Hur gör ni när andras hästar skadas lindrigt?

Sv: Hur gör ni när andras hästar skadas lindrigt?

Håller med.
Oavsett fall så lämnar man det till hästägaren att bedöma vad som är en petitess och vad som är allvarligt. Som del av ett kollektiv stall skulle jag dessutom inte vilja vara ansvarig för att ha rapporterat en skada som "ytlig" etc, och det senare visade sig att den bedömningen var fel. Bättre att helt enkelt rapportera och underrätta hästägaren när det händer något!

Meddelar allt, mindre "fel" via SMS (onödigt att störa om det inte är ngt större) och saker som kanske behöver åtgärdas ringer jag om.

Inte anställd eller ansvarig, vill bara att andra gör likadant för mig om ngt händer Patsy.

Helt klart kontaktar man ägare/medryttare/fodervärd om hästen skadar sig. Och absolut när det är en sådan stor svullnad också. Är det bara en pytteliten skada kan man ju skriva på svarta tavlan eller en lapp. Ser jag någon av dom andra hästarna i stallet med en skada, kollar jag alltid upp det och gör en bedömmning av skadan. Behövs det ringas gör jag det.

Jag har häst i ett kollektivstall och förra veckan ringde en av tjejerna till mig på jobbet och talade om att min häst hade ett litet sår på ena bakkotan. Det var inte stort men hon ville inte ställa ner benet och så blödde det ganska kraftigt(såret var ungefär som en 50-öring). Vetrinär kontaktades och det var inget han kunde göra då förutom att ge penecilin och sedan sa han om det vart värre till dagen efter skulle han kontaktas igen.
Det var värre dagaen efter och remiss till djursjukhus. Det visade sig att hon hade slagit hål så det sipprde ut ledvätska i benet. Så på eftermiddan så opererades hon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur