Hur gör ni när det kommer nya hästar?

A

Anneli 07

Vilka regler har ni i ert stall då det kommer nya hästar? Släpper ni ihop dem direkt eller får de gå brevid varandra först och bekanta sig?
Imorgon kommer två nya halvblod till vårt stall, dessa två känner inte varandra och de känner inte våra två hästar som går där nu.
Vi tänkte låta dem gå i två olika hagar de första veckorna och sedan släppa ihop dom, hur gör ni och varför?

Sv: Hur gör ni när det kommer nya hästar?

I stallet jag har häst, låter vi nya hästar gå i hage bredvid den häst de så smånigom ska gå tillsammans med.
På bete likaså, men förra sommaren släppte stalläagre och hästägaren till den nya hästen ihop med en annan häst på betet. Ägaren sa att hästen är jättesnäll så de släppte ihop direkt. Det sluta med att alla hästar rejsa som idioter i alla hagarna och blev helt uppstirriga. Min häst reste sig mot staketet och landa på stolpen som lyckligt nog var en mjuk och rund plaststolpe och fick en stor blodutgjutning mellan frambenen och uppskrapad bog + rivet staket.

Så det bästa är att de får bekanta sig i god tid med varandra som ni tänkt.

Vi låter den nya gå i en hage bredvid de andra en dag, och stå åtminstone en natt inne med de andra. Det är ofta lugnare om de kunnat nosa genom boxgallret lite.
Sen släpper vi in den nya i hagen, och därefter en och en av de andra så det går lugnt till.

Släpper inte ihop med flera olika hästar helst, försöker ha flera hagar o färre hästar i varje..Men om det ska bytas hagkamrat så får de alltid stå brevid varandra i boxarna först o sen släpps det ihop om det verkar lugnt. Jag släpper och blundar....*usch*...

Vår pålle gick sidan om sin blivande hagkompis i 5-6 dagar innan vi släppte ihop. Trots det brakade de ihop riktigt ordentligt! :eek:

De matade in sparkar mot varandra och vart riktigt förbannade. De skrek och hade sig. Det slutade inte förrän hagkompisen reste sig, tog tag i örat på vår häst och droooooog ner honom på knä, allt medans vår häst skrek rätt ut av smärta! :eek::eek::eek:

Men sen var det helt plötsligt över och nu gör de allt till sammans. Men det är den andre som är bossen! :D

Men tillbaka till sakfrågan: Vi låter dem gå sidan om en antal dagar.

Vi tar in dem i stallet så de får hälsa mellan boxgaller först.
Sen släpper vi ut dom.

Jag brukar också alltid låta de bekanta sej i hagarna bredvid varandra några dagar och sedan släppa ihop med den snällaste av våra.Sedan slussar jag in en i taget tills alla går ihop.

Häromdagen blev jag däremot vansinnig :devil:eftersom vi har två kallblod inhysta på bete hos oss och på eget bevåg ansåg deras ägare att alla hästarna skulle gå ihop,därför släppte de helt sonika in två främmande hästar in till våra,dessutom var vi inte hemma utan på tävling.När vi kom hem var det ett himla liv i hagen,som tur var blev ingen skadad.Morr!

Vi placerar nya i en mindre hage i anslutning till de andra. Vi har lösdrift och för att det ska fungera måste de kunna gå ihop för att ha så stora ytor som möjligt att röra sig på. Vi meddelar våra inackorderingar i så god tid som möjligt om de vill vara med på insläppet, vi släpper aldrig in någon ny om inte alla har meddelats i god tid. Vi kollar vaccination och avmaskning/träckprovresultat m.m. Vi tar bara emot flockvana Islandshästar på grund av större chans att de är flockvana och allt är dimensionerat för den storleken. Det innebär att de första veckorna är en "prövotid" för att se om nykomlingen passar i flocken. Om det är någon i befintliga flocken som absolut inte tolererar den nya får denna gå i hagen brevid en eller flera dagar, brukar räcka med två dagar. Om de nya kommer när vi byter sommar/vinterhage brukar vi släppa dem några dagar innan i den hage de andra ska byta till.
Vi ser också till att det är tillräckligt stora hagar så de kan dra sig undan om det hettar till, ingen hage är mindre än 5 ha utom småhagarna som är på 500-1000m². Vi ser till at det är gott om bete och fri tillgång på grovfoder icke betessäsong, vilket här nere betyder mellan december och mars :cool:
Antal hästar i flocken för att det ska fungera bra har jag upptäckt är c:a 7-15 st. Då bildas grupper, de har nytta av varandra vid dåligt väder och det skapar trygghet m.m.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Har aldrig haft något problem med det där.

Hästarna får stå tillsammans i stallet en natt. Nya hästen får gå själv i hagen några timmar så den hinner bekanta sig med hagen och vet hur den ser ut. Sedan släpps de andra hästarna ut, en i taget med den ranghögsta sist.

Jag föredrar så stor hage som möjligt med så många hästar som möjligt. Hästar är ju flockdjur trots allt. Ridskolor har oftast inga problem, bara att man är mer kinkig med privatähstar. Sen är det ju självklart så att alla hästar inte går ihop helt enkelt. Har man lite hästvett och vet hur "den nya" fungerar med andra hästar vet man på ett ungefär när det går och inte.

När min foderhäst kom till det första stallet gjorde vi så att vi satte på alla hästar senskydd sen släppte vi ut min häst, han är hög i rang och stona föll pladask, va lite för "på" honom! Valacken som också gick i hagen tyckte det var kul med en lekkamrat så det fungerade bra.

I det nya stallet gick han med två andra valackar och det har fungerat bra, lill kompisen var tuffas då vi släppte ihop dem. Den andra valacken hade lite svårt att acceptera då han va van vid att "bossa" runt lite över den lille men nu fungerar det bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 014
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: Willys
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 423
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka