^,

kom fram till sen tsm. med min ridlärare at than bara var lite nervös så gick runt en stund sen funkade det 8)

sen ahr jag faktist bara suttit på hästarna när de stegrat. då driver man dem framåt ju självklart.

men min sköthäst som jag hade för 2 år sen en shettis (116cm hög) hade ägarna lärt henne stegra på kommando och hon tillgrep det i ridningen när det var något hon inte hade lust till! :eek:

så där satt man utan en sadel i sikte på en häst som plötsligt kunde tvärnita och resa sig innan man hann säga mu ^^,
löste det hela genom att snabbt kasta mig så långt fram på hennes hals det gick när hon började resa sig så kom hon aldrig längre än att framhovarna lämmnade marken ett par decimeter. (häll på att gå över bakåt några gånger för hon stegrade sig itne lite hon stegrade runt 10-20ggr per ridtur pga. istadighet hon var en äkta pissmärr ^^, jagade en i hagen med hovar och tänder oxå ;P)

men kan ju säga såhär att folk stirrade en Aning när den lilla söta shettisen tvärnita på deras infart och började trippa på bakbenen ;P

När min häst var unghäst stegrade hon sig ibland. Jag blev rädd första gången och skrek till av förvåning. Hästen undrade vad det var som lät och gick förvånat ner på alla 4 igen. Så efter det skrek jag till när hon stregrade sig eftersom det funkade så bra!! :idea:
Men min häst är inte rädd av sig. Men hon kunde vara väldigt dum och envis.

Det självklara är ju att du måste backa om det finns risk för att du blir träffad av hovarna eller liknande. Däremot ska du direkt visa hästen att du inte accepterar detta beteende.
Använd dig av ett lång rep, gärna lite tyngre än en tunn longerlina men det går också bra. Vanliga grimskaft är alltid för korta, och det finns risk att du kommer i vägen för hästen. När hästen reser sig ska du tydligt avbryta detta genom att backa hästen. Det ska vara jobbigt för den att bete sig så. Funkar det inte att backa så flytta den i cirkel eller vad som helst. Det viktiga är att du överrumplar hästen genom att snabbt och bestämt avbryter den.

Jaga gärna runt den lite bryskt och be den igen göra det du ber den om. En del hästar reagerar väldigt stort på saker och i sällsynta fall kan hästen göra ett utfall mot dig om du går emot den. Men då har det gått väldigt långt och hästen har övertaget med det mesta i hanteringen.

kommer aldrig funka på min. :grin:

Inga repviftningar på en fulllblodshäst. :mad: Det är fullkomligt onödigt och du kommer bara att jaga upp hästen.

Ts: dessa råd ska du inte följa om du tar hästen, vilket jag i o f s inte anser att du ska göra....

Spelar ingen roll om det är ett fullblod eller någon annan ras.. Det har knappast med rasen att göra.

Det är timingen som gäller. Vifta eller inte- det avgör hon själv.
Att en häst stirrar upp sig är inget farligt. Gör man det på rätt sätt så kommer hästen fatta och lägger energi på nå´t bättre.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 121
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama